Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lys til reklamebilleder
Fra : Anders Lund

Dato : 03-06-05 20:04

Jeg skal om en uge, rundt i en butikskæde og tage en række reklame billeder
til internettet og trykmaterialer.
Jeg er ikke professionel, jeg gør det bare som en sjov ting.
Men det viser sig, at de har ret store forventninger til resultatet.
Mit udstyr er en Nikon d70 med 17-80mm DX linse / 50mm 1/1.8 og en sb-600
blitz.

Jeg skal tage de her normale reklamebilleder. Mor og far med 2 børn køber
tøj, Mor kikker på udvalget, far leget med børnene. Jeg er især bekymret
over lysforholdne, da mange af billederne er indendøres. Jeg har som sagt en
sb600, men ved også at en enkelt blitz ikke er det bedste i sådanne forhold,
og slet ikke hvis der ikke lige er et hvidt loft at bounce mod.

Derfor har jeg overvejet at leje lidt udstyr.

Jeg har kikket på at leje en sb800 og 2 Softboxe hos
http://www.goeckerprof.dk/udlejning.htm
Men er der nogen af softboxene der passer til blitz?

Har i andre ideer, som forholdsvis billigt kan forbedre mine billeder. Ville
så nødig skuffe .-D

Mvh
Anders Lund

Fra : KNL DtP

Dato : 03-06-05 20:28

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal om en uge, rundt i en butikskæde og tage en række reklame billeder
> til internettet og trykmaterialer.

Uhh, det lyder spændende!

> Jeg er ikke professionel, jeg gør det bare som en sjov ting.
> Men det viser sig, at de har ret store forventninger til resultatet.

Sjovt nok, så får folk/kunder hurtigt store forventninger - uanset om man er
professionel med mange års erfarring, tons af udstyr og assistent eller "blot"
en glad amatør, som lyster at taget billeder.

> Mit udstyr er en Nikon d70 med 17-80mm DX linse / 50mm 1/1.8 og en sb-600
> blitz.

Udstyret er glimrende til opgaven. Det lysstærke objektiver er altid et hit i
sparsom belysning. Husk at fotografere i RAW-format, så du kan lege med
eksponeringen og hvidbalancen, når du i ro og mag sidder ved computeren.

> Jeg skal tage de her normale reklamebilleder. Mor og far med 2 børn køber
> tøj, Mor kikker på udvalget, far leget med børnene.

Okay - har du nogle modeller, eller der ud og spørge "rigtige" handlende?

> Jeg er især bekymret
> over lysforholdne, da mange af billederne er indendøres.

Der kan blive et problem med forskellen i farvetemperatur, da flashen er hvid,
mens lysstofrør kan være både grønne og violette i det. Løsningen kan være et
filter foran flashen, så belysningen får samme farve. Ellers er der med at lege
med RAW-fremkaldningen.

> og slet ikke hvis der ikke lige er et hvidt loft at bounce mod.

Hvis det er et indkøbscenter/butik, har de ofte nogle utrolig høje lofte, som
bare er malet sorte. Dvs. der reflekteres intet lys ned fra disse, hvis du
bouncer.

> Jeg har kikket på at leje en sb800 og 2 Softboxe hos

Så skal du næsten have den flash på stativ, og den anden på kameraet (eller i
hånden). Nikon kan vist styre det hele trådløst, hvis jeg husker ret (artikel i
Popular Photography for to måneder siden?!?)

> Har i andre ideer, som forholdsvis billigt kan forbedre mine billeder. Ville
> så nødig skuffe .-D

Ved at lure andre on location-fotografer af, har jeg set, at de ofte bruger
flashlys bag modellerne, således at de kommer til at stå ud fra baggrunden, da
der kommer en fin lysende kant omkring disse.. Det kommer naturligvis an på, om
billederne skal være så naturlige som muligt (efterligne belysningen i en butik)
eller flotte fotografisk (kant-lys, hår-lys, catch-lys i øjnene ect.).

Det gælder om at have plads nok til mange billeder, så du er sikker på at komme
hjem med noget brugbart. Skyd hellere en gang for meget end for lidt. Ofte er
det lidt mere tricky at bruge flash, da eksponeringsmulighederne fordobles.
Tjeck derfor histogrammet og preview-billedet grundigt, så du er sikker på, at
du ikke brænder højlysene og får den ønskede lyseffekt.

Hvis du skyder ret tætte beskæringer med 50 mm'eren, kan du måske slippe afsted
med at bruge flashen til udfyldning, og lade den eksisterende belysning udgøre
hovedlyset. Det kommer til at se mere naturligt ud, da baggrunden ikke kommer
til at stå helt mørk og underbelyst. En stor blændeåbning (f/2.8) vil også gøre
baggrunden dejlig uskarp, så fokus forbliver på motivet.

Det er en god idé at få en hel klar beskrivelse af de billederne, som kunden
ønsker at få. Nogle gange forventer de, at man kan læse deres tanker, og derfor
bliver de dybt skuffede, når de ser noget helt andet. Ved at snakke processen
grundigt igennem, har du også noget helt konkret at arbejde frem mod. Så kan du
altid til sidst være lidt kreativ og lave en joker, så de måske ender med at
vælge alligevel.

MVH - og held & lykke med projektet (du må jo gerne poste eksempler på
resultatet)

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 04-06-05 11:30

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sparsom belysning. Husk at fotografere i RAW-format, så du kan lege med
> eksponeringen og hvidbalancen, når du i ro og mag sidder ved computeren.

Tager altid i raw. Jeg ved ikke helt om den uskarpe baggrund 50mm'eren giver
med stor åbning, er god til disse opgaver, man skal netop gerne have en ide
om hvordan butikken ser ud

> Okay - har du nogle modeller, eller der ud og spørge "rigtige" handlende?
Altså ikke rigtige modeller, men vi har en aftale med en familie, som har
sat en dag af til det. Heldigvis har jeg ikke bøvlet med at arrangere netop
det.

> [...]
> et
> filter foran flashen, så belysningen får samme farve. Ellers er der med at

Jaa, jeg plejer at lege med hvidballancen i raw, så det kan vel gøre det.

> [...]
> som
> bare er malet sorte. Dvs. der reflekteres intet lys ned fra disse, hvis du

De fleste af butikkerne har faktisk et lavt hvidt loft. Ved bare ikke om
alle har.

> [...]
> (artikel i
> Popular Photography for to måneder siden?!?)

Ja, det kan de, det djævlenssmart.
Tror du jeg vil få bedre billeder hvis jeg legende en måske to, sb800? Evt
paraplyer og stativ til dem?

> [...]
> butik)
> eller flotte fotografisk (kant-lys, hår-lys, catch-lys i øjnene ect.).
Flotte fotegrafiske tror jeg de leder efter. Altså som hvis du havde lejet
et reklamefirma til at få din butik til at fremstå allerbedst.

> [...]
> på, at
> du ikke brænder højlysene og får den ønskede lyseffekt.
Det vil jeg gøre.

> [...]
> gøre
> baggrunden dejlig uskarp, så fokus forbliver på motivet.
Det skal jeg nok lige eksperimentere lidt med, ved ikke om de vil have
uskarp baggrund, og hvordan det kommer til at fremstå.

> [...]
> kan du
> altid til sidst være lidt kreativ og lave en joker, så de måske ender med
De har heldigvis lavet et skema over lokationer og hvilke billeder de
ønsker.

> MVH - og held & lykke med projektet (du må jo gerne poste eksempler på
> resultatet)

Det vil jeg gøre.

Mvh
Anders Lund

Fra : Peter Holm

Dato : 04-06-05 21:18

> Ved at lure andre on location-fotografer af, har jeg set, at de ofte
> bruger flashlys bag modellerne, således at de kommer til at stå ud
> fra baggrunden, da der kommer en fin lysende kant omkring disse.

Jeg vil gerne se et eksempel på et billede lavet på den måde. Kan du vise
det - eget eller andres?
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-06-05 23:08

Anders Lund wrote:

> Har i andre ideer, som forholdsvis billigt kan forbedre mine billeder. Ville
> så nødig skuffe .-D

Hmm... jeg vil blot nøjes med at advare dig, for sådan en opgave er
meget svær, og der er desværre ritig gode chancher for, at du ikke
vil kunne leve op til de ret store forventninger til resultatet, som
kunden egenlig har.

Og i sidste ende hvor du formentligt skal ha' lidt håndører for
indsatsen, så du bla.a. får dækket dine udgifter, der vil du opleve,
at kunden måske vil presse dig på prisen, netop fordi han kan påpege
nogle småfejl hist og her.

Det er en kendt taktik, at firmaer hyrer unge uerfarne fotoamatører
eller semiprofessionelle fotografer, og sætter dem på en opgaver der
er lidt for vanskelig for dem, og de knokler røven ud af bukser for
at klare opganven, og når de så skal aflevere billederne, så er
kunden meget kritiskt, det gør dem usikre, og det ender som regel op
med, at de kun får en symbolsk betaling for opgaven.

Jeg har set et groft eksempel, hvor en fotoamatør kun fik 2.000
kroner for en opgave med at fotografer flere hundrede varer til et
katalog, en sådan opgave ville have kostet over 30.000 kroner hos en
proff. fotograf...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 11:37

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> sådan opgave ville have kostet over 30.000 kroner hos en proff. fotograf...

Her vil jeg sku lige have lov og pointere at det var et yderst
fornuftigt indlæg du kom med uden nogle nedladende ord som knipserier
osv. som der har været meget snak om på det sidste.

Har du evt. selv noget erfaring med sådanne opgaver og kan give ham/os
nogle råd udover ikke at lade sig udnytte på prisen?

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 13:07

Michael L wrote:

> Har du evt. selv noget erfaring med sådanne opgaver og kan give ham/os
> nogle råd udover ikke at lade sig udnytte på prisen?

Nej... en sådan opgave kan man ikke lære at løse over nigth, det
kræver en del års erfaring, og når man er nået dertil, hvor man ikke
længre er usikker overfor at påtage sig en opgave i den kaliber, så
er man også parrat til det.

Men reklamefoto on-location er noget bøvl, kunden forventer nemlig
studiokvalitet, det kan kun sjældent opnås p.g.a. lysforhold, lav
lofthøjde o.s.v., så jeg ville pænt takke nej til den type opgave,
den er simpelthen for besværlig, man risikerer at brænde røven, og
det vil under alle omstændighedder være surt tjente penge...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 17:07

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> er simpelthen for besværlig, man risikerer at brænde røven, og det vil
> under alle omstændighedder være surt tjente penge...

Ja problemet er vel ofte at kunden har meget høje krav/forventninger -
Måske nogen gang på grænsen til det urealistiske?

Men jeg synes nu det er friskt af Ole at give sig i kast med opgaven og
det må jo uden lige i hvert fald give lidt erfaring. Så må man håbe
kunden ikke stiller urimelige krav.

- Michael

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 17:09

Michael L wrote:
> Men jeg synes nu det er friskt af Ole at give sig i kast med opgaven og
> det må jo uden lige i hvert fald give lidt erfaring. Så må man håbe
> kunden ikke stiller urimelige krav.

Ja og det skulle så have været Anders og ikke Ole.

- Michael

Fra : Egon Stich

Dato : 05-06-05 09:35

"Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men jeg synes nu det er friskt af Ole at give sig i kast med opgaven og
> det må jo uden lige i hvert fald give lidt erfaring. Så må man håbe

Ja, vel er det "friskt".
Men: Også temmelig synd.
Som NRJ har skrevet: Det er et møgjob.Pokkers besværligt, stor risiko for
fejl. (Med mindre man har MEGET stor erfaring.)
Tro mig. Jeg har været der i mange år.
Og vil ikke anbefale en amatørfotograf at hoppe på den galej.

MVH
Egon.

Fra : Michael L

Dato : 05-06-05 10:26

Egon Stich wrote:

> [...]
> Tro mig. Jeg har været der i mange år.
> Og vil ikke anbefale en amatørfotograf at hoppe på den galej.

Fedt at der er flere med erfaring der blander sig :)

Men hvordan opnår man så den erfaring hvis man ikke prøver ved at gå igang?
Uanset hvor meget fotografisk erfaring man har fx. med landskabbilleder
eller noget andet så er det jo helt andre problemer der venter én når
man skal tage lige præcis den type billeder. Er den eneste måde ikke
bare at gå i gang og tage de tæsk der kommer?

Jeg er selvfølgelig godt klar over det er nemmere for en som har mange
års erfaring med foto generelt da der er flere erfaringer omkring
problemer med lys osv. at trække på.

- Michael

Fra : Egon Stich

Dato : 05-06-05 15:18

> [...]
>
> Jeg er selvfølgelig godt klar over det er nemmere for en som har mange
> års erfaring med foto generelt da der er flere erfaringer omkring

Jo, sådan kan man jo godt se på det. Friskt. Bare gå i gang...
Meeenn...
Problemet er kunden.
Det er ikke sjovt at være uheldig med en optagelse man forventede at få
penge for.
Kunden er, ligesom vi andre, hvis vi får noget andet end vi troede, ret
sur..
Det er rigtigt det du siger om erfaring.
Det er den eneste måde.
Kan det nås, så er det bare med at komme derud og lave nogle
prøveoptagelser.
Så kan de værste fejltagelser på "premieredagen" undgås.

MVH
Egon

Fra : Anders Lund

Dato : 05-06-05 14:48

> [...]
> og når de så skal aflevere billederne, så er kunden meget kritiskt, det
> gør dem usikre, og det ender som regel op med, at de kun får en symbolsk

Tak for det seriøse indlæg.

Jeg kender godt problem fra it-verdenen. Der kommer unge uerfarne
programmører også tit, til at lave nogle opgaver som det får alt for lidt
for.

Jeg kan vil lige så godt fortælle jer hele historien. Det drejer sig om
legoland. Jeg er fuldtidsansat som ekspedient i butikkerne (så kender dem
ganske glimrende), jeg har tidligere haft mit kamera med på arbejde, for at
lave nogle billeder til skilte ol.

Men nu skal jeg altså en hel dag, rundt i parken og lave reklame fotos. Jeg
får ingen speciel løn for det, udover mine normale lidt mere end 100kr i
timen + plus et par ekstra timer derhjemme ved computeren.

Min foto erfaring er ikke den største, kun ca. et års tid har jeg
fotograferet mere seriøst. Men det ved de også i legoland, og jeg har
snakket med dem, om at det altså ikke er en professionel fotograf de hyrer.
Men derfor vil jeg jo gerne gøre mit bedste, og få et brugeligt resultat ud
af det.

Så hvis der er muligt at lege noget udstyr, der vil hjælpe på resultatet,
eller hvis der er 10 gyldne tips, så er jeg stadig meget ivrig får at høre
jeres ideer. (ved godt at det hovedsageligt ikke er noget man læser sig
til!)

Mvh
Anders Lund

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-05 17:51

Anders Lund wrote:

> Jeg kan vil lige så godt fortælle jer hele historien. Det drejer sig om
> legoland.

Nå-ja... der er noget med, at Lego er på røven, så de har nok ikke
råd til at hyrre en proff. fotograf...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-06-05 07:59

"Anders Lund"

> Men det viser sig, at de har ret store forventninger til resultatet.
> Mit udstyr er en Nikon d70 med 17-80mm DX linse / 50mm 1/1.8 og en sb-600
> blitz.

"Hej Anders vi forventer ikke en skid" næh vel - det siger man da ikke

> [...]
> sb600, men ved også at en enkelt blitz ikke er det bedste i sådanne forhold,
> og slet ikke hvis der ikke lige er et hvidt loft at bounce mod.

