Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotos til kritik
Fra : Fif

Dato : 04-06-05 10:01

Hej.

Som newbie, syntes jeg det er svært lige at se hvordan man får det siste
optimale ud af et foto og om jeg, i det hele taget er på rette vej.
det der mest har været problemet for mig er b.la: Skarphed og beskæring. (og
sikkert også meget andet, som jeg bare ikke kan se pt. ;0)

-Hvor meget kan man skære væk uden at billedet mister sin dynamik. (ved godt
at det er smag og behag, og der sikkert er lige så mange meninger som
mennesker, hvilket nok i den sidste ende er til stor hjælp for mig ;0)

-Hvordan får man den optimale skarphed frem når billedet skal tages og
gennem billedbehandling. (Bruger pt. Canon ps S1 IS. psp og PhotoStudio 5.5)
-Syntes det har vært svært at få dynamikken frem i noget der bevæger sig
hurtigt, uden at få det til at ligne et 'fastfrosset' stilleben.

Jeg har, på de følgende fotos prøvet mange forskellige ting som forskellig
blænde/lukketid (har tvunget mig selv til, udelukkende at bruge M;0) USM,
curves og average, men syntes tilsidst at der gik 'ged' i det.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=146868

http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=146868-1&x=5&pic2=146868

http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=146868-2&x=5&pic2=146868

http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=146868-3&x=5&pic2=146868

http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=146868-4&x=5&pic2=146868

Jeg håber på at vi kan få en god konstruktiv snak.
(Glæder mig specielt til en snak med dig MAX ;0)

Venlig
hilsen
Fif
(Ann-Kirstin Reimann)

Fra : Jakob

Dato : 03-06-05 10:12

In article <R4eoe.37$i56.27@news.get2net.dk>, fiftoo@gmail.com says...

> Jeg håber på at vi kan få en god konstruktiv snak.
> (Glæder mig specielt til en snak med dig MAX ;0)

Det bliver nok i lige med baggrund i de links ;0), hos mig åbner der
blot en generel side med en stak billeder på fra fotokritik.dk

Check lige dine links igen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Fif

Dato : 04-06-05 10:31

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> In article <R4eoe.37$i56.27@news.get2net.dk>, fiftoo@gmail.com says...
> Det bliver nok i lige med baggrund i de links ;0), hos mig åbner der
> blot en generel side med en stak billeder på fra fotokritik.dk
hvis linket du ser er til nogle billeder med 'sidevognscrosser' fra
Nisseringen, så er du på rette vej. Det var dem jeg gerne vil ha' hjælp til
at gøre bedre, næste gang chancen byder sig ;0)
Hvis ikke så ved jeg ikke lige hvad der er galt, for når jeg åbner dem
kommer jeg til det jeg ønskede ;0)

MVH
Fif

Fra : Jakob

Dato : 03-06-05 10:33

In article <Gxeoe.39$dW6.33@news.get2net.dk>, fiftoo@gmail.com says...

> hvis linket du ser er til nogle billeder med 'sidevognscrosser' fra
> Nisseringen, så er du på rette vej. Det var dem jeg gerne vil ha' hjælp til
> at gøre bedre

Det første link virker, de sidste 4 gør ikke, hverken i IE eller
firefox. Du bliver nok nødt til at sørge for at et link=et billede i
skærmstørrelse, brugerne gider generelt ikke lede efter billeder til
kritik :0) så er du advaret.

Og på de sidste 4 link kan man ikke engang få et fuldstørrelse billede
frem.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Fif

Dato : 04-06-05 10:53

> In article <Gxeoe.39$dW6.33@news.get2net.dk>, fiftoo@gmail.com says...
> Det første link virker, de sidste 4 gør ikke, hverken i IE eller
> firefox.
Hmm... det ved jeg ikke hvad jeg skal gøre ved. Det går desværre over min
forstand, som sagt før det virker for mig. Så det er svært at finde en fejl
man ikke selv kan se og har forstand på at rette. ;0)
Du kunne måske fortælle mig hvad jeg skal gøre?

