Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Meninger...de er altid velkomne
Fra : Michael Bothager

Dato : 06-06-05 20:39

Hejsa

Hvilket af disse 2 portrætter syntes I bedst om?

Oliver I; den legende, glade dreng, der suser derudaf?
http://www.michaelbothager.dk/da/portrait1.html

Oliver II; den lidt betuttede, lidt eftertænksomme lille fyr?
http://www.michaelbothager.dk/da/portrait2.html

Selv hælder jeg mest til det første, der er en hvis glæde og spontanitet
i billedet. Men jeg syntes der er en nerve og et nærvær i det andet.

Såååøh... hvad syntes I er bedst, set ud fra et billedligt synspunkt?

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-06-05 20:44

Helt klart det første. Men også fordi det andet billede er brændt
ret meget ud nogle steder. Kan i det hele taget godt lide at du sætter
et - (minus) foran dine saturation værdier

Generelt er -50 i saturation og +5 til +25 i contrast ofte en vinder i
portrætbilleder i PS synes jeg. Det virker i det hele taget ret godt
på de fleste billeder med lav dybdeskarphed imho. Om man kan lide de
afdæmpede farver er jo en smagssag. Jeg elsker det

-Thomas Schreiber

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-06-05 20:54

Thomas Schreiber wrote:
> Helt klart det første. Men også fordi det andet billede er brændt
> ret meget ud nogle steder. Kan i det hele taget godt lide at du sætter
> et - (minus) foran dine saturation værdier

Hej Thomas, tak for meldingen. Højlysene er nu ikke brændt ud, selv om
de ser meget "udglattede" ud.

> [...]
> på de fleste billeder med lav dybdeskarphed imho. Om man kan lide de
> afdæmpede farver er jo en smagssag. Jeg elsker det

Det er helt klart et udtryk der er "oppe" i tiden Men jeg tror ikke
mine sambabilleder ville have så godt af at sænke farvemaætningen.

Men tak for indsparket

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-06-05 21:02

Michael Bothager skrev:
> [...]
> i billedet. Men jeg syntes der er en nerve og et nærvær i det andet.
>
> Såååøh... hvad syntes I er bedst, set ud fra et billedligt synspunkt?

1 for forældrene
2 for fotografen

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-06-05 21:07

Ole Larsen wrote:

> 1 for forældrene
> 2 for fotografen

Hej

det har De skisme da nok ret i, Hr.

Tak for indsparket, Ole

Fra : JJ

Dato : 07-06-05 08:51

Ole Larsen wrote:

> 1 for forældrene
> 2 for fotografen

Enig med Ole. Ville måske nok have valgt en S/H udgave af 1. Ud fra et
billedeligt synspunkt hælder jeg altså til nr. 2.

Men begge billeder er dejlige børneportrætter og fungerer vel egentlig
godt hvis man sætter dem begge op på væggen. Det ene viser spontan glæde
og det andet eftertænksomhed. Så mit forslag er; lav en montage med begge...

/Jan

Fra : Michael Bothager

Dato : 07-06-05 16:18

JJ wrote:

> [...]
> godt hvis man sætter dem begge op på væggen. Det ene viser spontan glæde
> og det andet eftertænksomhed. Så mit forslag er; lav en montage med

Hej Jan, tak for det

Jeg er nu ikke så meget til at have dem sammen ved siden af hinanden, de
ligger her på bordet ved siden af mig, og 2'ren dominere lidt for meget
når de er sammen.

De er begge også rigtig gode i S/H

Fra : Jakob

Dato : 06-06-05 20:58

In article <42a4a603$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, not@valid.com
says...
fyr?

> Såååøh... hvad syntes I er bedst, set ud fra et billedligt synspunkt?

Jeg vil da gerne lige høre hvordan du har fået effekten, er det som
thomas skriver bare ved at justere på farvemætning og kontrast ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-06-05 21:16

Jakob wrote:
> [...]
>

> Jeg vil da gerne lige høre hvordan du har fået effekten, er det som
> thomas skriver bare ved at justere på farvemætning og kontrast ??

halløj

nej, helt så simpelt er det ikke, det jeg gør er at jeg anvender 2 s/h
billedlag sat til hhv. overlay og color i ps over det normale farvebillede

Fra : Jakob

Dato : 07-06-05 00:00

In article <42a4aeae$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, not@valid.com
says...
> nej, helt så simpelt er det ikke, det jeg gør er at jeg anvender 2 s/h
> billedlag sat til hhv. overlay og color i ps over det normale farvebillede

OK nu har jeg leget lidt med det ku sgu ikke lade være for det er en
virkelig fed effekt de har synes jeg. Diskret men lækker på en cool måde
:0). Bliver lige nødt til at udfritte dig lidt mere. Jeg har har den
farvede original i background layer, ovenpå 2 desaturated kopier, hvor
den nederste er sat til overlay og den øverste til color. Så justerer
jeg ved at ændre genemsigtigheden på det øverste lag. Jeg har sat noget
mere drøn på farverne i det nederste lag, men synes ikke helt effekten
bliver så smækker som på dine billeder så hvis der er noget i det jeg
gør der ikke er helt korrekt så sig til, hvis du da vil af med tippet
;0).