Bare en ide - lad vær med at lav det så traditionelt, vi er i 2005 kør
med klatten for faen - så mit foreslag direkte smash fill flash halvlange
lukkertider skæve vinkler og hæv kontrast og farver i postprocessing.
det blir så bravende godt spontant og friskt at se på.. Vidvinkel sefølig.!!

> [...]
> Men er der nogen af softboxene der passer til blitz?
>
> Har i andre ideer, som forholdsvis billigt kan forbedre mine billeder. Ville

Puh ha det blir et helvede at styre, du er ikke vandt til det og du får rigeligt
at se til med modeller og fremmede omgivelser - keep it simple and fun.! -max-

Fra : Michael

Dato : 04-06-05 09:39

-max- wrote:

> [...]
> det blir så bravende godt spontant og friskt at se på.. Vidvinkel sefølig.!!

Det kan måske være at kunden ikke kan se/lide den kreative måde at
billederne er taget på. Det kan være at kunden vil have det skal være
traditionelle reklamebilleder. Det bedste ville være at spørge kunden
inden opgaven. Jeg tvivler ikke på at Du, kunne tage nogle anderledes
fremragende reklamebilleder, Du har jo også talentet. Billederne ville
måske få dumpekarakter hvis man vil prøve på at lave nogle kreative
Fotos og måske ikke har evnerne.

Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-06-05 10:14

"Michael"

> [...]
> fremragende reklamebilleder, Du har jo også talentet. Billederne ville
> måske få dumpekarakter hvis man vil prøve på at lave nogle kreative

Høhø - dit gæt er vel lige så godt som mit hvad kunden ønsker,
ideen er stadig sjov og imo ville den være mere effektiv end
traditionelle billeder og meget sjovere at lave. Men sefølig har
du ret , det kan blive for sjovt..)-max-

Fra : Peter Holm

Dato : 04-06-05 21:41

Anders Lund wrote:
> Jeg skal om en uge, rundt i en butikskæde og tage en række reklame
> billeder til internettet og trykmaterialer.

jeg vil foreslå et stativ med gennemslysningsparaply hvorpå du kan montere
din sb600.
jeg har løst nogenlunde samme opgave med ca. samme udstyr og en single flash
på stativ med paraply.
det kan indkøbes for ca. kr.500,- hos http://www.obt.dk/

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 05-06-05 15:15

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> din sb600.
> jeg har løst nogenlunde samme opgave med ca. samme udstyr og en single

Har de også en gennemlysningsparaply med holder, der kan sidde på et alm.
fotostativ (ikke lampestativ) og påmonteres sb600'eren. ? Kan ikke finde
det, for ellers var det måske også en god ting, at have i sin
foto-værktøjskasse.

Mvh
Anders Lund

Fra : Peter Holm

Dato : 05-06-05 17:28

Anders Lund wrote:
> [...]
> alm. fotostativ (ikke lampestativ) og påmonteres sb600'eren. ? Kan
> ikke finde det, for ellers var det måske også en god ting, at have i

ja, det har de, for det er præcis hvad jeg selv købte hos dem.
Ring til dem, og forklar Ole hvad du skal bruge, så ved han hvad du snakker
om.

Men i hvert fald skal du ha varenummer LA2403 kr. 228,- + moms på denne
side:
http://www.obt.dk/paraplyskaerme.htm
Derudover skal der en adapter, for dette tilthoved er til lysstativ og ikke
fotostativ, men det klarer adapteren altså.
(tror jeg gav kr 40,- + moms)
Paraply: http://www.obt.dk/paraplyskaerme.htm
varenummer INT 260. 100cm transperant til kr. 155 + moms.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Michael

Dato : 18-06-05 16:31

Anders Lund wrote:
> [...]
> sb600, men ved også at en enkelt blitz ikke er det bedste i sådanne forhold,
> og slet ikke hvis der ikke lige er et hvidt loft at bounce mod.

Hvordan gik opgaven?

Mvh.

Michael