Per Christoffersen wrote:
> "Thomas" <tm@nowhere.net> skrev i en meddelelse
> news:42a604e8$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>
>>Hvor god er min sag, for at de skal tage dæk/fælge tilbage, og at jeg skal
>>have pengene tilbage, da det jo er brugt nu? De har solgt mig noget der
>>var ulovligt at køre med, og jeg stolede på deres rådgivning.
>
>
> Hvis du har modtaget rådgivning fra butikken, og du har oplyst konkret
> hvilken bil fælgene skal bruges til, så foreligger der en mangel ved
> varen/ydelsen, og forretningen er forpligtiget til at udbedre manglen.
> I den pågældende sag vil det så ikke kunne gøres på anden måde end ved at
> tage varen retur.
-snip (osv.)-
Jeg er enig i svaret og derudover mener jeg der måske kan være tale om
noget god markedsføringsskik, som ikke er overholdt. Sælger burde oplyse
om at dækkene er ulovlige at køre på, som minimum fordi køber jo
automatisk vil antage at fælgene er lovlige hvis intet andet fremgår
(som i denne situation). Det er ihvertfald min fortolkning - jeg ved
ikke hvad i andre siger?
Jeg har kigget lidt i Karnov - der står en del om det: bl.a. citat: "Ved
afgørelsen af, om en erhvervsvirksomhed foretagen handling strider mod
god markedsføringsskik, skal foretages en afvejning af
erhvervsinteresser, forbrugerinteresser og almene samfundsinteresser,
jf. bet 1992 osv... (en masse). .. I bedømmelsen indgår som et moment
blandt flere, hvad der er skik og brug i erhvervslivet..... Ikke kun
handlinger, men også undladelser kan stride mod god markedsføringsskik,
Krüger Andersen 88.....
Så, det er udeladelsen om at fortælle at fælgene er ulovlige, der er
sælgers fejl og for det kan man kræve erstatning for som forbruger (den
svage part). Der er jo for de flestes vedkommende ingen ide i at købe
nogen ulovlige fælge, fordi det er penge direkte ud af vinduet.
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen -
http://www.martinjoergensen.dk