> Og på de sidste 4 link kan man ikke engang få et fuldstørrelse billede
> frem.
Virker de, eller gør de ikke. Kan du se dem eller kan du ikke?

MVH
Fif

Fra : Jakob

Dato : 03-06-05 11:05

In article <5Seoe.40$Ns7.26@news.get2net.dk>, fiftoo@gmail.com says...

> Virker de, eller gør de ikke. Kan du se dem eller kan du ikke?

Ok jeg havde lige overset en scrollbar på den første side du linkede
til. Men de 4 billeder der ligger under det store kan man jo ikke få
frem i stor størrelse og de små er for små :0)

Prøv at kig på de sidste 4 link, det er jo samme adresse du har angivet,
den side man bliver smidt hen på når man vælger et af "underbillederne"
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=146868. Den side man bliver
smidt hen på har kun døde links.

Men nu ved jeg selvfølgelig ikke om det kun er det første du ønsker
kritik af man jeg går ud fra at de 4 link du har angivet skulle være
links til de forskellige billeder i serien ellers forstår jeg ikke
formålet :0)

Jeg kender ikke fotokritiks system men der må være ged i den måde de er
lagt ind på.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Fif

Dato : 04-06-05 11:24

> [...]
> kritik :0) så er du advaret.
>
> Og på de sidste 4 link kan man ikke engang få et fuldstørrelse billede
Hmm.... tror jeg har lidt af en ide til hva der går galt.
fotokritik.dk er en fælles side hvor man kan loade 5 foto om ugen, til de 5
foto kan man derudover loade 5 ekstra foto. Det er kun hoved foto som kan
vises i fuldstørrelse.(Foto 1) de andre som er ekstra fotos (Foto2-4) popper
op i en særskilt side med den orginale størrelse, som når man så klikker på
fotoet lukker ned igen. Det er altså kun Hovedfoto (Foto1) der kommer
tilbage til den orginale side hvor alle fotos er. Under de andre foto er der
kun tumbnails til ekstra foto men ikke til hoved foto.
Der har i en tidligere tråd været en snak om hvordan man kunne tænke sig at
der bliver linket til foto man vil have kritik til, og der fik jeg
forståelsen for at det bedste var at linke enkeltvis og ikke til en hel
serie af gangen. (ret mig hvis jeg tager fejl) Det er det jeg har prøvet her
;0)

MVH
Fif

Fra : Jakob

Dato : 03-06-05 11:45

In article <Iifoe.43$jg.32@news.get2net.dk>, fiftoo@gmail.com says...

> forståelsen for at det bedste var at linke enkeltvis og ikke til en hel
> serie af gangen.

Det har du fuldtændigt ret i og jeg er sgu noget forvirret da jeg kan se
at max har givet individuel kritik, men når jeg prøver linksne der også
er i hans indlæg så får jeg stadig det samme billede ved alle.

Ok ved ikke om han har givet kritik af de små billeder, jeg er forvirret
:0), måske fejlen er hos mig.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-06-05 11:24

"Fif"
> -Hvor meget kan man skære væk uden at billedet mister sin dynamik. (ved godt
> at det er smag og behag, og der sikkert er lige så mange meninger som
> mennesker, hvilket nok i den sidste ende er til stor hjælp for mig ;0)

Hihi - du har sku taget røven på mig med de her billeder, jeg er total expert
i motorsports billeder, eller måske ikke Jeg går ud fra du læser motor-
sports blade, der er ofte meget inspiration at hente, mht. bekæring, bevægelses
uskarphed og alt det andet. Jeg har sagt det mange gange og det gælder også
her, studer de bedste fotografer og KOPIER - sæt dig selv en opgave at lave
et billede, du virklig godt kan li, efter. Analyser de billeder du kan li, ting som
pow, komposition og balance det skal øves og øves og bare ind på rygraden,
det tager tid....Hvor meget man kan skære væk kan der ikke generaliseres om,
så meget som muligt til nogle typer billeder (detaljer er altid sjove) og i andre
situationer er det fedt med et full view. Det er ligsom i film der skal mange forskellige
billed udsnit til at fortælle historien..

