Lydkort til antik PC?
Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 04-06-05 20:52

PCen er købt i 1998, og kører Windows 95 (OSR2). Den blev
født med et Creative AWE64 lydkort, som nu er brændt sammen,
og jeg er ikke spor overrasket over at www.edbpriser.dk
fortæller mig at AWE64-lydkortet ikke længere kan købes.

Hvad for en slags lydkort skal jeg købe til den? Er det med
ISA- eller PCI-stik eller hvad? Det skal bare virke, til
gamle spil og til MP3, men ellers så billigt som muligt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Henry

Dato : 04-06-05 21:05

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad for en slags lydkort skal jeg købe til den? Er det med ISA- eller
> PCI-stik eller hvad? Det skal bare virke, til gamle spil og til MP3, men

Nu skriver du ikke hvilket bundkort men fra den årgang har den sikkert både
ISA og PCI stik
Så et billigt alm. pci lydkort må kunne gøre det.

Mvh
Henry

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 04-06-05 21:09

Henry wrote:
> Nu skriver du ikke hvilket bundkort men fra den årgang har den sikkert både
> ISA og PCI stik
> Så et billigt alm. pci lydkort må kunne gøre det.

Det er noget Asus bundkort den har. Man kan se hvilken
bundkortmodel det er, når man starter maskinen op, ikke?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Henry

Dato : 04-06-05 21:21

> Det er noget Asus bundkort den har. Man kan se hvilken bundkortmodel det
> er, når man starter maskinen op, ikke?

Det er bios og bios version mm.
Bundkort og model type står på bundkortet.
mvh
Henry

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 05-06-05 16:33

Peter Knutsen (usenet) wrote:
> Det er noget Asus bundkort den har. Man kan se hvilken
> bundkortmodel det er, når man starter maskinen op, ikke?

Lavalys Everest Home Edition kan fortælle dig hvilket bundkort
du har siddende i maskinen:
http://www.lavalys.hu/downloads/everesthome201.exe

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Henry

Dato : 04-06-05 21:11

I øvrigt se forskellen på PCI og ISA her
http://pigtail.net/LRP/pci-isa.jpg
Mvh
henry

Fra : Anders Lund

Dato : 04-06-05 21:17

Henry wrote:
> Nu skriver du ikke hvilket bundkort men fra den årgang har den sikkert både
> ISA og PCI stik
> Så et billigt alm. pci lydkort må kunne gøre det.

Enig - der skal bare være Windows 95 drivere til det. Måske virker
Windows 98 drivere - må indrømme at det er for længe siden at jeg har
rodet med disse ting, til at jeg kan huske om de passer sammen.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 04-06-05 21:28

Anders Lund wrote:

> Enig - der skal bare være Windows 95 drivere til det. Måske virker
> Windows 98 drivere - må indrømme at det er for længe siden at jeg har
> rodet med disse ting, til at jeg kan huske om de passer sammen.

Min Windows 95 kan køre meget software som er mærket som
"windows 98+ only", men ikke alt.

Fidusen er vel at opspore et så gammelt lydkort som muligt,
men som stadig er i handel. Jeg vil meget nødig købe brugt.

Baseret på JPGen, så kan jeg sige at mit bundkort har begge
typer slots. Så kan nogen komme med et godt bud på et
helvantikt lydkort til en antik PC?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Henry

Dato : 04-06-05 21:46

> Anders Lund wrote:

> typer slots. Så kan nogen komme med et godt bud på et helvantikt lydkort
> til en antik PC?

Så er det vel bare at bruge Edb priser
måske http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67774
der står
OS nødvendig: Microsoft Windows 95/98, Microsoft Windows XP, Microsoft
Windows 2000 / NT4.0, Linux, Microsoft Windows Millennium Edition
så det dækker vel.

Mvh
Henry

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-06-05 21:56

> [...]

> Baseret på JPGen, så kan jeg sige at mit bundkort har begge
> typer slots. Så kan nogen komme med et godt bud på et

Har W95 Drivere.

-Men med de krav du har til det, hvorfor så ikke finde et brugt til
½L Cola eller lign.

Henrik Nielsen
henrik@configdata.dk
--*Størrelsen på en fil er ikke nødvendigvis proportional*--
--*med det kaos den kan forårsage.* --

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 04-06-05 22:32

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> skrev:

>Baseret på JPGen, så kan jeg sige at mit bundkort har begge
>typer slots. Så kan nogen komme med et godt bud på et
>helvantikt lydkort til en antik PC?

Jeg vil anbefale http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23301
TerraTec 128i PCI har en ganske god lyd til prisen.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Svend Emil

Dato : 04-06-05 22:40

> [...]
>
> PCen er købt i 1998, og kører Windows 95 (OSR2). Den blev født med et
> Creative AWE64 lydkort, som nu er brændt sammen, og jeg er ikke spor

Jeg har et ISA lydkort liggende, som du må overtage billigt.
Jeg kan ikke lige umiddelbart finde frem til producent eller "kortnavn" ud
fra oplysninger på kortet, men kan sende dig billeder hvis du er
interesseret.

/Svend Emil
Skanderborg

Fra : Svend Emil

Dato : 04-06-05 22:44

"Svend Emil" <spam-mig-ikke@please.come-on> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan ikke lige umiddelbart finde frem til producent eller "kortnavn" ud
> fra oplysninger på kortet, men kan sende dig billeder hvis du er

På chippen står "Advance Logic ALS100" (ved google søgning finder den
drivere til kortet)

/Svend