Vi er for dumme til at stemme om EU-forfat~
Fra : G B

Dato : 08-06-05 00:01

http://tinyurl.com/83uwr

Så ved vi det. Den almindelige dansker er for dum til at forstå EU-
forfatningstraktaten og dermed tage stilling til den ved en
folkeafstemning.

Dagbladet Information spurgte forleden nogle af de politikere som Jørn
Henrik Petersen mener man skal overlade det hele til hvad de ved om hvad
der står i EU-forfatningstraktaten.

Jeg nøjes med et enkelt eksempel i form af Socialdemokraten Christine
Antorini, som ikke var meget for at svare på Informations spørgsmål om
hvad der står i traktaten.

– Har du læst traktaten?

»Altså, den store tykke?«

– Ja, den helt store tykke »Nej, men jeg har læst i nogle af de
bearbejdede versioner af den. Der er sådan et godt lille hæfte, som har
sådan nogle blå farver – hvad søren er det nu, den hedder – Nå, men EU-
oplysningen har lavet nogle forskellige pixi-udgaver af traktaten. Jeg
har ikke læst de mange siders grundtraktat.«

– Burde du ikke have gjort det?»Nej, jeg læser heller ikke hele
finansloven, når jeg stemmer om den.«– Er du med på nogle spørgsmål om
traktaten?»Nej, det vil jeg gerne vente med, til jeg selv går i gang med
at forberede mig til mit første møde – og det har jeg ikke afholdt endnu.
«– Betyder det, at du ikke er forberedt nu?»Jeg er forberedt nok til at
tage stilling til det. Men derfra og så til at være med i en quiz... det
vil jeg gerne vente med.«

Dagbladet Information 2. juni 2005

Et par af de adspurgte politikere svarede ret godt på Informations
spørgsmål, men ellers så ville de fleste i stil med Christine Antorini
ikke svare på meget og indrømmede samtidig de ikke havde læst ret meget i
traktaten. Folketingspolitikerne skal ikke lastes for de ikke har læst
traktaten helt eller bare har skimmet den igennem. Man behøver nemlig
ikke at læse traktaten fra ende til anden(meget af indholdet i den nye
traktat står i øvrigt også i gamle traktater) for hurtigt at se ting der
stikker i øjnene. Forhåbentligt hjælper pressen også med til at forklare
traktaten på en forståelig måde og påpege hvor i traktaten det nye er i
forhold til gamle EU-traktater. Som Antorini ganske rigtigt er inde på,
så læser politikere jo heller ikke hele finansloven fra ende til anden
inden de stemmer for den.

Man kan vel sige at det er politikernes pligt, her tænkes især på EU-
ordførerne, sammen med pressen at udlægge traktaten på en forståelig
måde, så folk ved hvad de stemmer Ja eller Nej til.

I øvrigt er det efter min mening efter selv som lægmand at have læst lidt
i EU-traktaten noget vrøvl at EU-forfatningstraktaten er helt uforståelig
for en lægmand. Den skulle da også gerne ud fra et demokratisk synspunkt
være forståelig for andet end jurister. Når det så er sagt, så tåler den
nok ikke helt sammenligning med god gedigen dansk lovgivning, når det
gælder om at udtrykke sig forståeligt.

Til allersidst er der vel bare at sige til den kloge professor, som mener
vi er for dumme, at hvis rationel dumhed betyder vi ved vi er dumme og vi
derfor frivilligt overlader magten til de "kloge" så må vi da dælme håbe
vi ikke er så dumme vi vælger politikere som er dumme.

GB