Q: Drinks som gele
Fra : DeBoss

Dato : 05-06-05 10:06

Hejsa..

Min kæreste får hue på om et par uger, og jeg vil gerne lave noget rigtig
fedt når hendes klasse kommer..

Jeg så engang nogle shots lavet som gele, og skåret ud i små firkanter.. Er
der nogen der kan hjælpe med hvordan dette kan laves..
Jeg gætter på det er med husblas, men jeg _aner_ ikke hvordan det skal
bruges

Mvh Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 13:53

"DeBoss" <DennisSPAM@BLOCKbitnisse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der nogen der kan hjælpe med hvordan dette kan laves..
> Jeg gætter på det er med husblas, men jeg _aner_ ikke hvordan det skal

Tillykke med kæresten

8½ Deciliter af de shots der skal blive til gelé
8 Blade husblas

Opblød husblas i koldt vand ca. 10 min. Du må ikke knække bladene eller
smuldre dem mellem fingrene.

Tag geléklumpen op og smelt den over svag varme i en gryde med lidt af
shots-sprøjtet. Det er kun lige et par spiskeskefulde eller tre af
shots-væsken der skal ned i gryden til geléklumpen. Undlad at røre i det.

Kom den smeltede husblas i resten af saften, IKKE shots-væske over i gryden
til den smeltede husblas.
Hæld den flydende shots-gelé op i et firkantet fad, og stil det koldt til
det er stivnet.

Gelén skæres ud med en glat kniv der er dyppet i koldt vand. Så hænger
geléen ikke fast i kniven.

Lav en lille prøve først med 1 dl. shots og 1 blad husblas. Bliver det for
blødt, kan du tilsætte et blad husblas mere til den fulde portion. Og du kan
prøve at se om det går nemt og smertefrit at skære den ud, eller om der skal
en backup til, hvis det hele skulle gå i skuddermudder.

Tina

Fra : Dennis

Dato : 06-06-05 10:41

> [...]
> skal
> en backup til, hvis det hele skulle gå i skuddermudder.

Du er et geni..

Tusinde tak.. Især for den meget detaljerede gennemgang..
Jeg tror faktisk jeg kan magte opgaven nu...

Takker!!!!
Mvh Dennis

Fra : Koeffe

Dato : 06-06-05 17:31

"Dennis" skrev i en meddelelse

| Jeg tror faktisk jeg kan magte opgaven nu...
|
| Takker!!!!
| Mvh Dennis

Jeg vil meget gerne høre om resultatet bagefter. Og vil
egentlig også gerne se billeder af hvordan de ser ud hvis
det er muligt?

--
Koeffe

Fra : Dennis

Dato : 07-06-05 10:02

> Jeg vil meget gerne høre om resultatet bagefter. Og vil
> egentlig også gerne se billeder af hvordan de ser ud hvis
> [...]

Hej Køffe

Jeg satser på at teste idag eller imorgen inden vi skal til festival, og så
skal du nok få billeder og vurdering ;)
Det er jo først d. 17 jeg skal prøve "for real"

Mvh Dennis

Fra : Dennis

Dato : 06-06-05 10:54

Forresten..

Det lyder til at du har prøvet det en enkelt gang..

Har du gode forslag til hvad der smager godt, eller er specielt velegnet til
at lave det med?
Og er der noget der er dumt.. - Er der noget jeg skal passe på med, når det
først ER blandet sammen, eller er den "stabil" (det lyder sku som en bombe)

Jeg har en ide om at lægge små stykker frugt ned sammen med.. Kan det lade
sig gøre?
Evt give det frugtfarve og måske krymmel på *GGG*

Mvh Dennis

Fra : Rikke

Dato : 06-06-05 19:35

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig gøre?
> Evt give det frugtfarve og måske krymmel på *GGG*

