Berlin
Fra : Can

Dato : 04-06-05 22:55

Hej NG

Vi er fire unge mennesker der overvejer at tage en uges tid til Berlin. Vi
har fundet nogle rimelige billige overnatningsmuligheder, men personligt
kender jeg ikke ret meget til Berlin udover "turist-tingene" såsom
Brandenburger Tor, den Platz og Aldor-holtellet (eller hvordan det nu
staves).

Er der nogle ting I vil anbefale man bare skal se/opleve/prøve? Enten i
Berlin eller i området (vi kører selv, så vi har bil til rådighed).

Jeg kiggede lidt på et kort, og kunne se at Polen ikke ligger så langt væk -
men er der noget på den anden side af grænsen der er noget værd at se? Vi
kunne jo evt. tage en dagstur væk fra Berlin - også for at få set noget
mere...

Mvh
Thomas

Fra : Tomasz Otap

Dato : 05-06-05 10:47

Can proclaimed as follows:
> [...]
> kender jeg ikke ret meget til Berlin udover "turist-tingene" såsom
> Brandenburger Tor, den Platz og Aldor-holtellet (eller hvordan det nu

Hej Thomas

Hvis I ikke har bestemt jer for overnatningssted endnu, prøv evt.
Houseboat Berlin (http://www.houseboat-berlin.com/). Den ligger i
Tiergarden, lækkert grønt og afslappet og alligevel midt i Berlin.
Masser af plads til at parkere bilen.

Vi gav i sin tid 20€ for et dobbeltværelse pr. nat, så det var heller
ikke særligt dyrt. Meget venlig "skipper" - absolut en oplevelse værd!

Fra : Can

Dato : 11-06-05 21:29

> [...]
>
> Vi gav i sin tid 20€ for et dobbeltværelse pr. nat, så det var heller
> ikke særligt dyrt. Meget venlig "skipper" - absolut en oplevelse værd!

Det lyder da interessant, men vi har fundet et sted at bo. Novotel Berlin -
koster os 500 pr person for 3 overnatninger med morgenmad. Regner så med at
vi tager 3 x 2 overnatninger.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 12:14

Hej Thomas

Der er jo vildt mange ting i Berlin, som er spændende...

Der er et nyt museum i berlin, som er rigtig godt lavet, med brug af alt
inden for multimedier:
www.story-of-berlin.de

Så er der STASI's gamle hovedkvarter i Normannenstrasse.

Hvis I gerne vil se noget i udkanten af Berlin, kan jeg anbefale en tur til
Potsdam (Cicillienhof(4 magtforhandlingerne) og SansSouci Slottet) eller en
tur til Köpernick, hvor der er et kunsthåndværk museum. En sejltur - enten
rundt i Spree og Havel eller en tur på Gross Mügelsee.

En tur til den store skibselevator er en stor oplevelse - imponerende
ingeniørkunst!
www.schiffshebewerk.de

God tur!

vh Erik

Fra : Can

Dato : 11-06-05 21:28

"Erik" <quartus-snabela-post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rundt i Spree og Havel eller en tur på Gross Mügelsee.
>
> En tur til den store skibselevator er en stor oplevelse - imponerende

Hej Erik

Lyder rigtig spændende med de Stasti arkiver - lige noget for mig. Mere om
det er noget for de andre...

Men lyder som rigtig gode steder at se - vi vil tage det med i
overvejelserne.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 07-06-05 00:46

"Can" <Can@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogle ting I vil anbefale man bare skal se/opleve/prøve? Enten i
> Berlin eller i området (vi kører selv, så vi har bil til rådighed).

Jeg har været der et par gange, og har skrevet om turene her:
http://www.fzc.dk/thomas/Travel/Berlin2004/default.asp og her
http://www.fzc.dk/thomas/berlin_2001.htm

Jeg skal derned igen om en måneds tid, for Berlin er stor og der er *meget*
at se. Blandt mine favoritter er Spandau i det nordvestlige Berlin, og
museerne på Museum Insel (+ Berliner Dom med Hohenzollernes kister i
kælderen!). Begge dele er selvfølgelig deciderede turistattraktioner,
Spandau dog i noget mindre grad end museer m.m. i Berlin centrum. En
aftensejltur rundt om Berlin centrum, på Spree og Landwehrkanal, er også
skæg.

> [...]
> men er der noget på den anden side af grænsen der er noget værd at se? Vi
> kunne jo evt. tage en dagstur væk fra Berlin - også for at få set noget

Så vidt jeg ved, er den del af Polen dybt uinteressant - til gengæld kan man
evt. køre en tur sydpå til f.eks. Wittenberg - en stemningsfuld gammel by,
som naturligvis er kendt for at være protestantismens vugge - eller endnu
længere, til Leipzig, som er en suveræn by, hvor jeg tilbragte 3 skønne dage
for et halvt års tid siden. Der er masser at se i byen, og lokalbefolkningen
er væsentligt flinkere end Berlinerne - synes jeg, i hvert fald. Jeg mener
at både Wittenberg og Leipzig kan nås på ca. 2 timer fra Berlin. Hvis de to
byer har interesse kan jeg godt uddybe mine anbefalinger. Men det afhænger
jo også af, hvad i er interesserede i - Leipzig er dog så varieret, at der
er noget for næsten enhver smag.

God tur,

Thomas

Fra : Can

Dato : 11-06-05 21:56

en hel masse...
> God tur,
>
> Thomas

Hej Thomas

Sikke en masse - du er godt nok også meget berejst kan jeg se. Lyder som
meget spændende steder du anbefaler - tror ikke vi kommer til at fortryde vi
har valgt Berlin. Har du besøgt/hørt om den restaurent der serverer mv. i
fuldstændig mørke?

Vi vil prøve at sammensætte noget - hvis jeg finder på andet at spørge om,
skal jeg nok skrive igen.

Mvh
Thomas