> [...]
> -Syntes det har vært svært at få dynamikken frem i noget der bevæger sig
> hurtigt, uden at få det til at ligne et 'fastfrosset' stilleben.

Kringlet med flere forskellige spørgsmål.. Skarphed og dynamik, yep du skal
øve dig vildt meget på at panorere med motivet, det er et håndværk og tager
tid. du kan evt bruge stativ 3 eller 1 ben det kan hjælpe, men også være i vejen,
prøv dig frem.

> Jeg har, på de følgende fotos prøvet mange forskellige ting som forskellig
> blænde/lukketid (har tvunget mig selv til, udelukkende at bruge M;0) USM,
> curves og average, men syntes tilsidst at der gik 'ged' i det.

Et skole eksempel på hvordan man motiverer folk til at give
kritik, du fortæller om dine overvejelser og arbejdsgange,
det er skide hjælpsomt for os andre i vuderingen af billederne

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=146868

Jeg syns det skal beskæres tættere, og så ville jeg klone rælingen
væk oppe til venstre og mere kontrast og farve tror jeg vil være fedt.

> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=146868-1&x=5&pic2=146868

Gråvejret er ikke så fedt, alle billederne vill have godt af bedre lys forhold.
Energien fiser ud af billedet når du centrer motivet, desuden har du ligsom
i det første en halvvejs beskæring.. Prøv at skær en hel del af højre side og
en anelse af bunden - men det er ikke et fedt billede, her har du en vinkel
hvor du ikke kan fange farten, så kort lukkertid og perfekte detaljer skal
bære billedet.. Hvis de kom mod dig ville der måske være ansigts udtrykkende
til at formidle intensiteten..

> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=146868-2&x=5&pic2=146868

Alt for centreret og kedeligt flat og gråt, det sidste kan du sagtens gøre noget
ved i dit billedbehandlings program - du kan bruge kurver til at hæve kontrast,
du kan evt gøre omgivelserne lidt mørkere for at fokusere opmærksomheden
på motivet og gøre det mere dramatisk.. Jeg ville sikkert også tilte en del af
billederne for at skabe dynamik og drama.

> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=146868-3&x=5&pic2=146868

Igen kedeligt lys og centreret, desuden har du flere historier kørende, svært
at sige om billedet handler om den stående fyr eller de to kørere, skær ind i
dem der ikke er vigtige så beskuern ved hvad der er det vigtigste, med et dslr
ville du kunne have lagt fokus punktet på motivet og sløret det andet lidt, det
gælder for hele serien, billederne ville have været meget meget mere interessante
hvis du havde haft den mulighed.

> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=146868-4&x=5&pic2=146868

Oppefra og ned tager en del af dramaet ud af dette billede - her er det ikke
detaljerne der betyder noget, men farten og energien, så jeg ville vælge en
længere lukkertid, måske extrem lukkertid halvt sekund eller sådan noget.
Et andet standpunkt ville være fedt - Du skal ikke komme med undskyldninger
om at det ikke er muligt, hvis du ikke kan komme til at tage et billede som det
skal tages, så lad vær med at tage det, uuuh det er svært, men for ofte tager vi
kedelige billeder bare for at tage noget - Lad vær med det, brug al din energi
på at lave de rigtige billeder, tænk tænk tænk, det er ingen garanti for at det
blir fedt, men oddsne blir meget bedre.