Hej Dennis,

Jeg fik en gang serveret en "Bamserand". Det var vingummibamser der havde
ligget i vodka, som så bagefter var blevet blandet med husblas. Det var
ganske godt og morsomt at se på og spise

Mvh

Rikke

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 07-06-05 01:01

Rikke skrev:

> Jeg fik en gang serveret en "Bamserand". Det var vingummibamser der havde
> ligget i vodka, som så bagefter var blevet blandet med husblas. Det var
> ganske godt og morsomt at se på og spise

Bjørnebrygrand er jo også en klassiker.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : DeBoss

Dato : 13-06-05 14:12

> [...]
> ligget i vodka, som så bagefter var blevet blandet med husblas. Det var
> ganske godt og morsomt at se på og spise

Puhh.. Jeg lavede et forsøg med vingummier i vodka til festivalen.. (Hvor
jeg lige fik forstuvet min ankel rigtig grimt - så jeg nu kan bruge min
ferie på at sidde med foden højt.. SMART!!!)
Jeg tror vingummierne var lige store nok, for man fik helt kvalme af at
spise dem.. Men vi gjorde det jo alligevel *GGGG*

Den havde ikke fået nok husblads, men ellers var det ok..

Idag har jeg lavet med vodka og juice.. Og venter nu bare spændt til om 3-4
timer.. ;)
Billeder skal nok komme..

PS: Kan jeg nu opbevare gele dimserne i køleskabet indtil torsdag, uden
problemer?

Mvh Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 21:53

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> skrev i en meddelelse
> Forresten..
>
> Det lyder til at du har prøvet det en enkelt gang..

Næh, men jeg har lavet masser af gelé igennem årene

> Har du gode forslag til hvad der smager godt, eller er specielt velegnet
til
> at lave det med?

Ingen ananas og kiwi, er det råt så nedbryder det husblassen. Ellers er der
frit slag.

> Og er der noget der er dumt.. - Er der noget jeg skal passe på med, når
det
> først ER blandet sammen, eller er den "stabil" (det lyder sku som en
bombe)

Nør først smeltet géleklump og væske er blandet sammen, er der ikke noget
der kan gå galt. Du må ikke røre i det mens det stivner. Det giver en
underlig, uens masse.

> Jeg har en ide om at lægge små stykker frugt ned sammen med.. Kan det lade
> sig gøre?
> Evt give det frugtfarve og måske krymmel på *GGG*

Frugtfarve burde ikke være nødvendigt hvis du bruger farvede shots ;)

Det er bedre at bruge levnedsmiddelfarve, også kaldet bolchefarve. Kan købes
hos Panduro Hobby og andre steder, hvor de sælger ting til
gør-det-selv-slik.

Af frugt er vindruer nemt at have med at gøre. De holder formen i den varme
gelémasse :)

Jeg ville lægge forskellige vingummier ned i noget af det. Vingummi fås
efterhånden i temmelig mange former og farver. Til lakrids-shots kan du
lægge lakridsfigurer ned i, og til bolcheshots kan du lægge bolcher ned i.
Brug fantasien, og besøg en slikbutik med stort udvalg.

Held og lykke med det

Tina

Fra : Dennis

Dato : 07-06-05 10:04

Mange tak for skønt input ;)

Mvh Dennis

Fra : Mads Toftum

Dato : 07-06-05 12:24

On Sun, 5 Jun 2005 11:06:21 +0200, DeBoss <DennisSPAM@BLOCKbitnisse.dk> wrote:
> [...]
> der nogen der kan hjælpe med hvordan dette kan laves..
> Jeg gætter på det er med husblas, men jeg _aner_ ikke hvordan det skal

Hvis ellers hukommelsen ikke helt svigter, så prøvede vi engang for en del år
siden - den officielle version gik på at bruge jell-o pulver, men det var ikke
til at skaffe, så vi forsøgte lidt forskelligt incl. husblas. Det bedste resultat
blev lavet på marmeladepulver, Rose's lime og vodka.

vh

Mads Toftum
--
Speaking at ApacheCon 2005/EU - http://apachecon.com

Fra : Dennis

Dato : 07-06-05 14:48

> [...]
> resultat
> blev lavet på marmeladepulver, Rose's lime og vodka.

