Regler for udlejning af almene boliger (pe~
Fra : Kenneth

Dato : 06-06-05 09:24

Hejsa

Er der lovgivet om størrelsen af almene boliger i forhold til antal personer
(f.eks. at en enlig ikke må bo i 4-værelses lejlighed), eller er det
boligselskaberne der laver regler på dette område?

Kenneth

Fra : Grunt

Dato : 06-06-05 11:37

On Mon, 6 Jun 2005 10:24:06 +0200, "Kenneth" <ingen@nomail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>(f.eks. at en enlig ikke må bo i 4-værelses lejlighed), eller er det
>boligselskaberne der laver regler på dette område?

Har du et eksempel eller er det et teoretisk spørgsmål ?

Der er sikkert de samme regler for hvor mange der må bo i hvert beboelsesrum i
en lejlighed som i privat udlejning, men at folk ikke må bo der, lyder noget
langtsøgt.

Fra : Kenneth

Dato : 06-06-05 21:12

"Grunt" <grunt@postkassefejl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
beboelsesrum i
> en lejlighed som i privat udlejning, men at folk ikke må bo der, lyder

Jeg skal til at flytte og har overvejet en almen bolig. Men en af mine
venner fortalte at da han blev skrevet op, fik han at vide at han ikke kunne
komme i betragtning til 3- og 4-værelses lejligheder, fordi han var alene.
Jeg har hørt noget lignende fra andre steder, og ville så bare høre om det
var boligselskaberne der afgjorde det eller om de fik det påduttet oppefra.

Kenneth

Fra : ellisa

Dato : 06-06-05 15:55

"Kenneth" <ingen@nomail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (f.eks. at en enlig ikke må bo i 4-værelses lejlighed), eller er det
> boligselskaberne der laver regler på dette område?

De fleste større boligselskaber har regler der giver familier fortrinsret
til 3-værelses og større.
Vores boligselskab vælger at formulere det sådan, at "Ansøgere er
berettiget til at leje bolig med ét beboelsesrum mere end der er medlemmer i
husstanden - dog har børnefamilier fortrinsret til 3-rums boligerne. Såfremt
der ingen børnefamilier er på ventelisten, kan en 3-rums bolig udlejes til
par uden børn"

Der er ikke nogen generelle regler for det i loven om almene boliger - det
er de enkelte selskaber (eller kommunen hvis det er dem der står for det)
som vælger kriterierne.

/ellisa

Fra : ellisa

Dato : 06-06-05 15:57

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> er de enkelte selskaber (eller kommunen hvis det er dem der står for det)

Glemte lige fortsættelsen........
"Udlejning kan dog kun ske, såfremt antallet af beboere ikke overstiger 2
personer pr. beboelsesrum"

/ellisa