> Jeg håber på at vi kan få en god konstruktiv snak.
> (Glæder mig specielt til en snak med dig MAX ;0)
>
> Venlig
> hilsen
> Fif

Der er meget info i det jeg har skrevet, det vigtigste lige nu er at du tjekker
de gode fotografer ud - det lortede ved det tip er at de sikkert har adgang
til bedre pladser og dslr udstyr, det giver dem en enorm fordel, men sådan
er det altså, man skal sidde det rigtige sted for at få en bestemt slags billeder,
og den begrænsede dybdeskarphed er et enormt vigtigt element i denne slags
billeder. Men med perfekt timing og lidt kreativ beskæring vil du nok kunne
lave nogle fede fotos, det er bare sværere..
Når det er sagt, så er billederne faktisk udemærkede, lidt mere lys, kontrast
og farve ville hjælpe imo, og lidt frækkere beskæring og tiltning, hvordan må
du lege dig frem til, og evt. poste resultaterne til en ny omgang kritik.
Om et par uger er jeg inviteret til fodbold kamp, hehe min første nogensnde,
så der vil jeg være ude på dybt vand, tror jeg sætter mig ved siden af nogen
der ser proff ud, måske jeg kan lære noget, om ikke andet så blir det nok
hyggeligt og det er vigtigt at tage med.. -max-

Fra : Jakob

Dato : 03-06-05 11:49

In article <3jfoe.52495$Fe7.149036@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> Et skole eksempel på hvordan man motiverer folk til at give
> kritik, du fortæller om dine overvejelser og arbejdsgange,

Og et skoleeksempel i konstruktiv kritik fra din side Max, med fare for
at lyde som en gedigen røv....... så er de indlæg guld værd for os
newbies :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Fif

Dato : 04-06-05 21:40

> Hihi - du har sku taget røven på mig med de her billeder, jeg er total
> læser >motorsports blade, der er ofte meget inspiration at hente, mht.
> bekæring, >bevægelses uskarphed og alt det andet.
Hmm... det må jeg sige ;0) Denne sport har ikke min helt store interesse (jo
måske campingsvognsrace, som de har afholdt en gang i mellem ;0). Jeg tog
mest med for sønnens skyld, og så kunne jeg jo lige prøve kræfter med
kameraet for første gang. Ku' dog være at jeg skulle låne lidt af hans
aflagte blade til gennemsyn.

>Jeg har sagt det mange gange og det gælder også her, studer de bedste
Det er jeg begyndt på, det er faktisk temmelig spændende at få noget til at
ligne, uden dog at være en tro kopi.

>Skarphed og dynamik, yep du skal øve dig vildt meget på at panorere med
>1 >ben det kan hjælpe, men også være i vejen, prøv dig frem.
Ved det, det har bare været øv,øv,øv med den skarphed. Måske presser jeg cam
for meget i forhold til hvad det kan. Problemet har specielt ligget i makro,
hvor jeg nok går lige tæt nok på.

> Et skole eksempel på hvordan man motiverer folk til at give
> kritik, du fortæller om dine overvejelser og arbejdsgange,
> det er skide hjælpsomt for os andre i vuderingen af billederne.
Tak ;0)

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=146868
>
> Jeg syns det skal beskæres tættere, og så ville jeg klone rælingen
> væk oppe til venstre og mere kontrast og farve tror jeg vil være fedt.
Det vil jeg tage som min første opgave ;0). Nu er det heldigvis nemt at
klone på dette billede hvor jeg allerede har fjernet en lygtepæl der stod
ind over banen til venstre.

> Gråvejret er ikke så fedt,
'snup'
>desuden har du ligsom i det første en halvvejs beskæring.. Prøv at skær en
Ja, vejret var ufedt den dag. Det med en halvvejs beskæring kan jeg godt se,
nu du nævner det. Tror min intention, på det tidspunkt var at få motivet op
i det gyldne snit :0/ jeg var desværre også så doven at jeg blev stående på
samme sted, i stedet for at gå rundt og finde en bedre vinkel.

Var det en mulighed og man i sådanne tilfælde, mht til b.la vejret
konverterede til s/h?

> Alt for centreret og kedeligt flat og gråt, det sidste kan du sagtens gøre
> også tilte en del af billederne for at skabe dynamik og drama.
ser jeg som min anden opgave ;0)

> [...]
> med et >dslr ville du kunne have lagt fokus punktet på motivet og sløret
Ja, surt med 'ham der' prøvede at klone men det blev slet ikke godt. Og
sådan var det faktisk med mange af billederne, der var noget allevegne.
Derfor valgte jeg også lidt med vilje at centrere billederne for at der ikke
kom for meget uro med, men det har jo så konsekvenser på anden vis.
Det har ikke strejfet mig at sløre baggrunden... men det kan vel gøres endnu
;0)

> [...]
> en
> længere lukkertid, måske extrem lukkertid halvt sekund eller sådan noget.
Er lagt i den interne computer (den med arme og ben;0)

> Når det er sagt, så er billederne faktisk udemærkede, lidt mere lys,
> tiltning, >hvordan må du lege dig frem til, og evt. poste resultaterne til
> en ny omgang >kritik.
Ja, nu har jeg jo lidt at arbejde med ;0)

Det bliver spændende at se ;0)

MVH
Fif

Fra : PH

Dato : 04-06-05 11:48

"Fif" <fiftoo@gmail.com> skrev i en meddelelse news:R4eoe.37$i56.27@news.get2net.dk...
> [...]
> det der mest har været problemet for mig er b.la: Skarphed og beskæring. (og
> sikkert også meget andet, som jeg bare ikke kan se pt. ;0)

Jeg er selv ret newbie.
Jeg synnes jeg lærer mest ved at udforske en ting af gangen og se hvad der sker.
Dvs. kun ændre en parameter for hvert test-skud (ellers mister jeg overblikket)
fx. tage det samme billed på alle blændetrin .... og se hvilken betydning blænden har.
osv..... med hver af de knapper vi kan skrue på

> -Hvor meget kan man skære væk uden at billedet mister sin dynamik. (ved godt
> at det er smag og behag, og der sikkert er lige så mange meninger som
> mennesker, hvilket nok i den sidste ende er til stor hjælp for mig ;0)

Der er skrevet tykke bøger om komposition
Prøv fx. med:
- Motivet i det gyldne snit (prøv i begge sider)
- Centreret motiv frøperspektiv (skulle give styrke magt til emnet)
- Spejlvend så "cykelisterne" kører i læseretningen (skulle give dem mere fart på)

> -Hvordan får man den optimale skarphed frem når billedet skal tages og
> gennem billedbehandling. (Bruger pt. Canon ps S1 IS. psp og PhotoStudio 5.5)

Du kan prøve med mindre dybdeskarphed (større blænde). Billedet bliver måske ikke
skarpere .... men hovedmotivet synes relativ skarpt i forhold til de uskarpe omgivelser
fx. http://62.242.60.78/editor7/user_alb_galleri_image.asp?ID=145&aktuelslide=13&kat=10&katnavn=Fugle&str=Stor

> -Syntes det har vært svært at få dynamikken frem i noget der bevæger sig
> hurtigt, uden at få det til at ligne et 'fastfrosset' stilleben.

Du kan forsøge med panning, hvor du følger motivet med kameraet mens du tager billedet
fx. http://www.vercellink.com/fotografie/foto/panning-motocross.jpg

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/bilag/html/index.html

Fra : Fif

Dato : 04-06-05 23:15

"PH" <send@ejspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blænden har.
> osv..... med hver af de knapper vi kan skrue på
Lyder som en god ide, har selv tit rodet rundt og måtte starte forfra ;0)

> [...]
> - Centreret motiv frøperspektiv (skulle give styrke magt til emnet)
> - Spejlvend så "cykelisterne" kører i læseretningen (skulle give dem mere
Hmm... lyder spændende!