Skal man lave en slags "drink" først, og så "stive" den af..

Jeg tænker på om det er for stærkt med ren sprut i..
Skal det blandes lidt op, så det kun er ca 20%`?

Mvh Dennis

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-06-05 18:00

Mads Toftum skrev:

> Det bedste resultat blev lavet på marmeladepulver, Rose's lime
> og vodka.

Med henvisning til en anden tråd, mon så ikke osse man ka' bruge
agar-agar til den slags?

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Ole Stigaard

Dato : 07-06-05 18:42

Tue, 07 Jun 2005 19:00:00 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> skrev:

> Med henvisning til en anden tråd, mon så ikke osse man ka' bruge
> agar-agar til den slags?

Det ville man sagtens. Det eneste _måske_ problem vil være at agar-agaren
skal koge lidt tid. så man må ofre en smule sprit på den metode men mindre
man koger den i Rose's og så mixer med spritten. Jeg kunne næsten finde på
at gøre forsøget

Ole

Fra : Dennis

Dato : 08-06-05 09:10

> Med henvisning til en anden tråd, mon så ikke osse man ka' bruge
> agar-agar til den slags?

Tænkte jeg også på, da jeg så tråden, men det aner jeg ikke engang hvad er..
Og det var fantastisk nemt med husblas.. Så det holder jeg mig til

Mvh Dennis

Fra : Jørgen Hess

Dato : 08-06-05 17:32

> Tænkte jeg også på, da jeg så tråden, men det aner jeg ikke engang hvad
> er..
> Og det var fantastisk nemt med husblas.. Så det holder jeg mig til
>
> Mvh Dennis

Som du selv var inde på i den forrige tråd, så er det svært at lave geléer
og fromager som en hovsa løsning. Der vil gå noget tid før det stivner. For
store portioner i randforme/skåle op til et døgn.
Samtidig er der lidt regler at tage hensyn til: Husblas (har kun kendskab
til blade) skal blødes op i koldt vand i mindst 5 min, men kan sagtens tåle
at stå længere i det kolde vand. Hvis husblas skal i en kogende eller meget
varm væske behøver den ikke at blive smeltet først. I fromager med æg og
flødeskum vil man gerne have det hele så koldt som muligt, men hvis husblas
kun lige er smeltet til fingertemperatur kan den finde på at trække tråde
hvis væsken er for kold, dog hvis det er en fromage med æggeblommer skal man
forsigtigt vende i massen indtil den netop begynder at blive tykkere, ellers
bundfælder æggeblommerne.
mvh
Jørgen

Fra : DeBoss

Dato : 13-06-05 14:17

> [...]
> æggeblommer skal man forsigtigt vende i massen indtil den netop begynder
> at blive tykkere, ellers bundfælder æggeblommerne.

Ahrr.. Kanon.. Så kan jeg jo konkludere, at grunde til at dette ikke har
trukket tråde, er fordi både sprut og "fortynderen" har været ved stue
temp..

Godt jeg lige fik læst det, for jeg tænkte netop at det var sikkert
hurtigere til at stivne hvis det var koldt fra starten Den tanke
dropper jeg lige *GGG*

Mvh Dennis

Fra : Koeffe

Dato : 07-06-05 13:50

Hvordan "drikker" man egentlig sådan et shot?

Sluger man bare hele geleklumpen, eller tygger man det,
eller lader man det "smelte" i munden?

--
Koeffe

Fra : Dennis

Dato : 07-06-05 14:47

> Hvordan "drikker" man egentlig sådan et shot?
>
> Sluger man bare hele geleklumpen, eller tygger man det,
> eller lader man det "smelte" i munden?

