vedr. qxl
Fra : Johnny B 2000

Dato : 05-06-05 22:41

bud afgivet via qxl, er de bindende ?
- så bindende at man ikke kan slippe ud af et bud ?
- kan man trække sig fra et bud ?

--
Johnny [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-06-05 22:47

Scripsit "Johnny B 2000" <SLETDETTEjohnnyb2000@sol.dk>

> bud afgivet via qxl, er de bindende ?

Ja, med mindre man har aftalt andet.

> - så bindende at man ikke kan slippe ud af et bud ?

Ja.

> - kan man trække sig fra et bud ?

Kun hvis man når at fortælle sælger at man trækker sit bud tilbage,
før eller samtidig med at sælger finder ud af at budet er afgivet i
første omgang.

Jeg ved ikke om QXL's system giver teknisk mulighed for dette, men jeg
tvivler.

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Fra : Kasper Jensen

Dato : 05-06-05 23:02

> [...]
> første omgang.
>
> Jeg ved ikke om QXL's system giver teknisk mulighed for dette, men jeg

Bud på QXL kan ikke trækkes tilbage (i modsætning til andre
onlineauktioner). QXL giver ikke sælgers og købers (højestbydendes)
informationer til hinanden, førend at auktionen er afsluttet. Det kunne
være interessant at få belyst, om QXL på anmodning fra byder skal fjerne
evt. fejlagtige bud, såvel som QXL skal stille sælger i kontakt med
køber før auktionslutningen i det konkrete tilfælde såvel som mere
generelt?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-06-05 16:53

In article <42a376b2$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Kasper Jensen wrote:
> [...]
> evt. fejlagtige bud, såvel som QXL skal stille sælger i kontakt med
> køber før auktionslutningen i det konkrete tilfælde såvel som mere

Fejlskrift er ikke en forpligtende viljeserklæring jf. aftaleloven.
Så hvis man skriver 100.00, og det fejlfortolkes som 10000 kr , så er
det ihvertfald ikke bindende, da man så burde indse at der forelå en fejl.
jeg har prøvet det på eBay (decimalseperator skifter afhængig af ens indgang)
men kunne her annulere mit bud.

Fra : Kasper Jensen

Dato : 06-06-05 20:11

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnda8s93.jf.povlhp@ip100.home.terminal.dk...

> [...]
> fejl.
> jeg har prøvet det på eBay (decimalseperator skifter afhængig af ens

Ja, på eBay kan man godt trække et bud tilbage.
På QXL er der det problem, at hvis der er fejlbud eller lignende, så er
sælgers oprettelsesgebyr og evt. reklameomkostninger tabt, og man skal
betale beløbet igen til QXL, hvis man så efterfølgende ønsker at gentage
auktionen. Dette gælder også, hvis QXL inden auktionsafslutningen er
blevet gjort bekendt med, at der er tale om fejlbud, som de altså ikke
sletter. Jeg spekulerer i lovligheden af denne metode (?)

Fra : Henrik_4000

Dato : 06-06-05 20:33

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> blevet gjort bekendt med, at der er tale om fejlbud, som de altså ikke
> sletter. Jeg spekulerer i lovligheden af denne metode (?)

Dette har ingen juridisk indhold men en erfaring med QXL:
Jeg blev budt et beløb af en køber som så aldrig kom og hentede varen, som
han selv oplyste at han ville.
Jeg blev krævet et gebyr af QXL, men efter at jeg skrev til dem at sælger
ikke have hentet varen som aftalt og at jeg ikke havde en anden køber på
hånden, blev gebyret indsat på min QXL-Konto igen, beløbet var ikke ret
stort kr. 7,50 med det kostede kun en e-mail til QXL.

mvh
Henrik

Fra : Kasper Jensen

Dato : 06-06-05 21:12

"Henrik_4000" <Not@not.not> skrev i en meddelelse

> [...]
> ret
> stort kr. 7,50 med det kostede kun en e-mail til QXL.

Der var succesgebyret, som du fik tilbage. Dit reklamegebyr og dit
oprettelsesgebyr er QXL så flinke at beholde, og det KAN IKKE
refunderes.

Fra : MooreHojer

Dato : 07-06-05 09:29

> bud afgivet via qxl, er de bindende ?

Jep, det står der i de betingelser du har accepteret for at blive
oprettet som bruger...

> - så bindende at man ikke kan slippe ud af et bud ?

Du kan ikke annullerer budet, men sælger har mulighed for efter at
auktionen er afsluttet at annullere handlen og kontakte den der stod
nummer 2 på listen.

> - kan man trække sig fra et bud ?

Nej, se mit svar til tidligere spørgsmål.

Håber det hjalp

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/