Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Grafikkort
Fra : Skeptikeren

Dato : 03-06-05 10:50

Mit Grafikkort er døende

Da det næsten udelukkende skal bruges til billedbehandling i Photoshop
og Capture, vil jeg gerne have et godt forslag.
Jeg spiller ikke - måske en kabale hver 3. måned.
Skærmen er en ViewSonic VP201b.
Det er således ikke den maksimale grafikkortydelse, jeg søger, men det
bedste til fotografisk arbejde til en rimelig pris.
Det skal være så støjsvagt som muligt og kunne køre 2 skærme.
Jeg har Matrox Millenium Parhelia 650 og 750 i søgelyset; men da mine
personlige erfaringer er små, hører jeg meget gerne andres mening.

mvh

sk
Have a nice day

Fra : Brian Lund

Dato : 03-06-05 11:06

> [...]
> Jeg har Matrox Millenium Parhelia 650 og 750 i søgelyset; men da mine
> personlige erfaringer er små, hører jeg meget gerne andres mening.

Der er ikke den store forskel på mærkerne længere, så om du køber et kort
med Nvidia, ATI eller Matrox gør ikke den store forskel, Matrox er dog
stadigt en anelse bedre svjv :)

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 03-06-05 11:16

> Der er ikke den store forskel på mærkerne længere, så om du køber et kort
> med Nvidia, ATI eller Matrox gør ikke den store forskel, Matrox er dog
> stadigt en anelse bedre svjv :)

Forresten hører det ikke rigtigt til i en fotogruppe, jeg ved at der sidder
folk der har en mening om "2D ydelse" i grafikkort gruppen, men de har vist
nogenlunde samme holdning som jeg...

Brian

Fra : Esben

Dato : 03-06-05 16:22

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke den store forskel på mærkerne længere, så om du køber et kort
> med Nvidia, ATI eller Matrox gør ikke den store forskel, Matrox er dog
> stadigt en anelse bedre svjv :)

Der er forskel i kvaliteten på DVI-signalet, specielt i høje opløsninger,
hvor Nvidia har været bagud.

--
Esben

Fra : Peter Rongsted

Dato : 03-06-05 12:45

Skeptikeren <skeptikeren#remove_me#@privat.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har Matrox Millenium Parhelia 650 og 750 i søgelyset; men da mine
>personlige erfaringer er små, hører jeg meget gerne andres mening.

Jeg tror du vil få bedre hjælp i gruppen dk.edb.hardware.grafikkort

Der sidder nogle eksperter, som plejer at hjælpe.

Peter

Fra : Skeptikeren

Dato : 03-06-05 22:52

Tak for svarene - jeg vil også spørge i grafikkortgruppen om en
anbefaling til bedste, rimelige,støjsvage grafikkort til 2 tft skærme!

Det kan måske undre mig lidt, at jeg i denne gruppe kan få svar på alt
om kameraer, glas, censorer og deres rensning, databaseprogrammer til
foto og software til billedbehandling; men ved et spørgsmål om grafisk
orienteret 2D billedbehandlingsgrafikkort - som alle seriøse i gruppen
vel har et forhold til; ja så bliver man helt jomfrunalsk snerpet og
vil oh hellere se emnet behandlet i en anden gruppe.
Jer har kigget der <news:dk.edb.hardware.grafikkort> - og der er nogle
forrygende gode indlæg. Så henvisningen var fin - det er bare den
fintfølende opdeling i fotogruppen jeg ikke helt fatter!
Men jeg har da set, at vi (måske) står i en brydningstid; så måske
ender gruppen med at blive en ren billedkritik gruppe??

mvh

sk

On Fri, 03 Jun 2005 11:49:59 +0200, Skeptikeren

Have a nice day

Fra : Ole Sahl

Dato : 04-06-05 07:55

"Skeptikeren" <skeptikeren#remove_me#@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men jeg har da set, at vi (måske) står i en brydningstid; så måske
> ender gruppen med at blive en ren billedkritik gruppe??

Tror du ikke lige du skulle smutte ud og få lidt friskt luft også læse
svarene igen.

Som du selv også har fundet ud af, så havde du fundet svaret ved at kikke i
dk.edb.hardware.grafikkort fra starten af.

Hvorfor så brokker du dig så, over den brugbare vejledning du har fået her?

Mvh.
Ole Sahl

Fra : Skeptikeren

Dato : 04-06-05 11:49

Kære Ole

Jeg er lykkelig for vejledningerne; men "brokker mig" som skrevet i
teksten over den sarte holdning til visse dele af den digitale
billedproces, der jo omfatter mange led:

Modeller og sminke: måske godkendt, diskuteret andetsteds.
Optik: OK
Kamera: OK
Flash Ram: OK
Billige butikker i USA: OK
Billedbehandlingsprogrammer: OK
Hvidbalance og Custom Tone Curves: OK
Grafikkort: NO NO
Skærme: ?? formentlig NO NO
Skærmkalibrering: OK
Printere: OK
Blæk: OK
Fotoveste og bælter: ?? formentlig OK

Måske skulle man bare springe de emner over, man ikke interesserer sig
for, i stedet for at skælde ud over, at de er blevet bragt på bane i
dette forum.

