check string for char
Fra : Sonni Jensen

Dato : 06-06-05 14:11

skal have tjekket et felt, så der kommer en fejl hvis der
indtastes andet end INT.

hvordan laves dette script eller hvad hedder den func.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jacob Atzen

Dato : 06-06-05 14:32

On 2005-06-06, Sonni Jensen <fsscj@stam.dk> wrote:
> skal have tjekket et felt, så der kommer en fejl hvis der
> indtastes andet end INT.
>
> hvordan laves dette script eller hvad hedder den func.

is_int()

- Jacob Atzen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 06-06-05 16:20

On 2005-06-06, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

> is_int()

Jeg retter lige mig selv. Hvis du vil teste data fra f.eks. en formular
skal du bruge is_numeric() eftersom det vil være en streng du tester
mod. Det fortæller dig dog kun om det er et tal og ikke om tallet er et
heltal. Til dette kan du bruge et regulært udtryk, f.eks:

if(preg_match('|^[0-9]+$|', $inputdata)) {
// $inputdata er et heltal
}

- Jacob Atzen

Fra : Dennis Møllegaard Pe~

Dato : 06-06-05 16:42

On 2005-06-06, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:
> if(preg_match('|^[0-9]+$|', $inputdata)) {
> // $inputdata er et heltal
> }

Kan også skrives som
if( ctype_digit($inputdata) ) {
   ..
}

--
Dennis Møllegaard Pedersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-06-05 17:38

On 06 Jun 2005 15:41:31 GMT, Dennis Møllegaard Pedersen
<dennis@moellegaard.dk> wrote:

>Kan også skrives som
>if( ctype_digit($inputdata) ) {
>   ..
>}

En blank streng returnerer dog også sandt, og en integer gør ikke (men
da al brugerinput typisk er strings, så betyder det ikke så meget).

Altså:
ctype_digit(""); // true
ctype_digit("123"); // true
ctype_digit(123); // false