> [...]
> måske ikke
> skarpere .... men hovedmotivet synes relativ skarpt i forhold til de
Ja, det er der jeg mange gange gerne vil hen. Men det kræver vel at
baggrunden har noget afstand fra motivet, eller va'

> Du kan forsøge med panning, hvor du følger motivet med kameraet mens du
> tager billedet
> fx. http://www.vercellink.com/fotografie/foto/panning-motocross.jpg

Jow Jow, det er jo næsten lige som at skyde lerduer ;0)
Det er lige sådan noget jeg godt kunne tænke mig at lærer. Tak for rådene,
nu har jeg virkelig fået noget at arbejde med ;0)

Hilsen
Fif

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-06-05 12:11

> [...]
> blænde/lukketid (har tvunget mig selv til, udelukkende at bruge M;0) USM,
> curves og average, men syntes tilsidst at der gik 'ged' i det.

Hej Ann-Kirstin

Max har givet dig nogle rigtigt gode tips til forbedringer af billeder, jeg
er enig i nogle af dem, andre måske ikke
Skarpheden er ikke noget du får i billedbehandlingen, der kan du forbedre
skarpheden, men for at skarpheden er optimal er din teknik on location meget
vigtig. Der er kun en måde at lære det på, og det er simpelthen træning. Den
dynamik du leder efter opnår du ved panning, det er en teknik hvor du bruger
en langsom lukker og følger motivet med kameraet i håbet om at motivet (i
dette tilfælde motorcyklerne) bliver skarpe, hvor hjulene og baggrunden får
en bevægelsesuskarphed. Det er ikke let kan jeg hilse og sige, men igen, det
er kun træning der hjælper. En metode er at prøve at følge biler på vejen,
fugle i luften og således så du får en rytme, den er guld værd, for har du
ikke den, så bliver det sjældent godt.
Max foreslår at bruge tripod og monopod, de kan være meget i vejen, jeg
prøvede selv monopod i weekenden og fandt det vildt besværligt at skulle
følge en motorcykel med 150 km/t og svinge rundt med en 500mm monteret på et
monopod. Jeg er mest til de håndholdte. Selvom jeg vil tro, at monopod eller
tripod giver dig en fordel i, at du kan minimere den vertikale
bevægelsesuskarphed som ofte kommer ved langsomme lukkerhastigheder med
lange brændvidder.
Bagefter optimerer du billedet i et billedbehandlingsprogram. Hvordan du
optimerer er faktisk op til dig selv, det er kun dig du skal tilfredsstille.
Jeg gør typisk det at jeg beskærer billedet (hvis det er nødvendigt),
justerer farver og kontrast, gør billedet mindre (hvis det skal på nettet)
og slutter af med at give det en gang UnSharpenMask.
Generelt vil jeg sige til motorsportsbilleder, at der er gråvejr faktisk at
foretrække, selvom Max godt nok siger, at mere lys er bedre. Grunden til at
jeg siger, at gråvejr er at foretrække er at du undgår de enorme
reflektioner som blanke biler, motorcykler og andet giver, kameraet har
svært ved at styre det, enten får du store udbrændte områder eller også
store mørke områder uden detaljer hvis der er solskin. Har selv lige været
til Road Race og Ferrari-Challenge på Padborg Park, og der var der solskin,
uha det var ikke let.

MVH
Thomas

Fra : Fif

Dato : 04-06-05 23:36

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> store mørke områder uden detaljer hvis der er solskin. Har selv lige været
> til Road Race og Ferrari-Challenge på Padborg Park, og der var der

1000 tak Thomas. Du har, ligesom de andre, bare givet mig en masse nyttig
viden som jeg glæder mig til at træne. Jeg kan se at det ikke bliver let og
jeg tror at jeg nok skal koncentrere mig om een ting af gangen... men
spændende bliver det ;0)

Hilsen
Fif

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 04-06-05 19:41

Hej Ann-Kirstin

On Sat, 4 Jun 2005 11:00:30 +0200, "Fif" <fiftoo@gmail.com> wrote:

> [...]
>det der mest har været problemet for mig er b.la: Skarphed og beskæring. (og
>sikkert også meget andet, som jeg bare ikke kan se pt. ;0)

Tja om du er begynder eller ej skal jeg lade väre usagt, men du har
helt sikkert fat i den riktige ende af fotograferingen.