At analogisere til biler, madpakker og regntøj er helt ude i hampen

mvh

sk

On Sat, 4 Jun 2005 08:54:38 +0200, "Ole Sahl" <nosecret4you@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>dk.edb.hardware.grafikkort fra starten af.
>
>Hvorfor så brokker du dig så, over den brugbare vejledning du har fået her?

Have a nice day

Fra : AS

Dato : 04-06-05 13:04

"Skeptikeren" <skeptikeren#remove_me#@privat.dk> wrote in message

> Flash Ram: OK
> Billedbehandlingsprogrammer: OK
>
> Grafikkort: NO NO
> Skærme: ?? formentlig NO NO
>
> Printere: OK
> Blæk: OK

Why is it so?
Hvis man skal være skarp nok, som der er enkelte, så flash RAM, printere,
blæk er ren hardware, billedbeh.program er ren software. Hvordan er
grafikkort og skærm så meget anderledes, at det er no no?

Fra : Poul

Dato : 04-06-05 21:35

> [...]
> dette forum.
>
> At analogisere til biler, madpakker og regntøj er helt ude i hampen

Jeg vil give dig fuldstændig ret. At spørge om et grafikkorts egenskaber netop mht. foto
bør i allerhøjeste grad være relevant i denne gruppe. Ligeledes mht. forskellige skærmes
egenskaber - det er jo vigtige elementer i det digitale mørkekammer. Man kan jo heller
ikke forvente, at folk i HW grupperne har en skid forstand på foto.

Folk, der brokker sig over sådan noget som dette, eller hvordan man laver sine
indlæg osv. osv., er de typer der går gennem livet med konstante bekymringer om dit eller dat.

Poul

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-06-05 03:26

Poul skrev:

>Man kan jo heller
>ikke forvente, at folk i HW grupperne har en skid forstand på foto.

Hvad forindre fotoentusiaster i at følge med i relevante
hardwaregrupper (og hvem siger, at der ikke nogen allerede, der
gør det?)?

Det er jo lige netop det, at man tilsyneladende vil acceptere
alle former for indlæg, der bare smager lidt af foto, der er med
til at gøre fotogruppen uoverskuelig.

>Folk, der brokker sig over sådan noget som dette, eller hvordan man laver sine
>indlæg osv. osv., er de typer der går gennem livet med konstante bekymringer om dit eller dat.

Som f.eks., hvorfor du ikke klipper i dit svar, så man er nødt
til at scrolle gennem flere linjer citeret tekst for at læse dit
svar?
--
Knud

Fra : Poul

Dato : 05-06-05 08:38

Nu topposter jeg dit svar, og så ryger jeg på din ignorantliste.

Og det er fint med mig.

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 11:18

Skeptikeren wrote:
> [...]
> Men jeg har da set, at vi (måske) står i en brydningstid; så måske
> ender gruppen med at blive en ren billedkritik gruppe??

Fordi der er tale om EDB udstyr som egentligt ikke har den store
relevans for dit arbejde med at tage billeder. Ellers ville du jo
pludselig kunne snakke om den bil du køre tel og fra opgaver i, det tøj
du har på når du tager billeder osv. Og inden du ser dig om så kan
fotogruppen bruges til at snakke om alt fra hvad for noget mad du spiser
til hvilken skærm du kigger på.
Og da der netop er en gruppe der beskæftiger sig med dette så er
indlægget passende i den gruppe og ikke her. Der er derimod ikke andre
grupper der handler om foto og derved er billedsnak, snak om kameraer og
lign. passende her.

Men for at give dig et svar så er alle korts 2D ydelse i dag helt i top
og du vil kunne bruge stort set hvad som helst.

- Michael

Fra : AS

Dato : 04-06-05 11:46

"Skeptikeren" <skeptikeren#remove_me#@privat.dk> wrote in message
> Tak for svarene - jeg vil også spørge i grafikkortgruppen om en
> anbefaling til bedste, rimelige,støjsvage grafikkort til 2 tft skærme!

Jeg vil varmt anbefale en Matrox P650 til 2 LCD skærme. Har _meget_ god 2D
DVI kvalitet, har mulighed til at indstille 10bit farver, ingen blæser på
kortet, giver 2x 1280x1024 udgang. Medmindre man skal have 2 meget dyre
skærme med større opløsning, end den, så skal der være nogen af de større
Parhelia. P650 kan give større opløsning via DVI, men kun på en skærm.

Fra : Skeptikeren

Dato : 04-06-05 13:12

Det dækker vist præcis mit behov - går igang med "EDBpriser" nu.

Tak for hjælpen

sk