Hulet i pitabrød!?!
Fra : Kristine Louise Wick~

Dato : 05-06-05 14:36

Jeg ved at jeg har postet en tråd her før, også om disse pita brød...
Og jeg har selv bagt dem, men de blev mere som boller!!

Jeg rullede dem, flade og alt muligt... men det lille "kammer" til fyldet,
kom aldrig!!

Hva kan jeg ha gjort galt???

For vil lave en lille madpakke, til togrejsen til Køge... fra Rander.
Den tager jo et par timer, så vil ha et pita brød eller to med.

Altså opskriften har jeg... men det er det "hul" jeg aldrig før!!!

Knus
Kristine

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 14:58

"Kristine Louise Wickstrøm" <kriwicVAEK@micwic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og jeg har selv bagt dem, men de blev mere som boller!!
>
> Jeg rullede dem, flade og alt muligt... men det lille "kammer" til fyldet,

Prøv at poste opskriften, så er det lettere at se, hvor det er gået galt. Vi
er ikke tankelæsere

Tina

Fra : Kristine Louise Wick~

Dato : 05-06-05 15:23

Ja okay... selvfølgelig tror jeg da ikke at i er tanke læsere!!

Her er opskriften...

Ingredienser:
30 g. gær
3 dl. vand
1 tsk. salt
1 tsk. sukker
500 g. hvedemel

Gæren smuldres og udrøres med lunkent vand. Sukker og salt tilsættes og til
sidst tilsættes så meget mel, som dejen kan tage. Dejen må ikke blive for
fast.

Den æltes grundigt igennem, til den er blank og smidig og stilles til
hævning 1 time.

Formes til 10 boller, der trilles ud med kagerulle til ½ cm tykkelse.
Bollerne er ca 12 cm i diameter.

Efterhæver 15 minutter og bages i ca 7 minutter ved 250 grader (482 Fahr.).
Brødene må ikke tage farve, men skal være gennembagte.

Fra : Ralph

Dato : 05-06-05 16:23

> Ja okay... selvfølgelig tror jeg da ikke at i er tanke læsere!!

Min erfaring er at de absolut ikke må være for tynde, hvis du lave dem
næsten en cm. tykke kunne det sikkert hjælpe.
Jeg har selv bagt et par gange med en opskrift lign. din, dog ikke så meget
varme, og der er lidt over halvdelen perfekte, mens de sidste 3 forbliver
flade som pandekager. Omvendt kan det jo godt være at JEG ikke bagte varmt
nok - kom lige til at tænke på det brød pizzabageren laver i en 400 graders?
ovn - DE bliver luftige.
Måske lidt olie kan gøre det, ellers er her et par alternativer,

http://www.culinarycult.dk/recipes.php?recipesid=375&from=brws&sort=titles&sortorder=ASC&catid=3&page=0

http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/0374.htm

http://www.maduniverset.dk/show_opskrift.phtml?uid=3268

--
venligst
Ralph

Fra : Margrete Johansen

Dato : 05-06-05 18:47

> Den æltes grundigt igennem, til den er blank og smidig og stilles til
> hævning 1 time.

For kort hævetid?

> Efterhæver 15 minutter

Lyder OK...

og bages i ca 7 minutter ved 250 grader (482 Fahr.).

Bag dem så varmt som muligt og ovnen skal være helt oppe inden du sætter
dem
ind - de skal lissom ha' et chock!

Margrete

Fra : Kristine Louise Wick~

Dato : 05-06-05 21:07

Tak for hjælpen... jeg skal prøve og se om jeg kan lave dem, onsdag, så de
ikke alle bliver spist inden fredag!!!

Hygge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-06-05 19:19

Kristine Louise Wickstrøm skrev:

> Jeg rullede dem, flade og alt muligt... men det lille "kammer"
> til fyldet, kom aldrig!!

De skal være meget flade, ½-1 cm, og behøver ikke at hæve meget længere
end det tager at rulle al dejen ud.

Ovnen og bagepladen skal være gloende før brødene kastes derind. Sæt
evt. grill på. Hvis man har gaskomfur kan man tænde for alle gas-
blussene, lægge en bageplade ovenpå og bage brødene dér. Bliv ved
brødene mens de bages.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup