B . . . ?? Niels Jensens kone
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 06-06-05 16:27

Hvad er det der står før Niels Jensens kone paa Todberg mark ved en
barnedåb 1844 i Meilby kirke??
Se i Binaer
På forhånd tak . . .
Flemming

Fra : baertel

Dato : 06-06-05 19:54

Mon ikke der skal stå 'Bar huen'. - Svarende til 'Stod ved'.
Udtrykket kan jeg huske blev nævnt i et andet indlæg for 6-7 måneder siden.

mvh
baertel

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 08-06-05 11:35

baertel wrote:
> Mon ikke der skal stå 'Bar huen'. - Svarende til 'Stod ved'.
> Udtrykket kan jeg huske blev nævnt i et andet indlæg for 6-7 måneder siden.
>
> mvh
> baertel
--------
Ohøj Baertel.
Tak for et kvalificeret gæt.
Jeg ved ikke om det er korrekt, men der kan dårligt stå andet.
Det undrer mig bare at præsten ikke skriver dette ved andre dåbshandlinger.

Foreløbig må jeg tage "Bar huen " for gode varer.
Hilsen Flemming.

Fra : baertel

Dato : 08-06-05 12:23

Prøv at se dette eksempel, det illustrerer brugen af 'bar huen'.
http://m-endriss.homepage.dk/Endriss.web/per00410.htm

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 08-06-05 20:03

baertel wrote:
> Prøv at se dette eksempel, det illustrerer brugen af 'bar huen'.
> http://m-endriss.homepage.dk/Endriss.web/per00410.htm
> mvh
> baertel
-------
Tusind tak.
Jo begrebet 'huemoder' er vist stadig i brug. Måske ikke så ofte, men
huemoder "står hos" (holder huen) gudmoderen medens der sjaskes med
vandet og skal måske forståes sådan at, skulle gudmoder falde bort,
står huemoder klar til at tage over.

Jeg mener at erindre at jeg har været med til barnedyppelser hvor der
var en 'huemoder' til stede.

De gamle skikke bliver jo til alt held taget op igen af de nye generationer.
I dagens Danmark er der langt mellem barnedåbene, så skikkene fortaber
sig . . . . . desværre.

Hilsen Flemming.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-06-05 06:56