Bygning af sommerhus...
Fra : Jean

Dato : 06-06-05 17:45

Hej NG!

Der er købt en sommerhusgrund, hvor man har tiltænkt sig at bygge et
sommerhus til privat brug. Personen der bygger arbejder til dagligt som
tømrer. Han er også ejer af grund og sommerhuset, som skal bygges og han er
også brugeren.

Sommerhuset bliver færdig fx d. 10. juni 2007. Den 11. juni 2007 bliver
tømreren tilbudt en god pris for sommerhuset, og han vælger at sælge. Der er
en åbenlys fortjeneste.... skal man betale nogen form for skat eller afgift
af denne fortjeneste?

Tømreren har ikke eget firma, og er almindelig "lønslave"...

Mvh Jean.

Fra : bg

Dato : 06-06-05 18:11

". skal man betale nogen form for skat eller afgift
> af denne fortjeneste?"

Nej, hussalg er snart det eneste lovlige at sælge uden
at føle skyldføelse..

Mvh
Bg

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-05 09:56

"bg" <bg@mail.dk> skrev

> ". skal man betale nogen form for skat eller afgift
> Nej, hussalg er snart det eneste lovlige at sælge uden
> at føle skyldføelse..

Hvordan kan du være så skråsikker?

Gælder to-års reglen da ikke for sommerhuse?

Og hvad med værdien af eget arbejde, når man er faglært og arbejder inden
for sit fagområde?

Claus

Fra : Peder Porse

Dato : 07-06-05 17:49

Claus Tersgov wrote:
> "bg" <bg@mail.dk> skrev

> Hvordan kan du være så skråsikker?
>
> Gælder to-års reglen da ikke for sommerhuse?
HVILKEN 2 ÅRSREGEL?
pp

Fra : Poul Christensen

Dato : 06-06-05 18:14

"Jean" <ask@me> wrote in

> [...]
> for skat eller afgift af denne fortjeneste?
>
> Tømreren har ikke eget firma, og er almindelig "lønslave"...

Da han ikke har brugt sommerhuset, vil han efter min menig blive
skattepligtig af fortjenesten. I 2002 blev der gennemført lempelser i
beskatningen og lovforslaget herom indeholder en gennemgang af reglerne
Se de specielle bemærkninger i
http://www.ft.dk/Samling/20021/lovforslag_som_fremsat/L81.htm

Eventuel Moms ved jeg ikke noget om

mvh
Poul Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-05 09:59

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev

> Se de specielle bemærkninger i
> http://www.ft.dk/Samling/20021/lovforslag_som_fremsat/L81.htm

Du linker til et lovforslag, er du sikker på, at forslaget blev vedtaget
præcis som det er formuleret her?

Det ville nu være bedre at linke til den lov, som er gældende, og ikke bare
et forslag.

Claus

Fra : Poul Christensen

Dato : 07-06-05 17:38

Ja se http://www.ft.dk/Samling/20021/udvbilag/SAU/L81_bilag14.htm

> Det ville nu være bedre at linke til den lov, som er gældende, og ikke
> bare et forslag.

Det synes jeg nu ikke, da jeg jo henviser til de specielle bemærkninger i
lovforslaget. De gentages jo ikke i den vedtagne lov.

mvh
Poul Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-05 09:55

"Jean" <ask@me> skrev

> [...]
afgift
> af denne fortjeneste?
> Tømreren har ikke eget firma, og er almindelig "lønslave"...

Del er der noget med en to-års regel, og dels er der noget med værdien af
eget arbejde, når man er faglært og arbejder inden for eget fag. Jeg er
overbevist om, at han kommer til at betale skat af sin fortjeneste, men jeg
ville få en forhåndsudtalelse fra skattevæsnet.

Claus

Fra : Jean

Dato : 07-06-05 10:13

Claus Tersgov skrev:
> [...]
> jeg
> ville få en forhåndsudtalelse fra skattevæsnet.

Den 2-års regl... har du et link til den?

Tak for svarene, selvom de er meget forskellige fra jer 3....

Mvh Jean.

Fra : anders majland

Dato : 07-06-05 20:58

> og dels er der noget med værdien af
> eget arbejde, når man er faglært og arbejder inden for eget fag.

Det blev omtalt en del i pressen da lovforslaget om at droppe dette var oppe
og vende. Jeg mener at erindre at det blev vedtaget selvom jeg ikke har set
den vedtagne lov

Fra : Poul Christensen

Dato : 07-06-05 21:38

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in

> Det blev omtalt en del i pressen da lovforslaget om at droppe dette
> var oppe og vende. Jeg mener at erindre at det blev vedtaget selvom
> jeg ikke har set den vedtagne lov

Skattefritagelse er i ligningslovens § 7:
"§ 7. Til den skattepligtige indkomst medregnes ikke:
1)
26) Værdien af eget arbejde samt en i den forbindelse ikke-realiseret
avance ved udtagning af varer og tjenesteydelser fra ejerens virksomhed,
når arbejdet udføres på egne formuegoder til privat brug for den
pågældende."

mvh
Poul Christensen