Jag syntes dine billeder er meget fine med en masse liv og bevägelse.
Man nästen hörer lyden fra Nisseringen.

Vi har her på Gotland et stort MC enduro löb hvert år, Gotland Grand
National, med ett par tusind deltagere fra hele Europa.

Jeg har set mange bileder fra dette löb, både tagne af professionelle
og af amatörer.

Dine billeder står helt i klasse med de bedste af dem jeg har set.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Fif

Dato : 04-06-05 23:43

"Hans Peter Larsson" <h.p.larsson@telia.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og af amatörer.
>
> Dine billeder står helt i klasse med de bedste af dem jeg har set.

1000 tak Hans Peter. Jeg er meget glad for de pæne ord. Jeg ved dog at der
er langt endnu. Som de andre, der har været så venlige at kommentere, og jeg
selv ved, så kunne mit arbejde med skarphed, farve og beskæring godt blive
bedre.
Så jeg må bare påå'n igen ;0)

Hilsen
Fif

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 20:17

Fif wrote:

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=146868

Et alt for rodet knipseri.

> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=146868-1&x=5&pic2=146868

Et uinteressant knipsere, havde det været fotograferet forfra, og
uden træet i baggrunden, så kunne det muligvis være blevet et rigtig
godt billede.

> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=146868-2&x=5&pic2=146868

Et rodet knipseri, der er slet ikke tænkt over det kompositoriske.

> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=146868-3&x=5&pic2=146868

Det er også et rodet knipseri, det er personen til fods der
forstyrer kompositionen.

> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=146868-4&x=5&pic2=146868

Det er også et alt for rodet knipseri.

Og generelrelt kan jeg sige, at alle dine billeder virker
kontrastløse, flade i farverne og de mangler også noget skarphed...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-06-05 22:33

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>

> Et rodet knipseri, der er slet ikke tænkt over det kompositoriske.

> Det er også et rodet knipseri, det er personen til fods der forstyrer

Dette er ikke æstetik, NRE, og skal ikke bedømmes som sådan!
Fin fortættet action-journalistik. Der er tale om motocross, NRE

> Og generelrelt kan jeg sige, at alle dine billeder virker kontrastløse,
> flade i farverne og

Det er til gengæld rigtigt

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 23:20

Ole Larsen wrote:

> Dette er ikke æstetik, NRE, og skal ikke bedømmes som sådan!
> Fin fortættet action-journalistik. Der er tale om motocross, NRE

Sludder... gode sportsfotos er netop velkomponerede billeder, der
hæver sig op over den grød af uinteressante knipserier, som enhver
tilskuer ka' ta'...

Ta' et kik på dette link: http://www.speedway-belgium.com/foto.htm -
det er ikke alle billederne der er gode, men der er forbavsende
mange velkomponerede billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-06-05 23:34

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Ta' et kik på dette link: http://www.speedway-belgium.com/foto.htm - det
> er ikke alle billederne der er gode, men der er forbavsende mange

Du taler om sludder og så linker du til speedway, der er ganske
anderledes "kompositorisk velorganiseret" end motocross er.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 23:55

Ole Larsen wrote:

> Du taler om sludder og så linker du til speedway, der er ganske
> anderledes "kompositorisk velorganiseret" end motocross er.

Begge dele foregår på en afgrænset bane, hvor man med stor
sansynlighed kan forudsige bestemte passager og situationer.