Det skal jeg fortælle dig *GGGGG*

Senere...

Fra : Dennis

Dato : 08-06-05 09:09

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> wrote in message
> Hvordan "drikker" man egentlig sådan et shot?
>
> Sluger man bare hele geleklumpen, eller tygger man det,
> eller lader man det "smelte" i munden?

Hejsa..

Jeg prøvede igår - Med en lille portion som foreslået..
Det var en stor succes.. Jeg var ret bekymret, da det ikke blev stift
hurtigt nok *GGG* Det tog 20 min at lave og 4-5 timer inden jeg hev den ud
af køleren igen.. Og da jeg bare lavede den i en lille kaffekop, blev den
ikke pæn da den skulle ud..
Den var lavet af Cuba Abricot 20% (billig tysker), og det var rigeligt
stærkt.. Ikke grimt stærkt, men faktisk lige stærkt nok til min kæreste ;)
Så det er jo nok fint, til en flok knægte der skal komme og være seje *GGGG*

Jeg har nu fået blod på tanden og vil lave en "Rand" først halv fyldt med
Strawberry, dernæst vingummier eller skumbananer, og så strawberry ovenpå
igen.. Det må se kanon ud, da det jo er gennemsigtigt..
Jeg vil "fore" den med vita wrap på indersiden, så den bliver rigtig pæn...
håber det funger ;)

Den satser jeg på at lave, og tage med på festival her i weekenden, og der
skal jeg nok tage billeder..

Hvordan man spiser den..
- Ind i munden..
- Lige mærke den blævrende fornemmelse og evt. tyg en gang eller 2..
- Du kan sluge hvis du vil (har man hørt det før *GGGG* ) - uden at tygge..

Det føles som f.eks en karamelrand..

Mere følger ;)

Tak til alle
Dennis

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-06-05 09:20

Dennis skrev:

> Jeg vil "fore" den med vita wrap på indersiden, så den bliver
> rigtig pæn... håber det funger ;)

Så skal du nok være påpasselig med at få filmen til at ligge helt tæt
og glat til formen, for ellers vil der bare komme mærker efter filmen.

Sprøgsmål til husmødre m/k: Hvad gør man for at få randen pænt ud af
formen hvis man har lavet {mumle}-i-gelé? Kan det fx hjælpe at dyppe
formen kortvarigt i kogende vand, eller hvad gør man?

Mvh,

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-05 14:30

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> formen hvis man har lavet {mumle}-i-gelé? Kan det fx hjælpe at dyppe
> formen kortvarigt i kogende vand, eller hvad gør man?

Dypper randen i kogende vand i et sekund eller to, lige som man gør det med
fx budding og is.

Tina

Fra : Mads Toftum

Dato : 09-06-05 16:38

On Wed, 8 Jun 2005 10:08:59 +0200, Dennis <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> wrote:
> Og da jeg bare lavede den i en lille kaffekop, blev den
> ikke pæn da den skulle ud..

Vi brugte engangs snapseglas som kunne "brækkes" op.

> Jeg har nu fået blod på tanden og vil lave en "Rand" først halv fyldt med
> Strawberry, dernæst vingummier eller skumbananer, og så strawberry ovenpå
> igen.. Det må se kanon ud, da det jo er gennemsigtigt..

Det lyder næsten værre end ølrand som ofte er set i forskellige mindre
behagelige konkurrencer.

> Jeg vil "fore" den med vita wrap på indersiden, så den bliver rigtig pæn...
> håber det funger ;)

Varme og/eller et meget tyndt lag neutral olie (vindruekerne f.eks.) er nok
et bedre valg.

vh

Mads Toftum
--
Speaking at ApacheCon 2005/EU - http://apachecon.com

Fra : Koeffe

Dato : 24-06-05 23:05

"Dennis" skrev i en meddelelse

| [...]
| Den satser jeg på at lave, og tage med på festival her i
> [...]

Har du fået lavet nogle shots? Og har du billeder af dem?

--
Koeffe

Fra : Dennis

Dato : 28-06-05 10:39

> Har du fået lavet nogle shots? Og har du billeder af dem?
>

> --
> Koeffe

ups sorry..

Har sku svedt det ud..
Havde lige et par dage med computernedbrud..

Jeg skal lige få det arrangeret..

Mvh Dennis

Fra : Dennis

Dato : 06-07-05 10:15

SÅÅÅÅ Koeffe - Nu har jeg endelig fået smidt billeder op til offentligt
skue...

Alle 4 typer - Inden angreb af studenter
http://www.smedegade47.dk/gele/1.jpg

Samme billede uden editering
http://www.smedegade47.dk/gele/2.jpg

Resterne af Cuba caramel/Cocio rand...
http://www.smedegade47.dk/gele/3.jpg

Vodka/Juice "klumpen" samt de sidste 3 glas Cuba Strawberry/Sprite
http://www.smedegade47.dk/gele/4.jpg

Den meget klamme ølrand!!!!
http://www.smedegade47.dk/gele/5.jpg

Hvis der er spørgsmål til frembringelse, eller andet, så spørg endelig...

PS: Lav dem ikke så stærke som du vil lave dem i en kold drink.. Det smager
stærkere som gele

Mvh Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 10:35

> - Nu har jeg endelig fået smidt billeder op til offentligt
> skue...

Tak for billederne

Tina

Fra : Dennis

Dato : 06-07-05 10:41

> Tak for billederne
>
> Tina

YW..

Og jeg kan kun sige - lav det.. Folks reaktion er en oplevelse i sig selv..
Men det ser sjovere ud, end det smager godt *GGGG*

Strawberry / Sprite var god, og Caramel/Cocio også hvis man er "glad" for
cocio, men ølrand var slem!!

Mvh Dennis

Fra : Koeffe

Dato : 06-07-05 17:40

"Dennis" skrev i en meddelelse

| SÅÅÅÅ Koeffe - Nu har jeg endelig fået smidt billeder op
til offentligt
| skue...

Orv manner - det ligner jo bare budding!

DET skal nok få gang i den næste kedelige familiefest *gnæk
gnæk*

--
Koeffe

Fra : DeBoss

Dato : 06-07-05 21:38

> Orv manner - det ligner jo bare budding!
>
> DET skal nok få gang i den næste kedelige familiefest *gnæk
> gnæk*

Hehhe ja især Cocio randen..
Jeg tror også nogle troede det.. et lille stykke tid *GGGG*

Jeg vil næsten opfordre til at lave en Ølrand også.. Bare for at du kan
smage HVOR grimt det faktisk smager *GGGG*

Mvh Dennis

Fra : Bo Warming

Dato : 07-07-05 07:58

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> wrote in message
> PS: Lav dem ikke så stærke som du vil lave dem i en kold drink.. Det
> smager stærkere som gele

Jeg nyder de dyre drinks i små nip - og synes ikke at gele er til at få
rundt i munden.

Men jeg er begyndt at spise havregryn igen, som jeg i min barndom blev
påtvunget med slim=mælk. Og ved festlige lejligheder med lidt hjemmelavet
solbærsyltetøj i.
Nu køber jeg Old English Orangemarmelade (Aldi 6 kr for et glas) og drysser
grynene ned i marmeladeglasset og rører rundt så grynene optager vand og
spiser således gryn med 5% perfekt frugtsmag.
Eller jeg hælder likør eller anden lækker spirituosa eller sød vin på
grynene - eller vodka ned i marmelade og gryn - det sidste inspireret af dit
gele-forslag, der for mig er et vildspor.

Fra : Dennis

Dato : 07-07-05 11:55

> [...]
> grynene - eller vodka ned i marmelade og gryn - det sidste inspireret af
> dit gele-forslag, der for mig er et vildspor.

?

Mvh Dennis