Muslimer strømmer ind i folkekirken
Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-05 06:23

Jeg hører netop i Radioavisen at folkekirken må gennemføre et stigende
antal voksendåb, idet især mange indvandrere og flygtninge med muslimsk
baggrund konverterer til kristendommen.

700 skulle det have drejet sig om sidste år, heraf halvdelen muslimer.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirkeogtro/artikel:aid=254625
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 07-06-05 07:24

Per Rønne wrote:
> Jeg hører netop i Radioavisen at folkekirken må gennemføre et stigende
> antal voksendåb, idet især mange indvandrere og flygtninge med muslimsk
> baggrund konverterer til kristendommen.

I artiklen udtrykkes der bekymring for at folk skifter religion fordi
det så (forhåbentligt) bliver nemmere at blive dansker, få job osv.

Jeg kunne se problemet, hvis det var fordi folk udelukkende havde den
grund - men det viser sig åbenbart at tilvalget af kristendom reelt er
et fravalg af den hidtige religion. Der nævnes fx iranere der ikke
længere kan identificere sig med hjemlandets udgave af deres barnetro.

Personligt ville jeg ønske at religion ikke betød noget, men det gør det
desværre - og så må jeg indrømme at jeg kun kan se dette som positivt.
Selvom folk konverterer mere eller mindre naivt eller blindt, vil det
nok medføre at de nok så småt i stigende grad føler sig som en del af
det, startende med højtider osv.

Hvis deres konversion skal have den ønskede effekt overfor det øvrige
samfund, må de nok på en eller anden måde reklamere for at de altså er
kristne - for ellers bliver de nok stadig bare betragtet som perkere.

> 700 skulle det have drejet sig om sidste år, heraf halvdelen muslimer.

Jeg får det til 660 siden 2000 - så strømmen er vist noget mindre end
den anden vej.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-05 07:34

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> [...]
> det så (forhåbentligt) bliver nemmere at blive dansker, få job osv.
>
> Jeg kunne se problemet, hvis det var fordi folk udelukkende havde den

Tænk, selv hvis det havde været tilfældet, ville jeg nu have betragtet
det som positivt.

> Jeg får det til 660 siden 2000 - så strømmen er vist noget mindre end
> den anden vej.

Jeg skrev indlægget på baggrund af hvad jeg på daværende tidspunkt havde
hørt i radioen, og før jeg havde læst artiklen nærmere igennem.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 07-06-05 07:50

Per Rønne wrote:

> Tænk, selv hvis det havde været tilfældet, ville jeg nu have betragtet
> det som positivt.

Så tror jeg bare der er kortere til skuffelsen hvis det ikke giver
'resultat' med det samme.

Når folk ligefrem vælger at konvertere - i stedet for bare rent privat
at justere livssyn - er der sikkert sket en mere 'fundamental' ændring
der vil være mere langtidsholdbar end en ændring der reelt er lavet for
økonomisk gevinst.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-05 08:53

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Så tror jeg bare der er kortere til skuffelsen hvis det ikke giver
> 'resultat' med det samme.

De vil typisk sammen med dåben få et dansk fornavn, og »Johannes Latif«
lyder nu bedre i telefonen end »Abdullah Latif«.

> [...]
> at justere livssyn - er der sikkert sket en mere 'fundamental' ændring
> der vil være mere langtidsholdbar end en ændring der reelt er lavet for

Jeg ser det nu i så fald ikke som blot et spørgsmål om økonomisk gevinst
- men som et ønske om at blive 100% dansker.
--
Per Erik Rønne

Fra : Tobias

Dato : 07-06-05 20:57

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> De vil typisk sammen med dåben få et dansk fornavn, og »Johannes Latif«
> lyder nu bedre i telefonen end »Abdullah Latif«.

Tror det er en generel misforståelse, at dåben giver en et navn... Har
bemærket at du skriver "typisk", men dåben har ikke noget med navngivelse at
gøre!
Ved dåben bekender man sig til den, i det her tilfælde, kristne tro.
Hvis Abdullah officielt vil have ændret sit fornavn, så behøves han blot at
gå til byens præst, eller kirkekontor, for at dette kan lade sig gøre.

>Jeg ser det nu i så fald ikke som blot et spørgsmål om økonomisk gevinst
>- men som et ønske om at blive 100% dansker.

Vil jeg give dig helt ret i. Religionen er trods alt en af de bærende sokler
for vores kultur.
Ved at engagere sig i landets religion, engagerer man sig derved også i
landets kultur.
På den anden side kan jeg heller ikke se, hvilke økonomiske fordele en
muslim har, ved at melde sig ind i den danske folkekirke.
I første omgang giver det vel kun en ekstra procent i skattebyrden, selvom
det selvfølgelig heller ikke er den store bebyrdelse, med DK's høje
skattesatser.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-05 03:28

Tobias <fjern-x-bizze@xspacecowboyz.dk> wrote:

> [...]

> bemærket at du skriver "typisk", men dåben har ikke noget med navngivelse at

Det er jeg da fuldt ud klar over.

> Hvis Abdullah officielt vil have ændret sit fornavn, så behøves han blot at
> gå til byens præst, eller kirkekontor, for at dette kan lade sig gøre.

Jeg var ikke klar over at det var der man skulle henvende sig; jeg nærer
nemlig intet ønske om at ændre navn.

> På den anden side kan jeg heller ikke se, hvilke økonomiske fordele en
> muslim har, ved at melde sig ind i den danske folkekirke.

Kun i det omfang man tror at det skulle gøre det lettere at få et job. I
de undersøgelser jeg har set synes jeg nu ikke at have kunnet få øje på
sådanne forhold.
--
Per Erik Rønne

Fra : Steen Jensen

Dato : 07-06-05 22:02

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Jeg får det til 660 siden 2000

Ja, på baggrund af 70% adspurgte.
Anslået er tallet vist 760 siden 2000.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Konrad

Dato : 07-06-05 12:51

> [...]
> baggrund konverterer til kristendommen.
>
> 700 skulle det have drejet sig om sidste år, heraf halvdelen muslimer.

Det vidner jo om en helt utrolig grad af integrationsvillighed, for
motiverne angives jo til at være et ønske om at kunne klare sig bedre i det
danske samfund. Gad vide hvor mange danskere der konverterer til islam når
de rejser til Kuwait City, eller konverterer til katoliscisme når de
emigrerer til Sydamerika? Nuvel - 350 er et højt tal sammenlignet med
mængden af indvandrere der kommer til landet, særlig set i lyset af at mange
jo mener at vide, at konvertering fra islam i bedste fald er lig med total
udstødelse, i værste fald lig med en regulær dødsdom.

Fra : morten sorensen

Dato : 07-06-05 12:55

Konrad wrote:

> [...]
> jo mener at vide, at konvertering fra islam i bedste fald er lig med total
> udstødelse, i værste fald lig med en regulær dødsdom.

Gad vide i hvilken grad de skilter med det - og gad vide 'hvem' det er.

--

morten sorensen

Fra : Konrad

Dato : 07-06-05 13:13

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Gad vide i hvilken grad de skilter med det - og gad vide 'hvem' det er.

Mit indtryk er, at der i høj grad er tale om iranere. Erindrer en artikel
fra nogle år siden hvor 40-50 iranere i Odense alene havde konverteret -
prøver lige at søge...Kan ikke lige finde det, men til gengæld den her
"mærkelige" levnedsbeskrivelse - måske er det i virkeligheden baggrunden for
mange? http://www.tvaerkulturelt-center.dk/iranskmenighedvokser.htm Jeg
tænker på, at måske forholdet til det i deres øjne forhadte præstestyre er
med til at "skubbe" dem over mod andre trosretninger? F.eks har vi jo ikke
mange saudiske flygtninge, om nogen, ligesom irakere jo er flygtet fra et
verdsligt styre og ikke et koran-demokrati. Så flygtede iranere kunne tænkes
i forvejen at have antisympatier for islam, eftersom det jo i bund og grund
er islamiske doktriner der har bragt dem i den situation de er i, og så er
det sikkert nemmere at få den tanke at konvertere, når man sidder i et
"kristent" land og dagligt "fodres" med kryptokristent tankegods?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-05 14:21

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> [...]
> danske samfund. Gad vide hvor mange danskere der konverterer til islam når
> de rejser til Kuwait City, eller konverterer til katoliscisme når de

Mig bekendt er det sket for de danskere, der i sin tid rejste til
Argentina. Men nu er det nok også lidt lettere at konvertere til
katolicismen end til islam; Benedict XVI forlanger trods alt ikke
katolikker skal bede fem gange om dagen, med rumpen i vejret.

> Nuvel - 350 er et højt tal sammenlignet med mængden af indvandrere der
> kommer til landet,

Er det nu også det? Det drejer sig trods alt kun om noget i retning af
0,2%.

> særlig set i lyset af at mange jo mener at vide, at konvertering fra islam
> i bedste fald er lig med total udstødelse, i værste fald lig med en
> regulær dødsdom.

I de islamiske lande, ja. I Skandinavien kan jeg i øjeblikket kun komme
på den tyrkisk-kurdiske Fadime Sahindal {Sverige} og den 14-årige pige
der kaldte sig Freja, og som opfordringer fra moderen blev myrdet af sin
far {Danmark}
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 08-06-05 10:41

> [...]
> katolicismen end til islam; Benedict XVI forlanger trods alt ikke
> katolikker skal bede fem gange om dagen, med rumpen i vejret.

Næh - han forlanger kun usikker sex, at man skal tro Gud er hans direkte
arbejdsgiver, at man skal tro på at Maria-statuer græder blod og meget mere.

> Er det nu også det? Det drejer sig trods alt kun om noget i retning af
> 0,2%.

Øh - jeg skriver "mængden af indvandrere der kommer til landet" - antag der
kommer ca 10.000 hertil om året, og 700 konverterer...Det vidner jo ikke
ligefrem om den demografisk set islam-dominans om 25 år blandt andet DU har
agiteret så kraftigt for...

> [...]
> på den tyrkisk-kurdiske Fadime Sahindal {Sverige} og den 14-årige pige
> der kaldte sig Freja, og som opfordringer fra moderen blev myrdet af sin

Akja - jeg VIDSTE hun villle blive nævnt, også *selvom* hun aldrig
konverterede.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-05 14:28

> [...]

> arbejdsgiver, at man skal tro på at Maria-statuer græder blod og meget mere.

Ja, jeg er altså ikke katolik.

> Øh - jeg skriver "mængden af indvandrere der kommer til landet" - antag der
> kommer ca 10.000 hertil om året, og 700 konverterer...

Der var konverteret cirka 700 muslimer siden årtusindskiftet, og vi har
fået cirka en kvar million til landet.

> Det vidner jo ikke ligefrem om den demografisk set islam-dominans om 25 år
> blandt andet DU har agiteret så kraftigt for...

Bortset fra at jeg ikke kan genkende de 25 år {jeg har højst talt om en
firedobling per generation, ville give noget i retning af en million om
en 25 år}, så har jeg siden regeringsskiftet i 2001 gjort opmærksom på
at forudsætningerne for en sådan prognose er ændret. Tilstrømningen til
landet er radikalt formindsket, især som følge af det nye
folketingsflertals politik på området.

> Akja - jeg VIDSTE hun villle blive nævnt, også *selvom* hun aldrig
> konverterede.

Mig bekendt konverterede hun altså, og blev da også begravet ved siden
af den svenske dreng hun ville giftes med {men som blev dræbt ved en
»bilulykke«; muligvis myrdet}. Og begravet fra kirken. Ja, fra Uppsala
Domkirke.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=60010
--
Per Erik Rønne

Fra : Steen Jensen

Dato : 07-06-05 22:02

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> 700 skulle det have drejet sig om sidste år, heraf halvdelen muslimer.

Ahhhh....siden 2000, tror jeg det var.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 07-06-05 22:03

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> [...]
> baggrund konverterer til kristendommen.
>
> 700 skulle det have drejet sig om sidste år, heraf halvdelen muslimer.

Nu bliver Timsah da helt slået ud, sharia må udsættes i 10 år.