Og en Google-søgning finder lynhurtigt masser af gode billeder fra
motocrossløb.
http://www.mxracing.dk/images/danske_nyheder/bo_vang_nisseringen_2003.jpg

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-06-05 06:37

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> kan forudsige bestemte passager og situationer.
>
> Og en Google-søgning finder lynhurtigt masser af gode billeder fra

Uskarpt, flad i farverne og et uheldigt placeret træ - nøjagtig den
kritik du kom med i første omgang, så du må have mig undskyldt - det
gider jeg ikke .

EOD

Fra : Tommy

Dato : 05-06-05 21:36

Ole Larsen wrote:

> Dette er ikke æstetik, NRE, og skal ikke bedømmes som sådan!
> Fin fortættet action-journalistik. Der er tale om motocross, NRE

> Det er til gengæld rigtigt

Ole du er "impressornist" som går op i gamle udgåede træer i stærk
sollys, sååh dine kommentarer er vel ikke bedre end Niels´s, i klager jo
altid over at Niels ikke giver kritik og når han så gør det på en sober
måde så skal du fanden galme absolut nok finde noget at hænge din hat på.

Sagen er jo at billedsyn ikke er ens og kan derfor ikke diskuteres på så
lavt et plan som du og deslige vil fører debatten ned på, nej billed syn
handler sgu om mere end det at have læst et på tykke bøger af en eller
anden guru og så tro at alle billeder skal skæres efter sammen læst.

Hvis du og andre da bare ville lade være med at være så satans bedre
vidne uden at have en hujende fis og ha det i så så verden da unægtelig
noget lysere ud.

Og til fif, fine billeder du har taget, om de er flade eller der er pang
på farverne er altid en smags sag, klø du bare på pludslig vil du
begynde at finde den røde tråd i dine foto´s, man kan fornemme den i
maven når noget er rigtig godt, og så behøver du ikke længere at spørge
om kritik så kommer det af sig selv.

Tommy

Fra : Henri Gath

Dato : 04-06-05 23:22

> Et alt for rodet knipseri.

.......sagde den ene knipser til den anden.....

Fra : Fif

Dato : 05-06-05 00:03

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> ......sagde den ene knipser til den anden.....

........Fniiss...! ;0)

Fra : Fif

Dato : 04-06-05 23:56

> Det er også et alt for rodet knipseri.
>

> Og generelrelt kan jeg sige, at alle dine billeder virker kontrastløse,
> flade i farverne og de mangler også noget skarphed...
Ja, det er jo lige det...
Hjælper nok ikke at jeg fortæller dig at orginalerne var meget værrer ;0)
Der var sådan set rod over det hele...
Nå...! Jeg ved godt at der er mange ting der kan/skal blive bedre for at
billederne er seværdige for andre en fotografen. Det er jo også derfor at
jeg søger råd hos de erfarne.

Hvad vil du Niels råde mig til, for at få mere spil i farverne og den sidste
skarphed frem? Jeg har som før nævnt prøvet lidt forskelligt men syntes at
det er svært at sætte en grænse for hvornår det er for fladt og hvornår der
er kommet for meget 'pang' på.
Og selv om jeg syntes at det er skarpt så er det det ikke alligevel, eller
fokus ligger for langt tilbage. Måske skulle brillemanden lige kigge mig
dybt i øjnene ;0)

Hilsen
Fif

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-06-05 08:33

"Fif"

> [...]
> fokus ligger for langt tilbage. Måske skulle brillemanden lige kigge mig

Fif du har vidst fået tips nok til at holde dig beskæftiget en rum tid,
Niels siger det samme som stortset os andre, hans foreslag vil være
de samme, lad vær med at opføre dig som nogle af de andre amøber.
Du har fået gode råd, ingen grund til at fremprovokere mere støj, ok
-max-
PS.hvis du er over 18 og gerne vil kunne se bedre UDEN briller kan jeg
anbefale en laser behandling (Lasik).. Spørg hvis du vil vide mere..