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Bothager

Dato : 07-06-05 16:21

Jakob wrote:
> [...]
> bliver så smækker som på dine billeder så hvis der er noget i det jeg
> gør der ikke er helt korrekt så sig til, hvis du da vil af med tippet

vil af med tippet, bum-bum

- jeg ændrer opaciteten på begge s/h lag til ca 55%
- jeg har de 2 s/h lag lige over baggrundslaget, altså under de øvrige
justeringslag som var med til at lave den s/h kopi
- jeg anvender fred miranda bw plugin
- jeg øger ikke farvematningen på baggrunden, hvorken før, under eller
efter

håber det hjælper

Fra : Jakob

Dato : 07-06-05 16:32

In article <42a5badf$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, not@valid.com
says...

> justeringslag som var med til at lave den s/h kopi
> - jeg anvender fred miranda bw plugin

OK det vil jeg lige checke ud, jeg har bare desaturated de to lag som er
kopier af baggrundslaget, kan være det ikke er det bedste :0)

Men tak for hjælpen, jeg vil lege noget mere med det :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-06-05 21:20

Du kan jo prøve

Keep it simple

-Thomas Schreiber

Fra : Jakob

Dato : 06-06-05 23:23

In article <1118089215.168544.45280@g47g2000cwa.googlegroups.com>,
dejligedolph@gmail.com says...
> Du kan jo prøve

Det har jeg skam også tænkt mig, men det er rart med et par pointers så
kan man jo spare lidt tid :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kenneth K.

Dato : 06-06-05 21:27

On Mon, 06 Jun 2005 21:39:22 +0200, Michael Bothager <not@valid.com> wrote:

> Såååøh... hvad syntes I er bedst, set ud fra et billedligt synspunkt?

Klart det første. Der er smil på drengen og fart på som sådan nogle
størrelser jo har :)

Det andet billede er også godt, men lidt for alvorligt og 'out of
character' for sådan en bette fyr synes jeg.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-06-05 21:36

Kenneth K. wrote:

> Klart det første. Der er smil på drengen og fart på som sådan nogle
> størrelser jo har :)
>
> Det andet billede er også godt, men lidt for alvorligt og 'out of
> character' for sådan en bette fyr synes jeg.

Hej Kenneth, tak for det

Der er helt klart mere liv og glade dage i det første billede, og han er
en meget glad dreng. Men han har en meget eftertænksom side, som om han
har prøvet det hele før (reinkarnation??), og i 2'eren føler jeg han
viser en dybde som jeg ikke har set hos sådan en bette fyr.

Det skisme svært det her

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-06-05 21:34

Michael Bothager wrote:

> Hvilket af disse 2 portrætter syntes I bedst om?

Jeg må desværre melde pas, der er ikke nogen af billederne, der
siger mig noget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-06-05 21:38

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg må desværre melde pas, der er ikke nogen af billederne, der siger
> mig noget...

Hej Niels

Det er også fair nok, så må jeg oppe mig og få lavet et der gør

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-06-05 00:00

Michael Bothager skrev den 06-06-2005 21:39:
> [...]
> i billedet. Men jeg syntes der er en nerve og et nærvær i det andet.
>
> Såååøh... hvad syntes I er bedst, set ud fra et billedligt synspunkt?

Hmmmm, den er svær.

Jeg syntes de begge er gode. Børn har jo deres aktive øjeblikke og
deres eftertænksomme øjeblikke.
Vi andre har jo også vores "action"-tider og filosofiske-tider.

1'eren er fart leg øjeblikket
2'eren er "det kan godt være jeg er lille, men jeg tænker nu alligevel
mit over hvad der sker lige nu. Og du vil virkelig vide hvad jeg tænker,
men det får du ikke at vide"

Lidt malurt:
I 2'eren er modlyset fra vinduet (?) lidt irriterende.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Michael Bothager

Dato : 07-06-05 16:23

Carsten Riis wrote:

> [...]
> men det får du ikke at vide"
>

> Lidt malurt:
> I 2'eren er modlyset fra vinduet (?) lidt irriterende.

Hej Carsten, ikke mget hjælp der *S*

jeg tror du mente "medlys" i stedet for "modlys", det er en hel
vinduesvæg bag mig for at få en stor softboks ud af det, men der er
altså tegning i panden/på kinden, browserne er bare ikke så gode til at
vise det

tak for input

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-06-05 06:27

"Michael Bothager"
> [...]
> i billedet. Men jeg syntes der er en nerve og et nærvær i det andet.
>
> Såååøh... hvad syntes I er bedst, set ud fra et billedligt synspunkt?

Oliver II helt bestemt - eller måske Oliver I, imo holder de begge.
Ikke meget hjælp, sorry. -max-

Fra : Michael Bothager

Dato : 07-06-05 16:24

-max- wrote:
> "Michael Bothager"

> Oliver II helt bestemt - eller måske Oliver I, imo holder de begge.
> Ikke meget hjælp, sorry. -max-

hej max

nej, der var ikke meget hjælp der, hehe

2 forskellige billeder, 2 vidt forskellige budskaber

men tak for input