Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan man se om der er brugt telekonverter i~
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-06-05 14:45

Hej i gruppen.

Kan man se i exif om man har brugt telekonverter? Kan nemlig ikke lige se
det, men måske man skal bruge et specielt program.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : KNL DtP

Dato : 05-06-05 16:22

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> Kan man se i exif om man har brugt telekonverter?

Det kommer an på, hvilken teleconverter, der er anvendt.

Ofte fortæller de billige udgaver (Tamron, Tokina, Sigma ect.) ikke kameraet,
at de er monteret. Derfor står blænden stadig til f/4.0, selvom en 1,4x
teleconverteren reducerer lysstyrken, så den reelt er f/5.6. Brændevidden står
også stadig som 300 mm, selvom den faktisk er forlænget til 420 mm.

De dyre (Canon og Nikon ect.) rapporterer ændringerne til kameraet, så her vil
den skrive 420 mm f/5.6.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : emj

Dato : 05-06-05 22:19

KNL DtP skrev:

>Derfor står blænden stadig til f/4.0, selvom en 1,4x
>teleconverteren reducerer lysstyrken, så den reelt er f/5.6.

Er det et factum for alle telekonvertere, at de reducerer lysstyrken?
Eksempelvis "praler" Olympus af at deres telekonverter 1,4x til C-8080
er uden tab af lysstyrke.
Se evt.
http://www2.olympus.dk/consumer/198_TCON-14D.htm
Hilsen emj

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-06-05 22:31

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Er det et factum for alle telekonvertere, at de reducerer lysstyrken?
> Eksempelvis "praler" Olympus af at deres telekonverter 1,4x til C-8080
> [...]

Til dSLR er der tale om, at alle telekonvertere æder lys. en 1,4×TC tager 1
blænde lys og en 2,0×TC tager 2 blænde lys. Hvordan de virker på P&S-kamera
tør jeg ikke sige, men det virker på en lidt anden måde, da du der sætter
konverteren foran objektivet og ikke som på dSLR mellem hus og objektiv.

MVH
Thomas

Fra : emj

Dato : 05-06-05 23:08

Thomas Pedersen skrev:

> [...]
>konverteren foran objektivet og ikke som på dSLR mellem hus og objektiv.

Mange tak.
Jørgen Nilsen har vist ikke skrevet noget om, at spørgsmålet gjaldt et
DSLR kamera.

Hilsen emj

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-06-05 15:49

> Mange tak.
> Jørgen Nilsen har vist ikke skrevet noget om, at spørgsmålet gjaldt et
> DSLR kamera.
>
> Hilsen emj
++++++++++++++++

Hej.

Det burde jeg selvfølgelig nok have skrevet, det er til et dSLR, men det var
så også om exif data jeg spugrte om, ikke om der blev mistet noget lys

Fra : Lars Troels

Dato : 06-06-05 17:00

Man kan se det i exif ja.

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-06-05 22:57

In article <9rq6a1p70ub0jr2dd425voh08ec5ooso2e@4ax.com>, emj wrote:

> Er det et factum for alle telekonvertere, at de reducerer lysstyrken?
> Eksempelvis "praler" Olympus af at deres telekonverter 1,4x til C-8080
> [...]

Blænde er lig forholdet mellem brændvidde og diameter på forreste
linse. Når en TC forlænger brændvidden, så kan dette kun ske uden
lystab såfremt diameter på forreste linse øges. I dette tilfælde med
faktor 1,4.

Der skal altså suges en masse ekstra lys ind og hældes ned på det
eksisterende forreste linseelement for at kompensere for forstørrelsen.

En teleconverter med en forstørrelse mindre end 1,0 (også kaldet
focal length reducer) vil give mere lys. Findes til stjernekikkerter,
men jeg mangler det til Canon. En 2x vil være fint. Så er min 100-300
en 50-150mm f/2,0.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-06-05 07:34

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> focal length reducer) vil give mere lys. Findes til stjernekikkerter,
> men jeg mangler det til Canon. En 2x vil være fint. Så er min 100-300

Ville det ikke let føre til vignettering?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-06-05 16:43

In article <42a3ee7e$0$73200$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> Ville det ikke let føre til vignettering?

Ups, det ville det. Jeg skal nok holde mig til en 1,6x gange (eller 1,4x)
focal length reducer. Men en 62-187mm ville også være OK.