Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fractal og posters print
Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 05-06-05 15:04

Nu har jeg et Pentax *ist DS dslr (3008x2008) og kunne godt tænke mig få
lavet et par posters til at hænge på væggen.
Jeg har læst nogle annoncer i nogle fotoblade at der er et program som
hedder FRACTAL som netop kan lave store billedfiler ud af f eks 6MP
billedfiler. Det kunne jo at de poster butikker brugte sådan noget til de
store posters..

Er der nogen her som har erfaringer med FRACTAL ?

Mvh Jørn

Fra : J K Hansen

Dato : 05-06-05 16:03

"Jorn Ostergaard" <jorn.ostergaard@ivymike.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hedder FRACTAL som netop kan lave store billedfiler ud af f eks 6MP
> billedfiler. Det kunne jo at de poster butikker brugte sådan noget til de

Dert ved jeg ikke om de gør, men Programmet (som er en plugin til Photoshop)
du hentyder til, må være Genuine Fractals fra LizardTech.

Du kan læse mere om det her: www.lizardtech.com

--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Michael L

Dato : 05-06-05 16:09

J K Hansen wrote:

> Dert ved jeg ikke om de gør, men Programmet (som er en plugin til Photoshop)
> du hentyder til, må være Genuine Fractals fra LizardTech.
>
> Du kan læse mere om det her: www.lizardtech.com

Det lyder meget interessant selvom det vel i sidste ende bare er en
resampling og jeg derfor tvivler på skarphed osv. bliver bevaret. Men da
jeg selv står og skal have trykt flere plakater i morgen fra en opgave,
så kunne det da være meget interessant at se om produktet virker.

- Michael

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 08-06-05 23:11

"J K Hansen" <adminNOSP@M@jkhansen.dk> wrote in message
> [...]
Photoshop)
> du hentyder til, må være Genuine Fractals fra LizardTech.

Ja det er det.

> Du kan læse mere om det her: www.lizardtech.com

Mange tak

Mvh Jørn

Fra : KNL DtP

Dato : 05-06-05 16:13

"Jorn Ostergaard" <jorn.ostergaard@ivymike.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her som har erfaringer med FRACTAL ?

Jeg lavede for et par måneder siden en lille test, hvor jeg ville se
resultatet af en kraftigt forstørrelse, således at et billede fra dSLR kunne
bruges i plakatstørrelse:
www.kortlink.dk/google/tye

Ud fra min test konkluderer jeg kort fortalt, at det gratis plug-in til
Photoshop, som omtaltes i nedenstående artikel, laver en næsten lige så flot
resultat som Genuine Fractals, der koster ~ 1.000 kr.:
http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_60/essay.html

Har for kort tid siden forstørret et billedet op med plug in'et, og printet
det ud i stor format. Resultatet blev overraskende godt.

Billedet var et 6,5 MegaPixles fra Canon EOS 10D. Beskåret til det ønskede
format (2,35:1) blev det til 4,2 MP. Herefter blev det forstørret 914%,
således at det kom til at fylde 14 A4-ark. Disse blev printet ud på alm. Canon
iP4000 inkjet printer. Jeg har endnu ikke fået dem sat samme, men selv på
køkkenbordet ser det hammer godt ud - det måler 133 x 57 cm. Detaljerne er
ikke noget at råbe hurra for, når man blot set et enkelt ark - men når alle 14
betragtes på afstand, så er det helt tilstrækkeligt.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Michael L

Dato : 05-06-05 17:16

KNL DtP wrote:
> [...]
> ikke noget at råbe hurra for, når man blot set et enkelt ark - men når alle 14
> betragtes på afstand, så er det helt tilstrækkeligt.

Tak Kristian! Det er sku rart at vide og lækkert at resultatet faktisk
kan blive så godt og så stort.
Og som du også selv er inde på så er det som i sidste ender gælder jo
hvordan det tager sig ud når det betragtes på den normale afstand og
ikke hvordan de ser ud under en lup.

- Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-06-05 18:11

"Jorn Ostergaard"
> [...]
> store posters..
>
> Er der nogen her som har erfaringer med FRACTAL ?

Hmm - har lige lavet en stak 75x120cm fotos, jeg forstørrede
dem bare i photoshop, de står fint.. Tip skal du justere billedet
så gør det inden du forstørrer, med mindre du har en meget
krafrig maskine.. Giv usm til sidst..
Min foto mand ville have 200dpi filer, så de blev ret store..
Hvis du skal have lavet print fra en inkjet storformat printer
er det en helt anden historie, nogle vil helst have pdf filer eller
evt. eps (photoshop) filer. de tager også ofte opstarts/konverterings
gebyr, så se dig for.. -max-

Fra : Jakob

Dato : 05-06-05 18:23

In article <rmGoe.53159$Fe7.151218@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> Hmm - har lige lavet en stak 75x120cm fotos

Hvad var dit udgangspunkt med hensyn til MP ?
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-06-05 18:42

"Jakob"

> Hvad var dit udgangspunkt med hensyn til MP ?
> --
> Venlig hilsen
>
> Jakob

4mp og 8mp ingen problemer.
Qimage skulle efter sigende have en bedre interpolerings
metode, men bicubic i photoshop fungerer fint for mig,
man kan da se alle kornene/støjen fra kameraet -max-

Fra : fam. Ager

Dato : 05-06-05 18:45

- har lige lavet en stak 75x120cm fotos

hej max

jeg må lige spørge dig hvor du får dem "printet"?

jeg søger med lys og lygte efter et rigtig godt sted, også til mindre
forstørrelser..

mvh torben

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-06-05 19:05

"fam. Ager"

> [...]
>
> jeg må lige spørge dig hvor du får dem "printet"?
>
> jeg søger med lys og lygte efter et rigtig godt sted, også til mindre

Jeg har en god ven i Agra (Indien), det er måske lidt langt for dig.
Men var der ikke en der havde lavet en oversigt over print steder
i danmark, kan ikke rigtig huske måske for en måned siden.. -max-

Fra : fam. Ager

Dato : 05-06-05 20:07

> Jeg har en god ven i Agra (Indien), det er måske lidt langt for dig.
max-

jo der er et stykke vej fra Bornholm til indien:0)
jeg vil prøve at søge lidt tilbage i gruppen, tak for info max.

mvh torben

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 08-06-05 23:12

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> er det en helt anden historie, nogle vil helst have pdf filer eller
> evt. eps (photoshop) filer. de tager også ofte opstarts/konverterings

Mange tak.

Kan det også gøres i elements ?

Mvh Jørn