Dårligt kød
Fra : Heidi

Dato : 04-06-05 17:06

For en måneds tid siden købte jeg to stykker flanksteak hos en slagter,
vacuumpakket i gennemsigtig plastic. Såvidt jeg husker var der angivet
en holdbarhed på ca. 14 dage, og den første lille uges tid lå de i
køleskabet, hvorefter jeg ville putte dem i fryseren.
Ved den ene var der imidlertid luft i plasticen (hvad jeg faktisk også
tror der var da jeg købte den, men da tænkte jeg bare ikke rigtig over
det), og jeg kunne se at noget af kødet havde fået en sort/grønlig
farve, så den smed jeg ud. Jeg overvejede godt nok om jeg skulle tage
den med derind og brokke mig, men fik det ikke gjort.
Idag havde jeg så taget den anden op af fryseren og tøet den op i vand
(altså stadig med plastic på), og den så frisk nok ud i kødet. Men føj
den lugtede! Nærmest lidt prut-agtigt, for nu at sige det ligeud :-/
Det så ikke ud til at der havde været luft i pakken på samme måde som
den første - men ikke desto mindre havde den åbenbart taget skade af et
eller andet.
Jeg smed også den ud, så nu står den på hakket oksekød i de
hjemmestrikkede durumruller i stedet.
Men hvad kan være årsagen til den fæle lugt? Og hvad ville i gøre? Tage
til slagteren og klage, uden at tage det dårlige kød med? Eller gemme
det og stadigvæk klage?
Eller bare glemme det og købe kød et andet sted næste gang?

Det er muligt det er mig der er naiv når jeg tror at et stykke kød kan
holde sig mindst halvdelen af den tid der står på pakken, bare den
ligger i køleskabet - skulle den have været spist, eller smidt i
fryseren med det samme?

--
Heidi

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 04-06-05 23:09

Heidi wrote:
> [...]
> Det så ikke ud til at der havde været luft i pakken på samme måde som
> den første - men ikke desto mindre havde den åbenbart taget skade af

Jeg havde en vacuumpakket stinker sidste år og bragte den retur til
slagteren. Han sagde, dyret havde været sygt, da det blev slagtet, hvorefter
nogle stinkestoffer efterfølgende dukker op. Jeg fik pengene tilbage uden
problemer.

Fjærtekød skyldes dårlige dyr. Pas på med at forveksle dårlige oplevelser
med hinanden.

Jeg tror i øvrigt aldrig, jeg har oplevet så dårlig lugt før!
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Q

Dato : 05-06-05 06:22

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> farve, så den smed jeg ud. Jeg overvejede godt nok om jeg skulle tage
> den med derind og brokke mig, men fik det ikke gjort.

Luft i en vakuumpose er et tegn på at du ikke skal stole på den holdbarhed
der er angivet.. Enten er det gået galt, eller også går det galt hvis du
forsøger at gemme kødet ved en temperatur hvor bakterier kan leve ( mange
forrådnelsesbakterier kan fint vokse ved køleskabstemperatur )

> [...]
> Det så ikke ud til at der havde været luft i pakken på samme måde som
> den første - men ikke desto mindre havde den åbenbart taget skade af et

Nu kender jeg ikke slagteren, og det gør du måske heller ikke?...
Vakuumpakningen kan have været et forsøg på at skjule noget

> Men hvad kan være årsagen til den fæle lugt? Og hvad ville i gøre? Tage
> til slagteren og klage, uden at tage det dårlige kød med? Eller gemme
> det og stadigvæk klage?

Forrådnelse ( bakterievækst ) formentlig pga. forkert opbevaringstemperatur
og dårlig hygiejne..

Jeg tror ikke du får ret meget ud af at klage, eftersom de færreste
mennesker gemmer fersk kød i en uge i køleskabet.. De fleste ville nok fryse
kødet hurtigst muligt hvis ikke det skal bruges med det samme..
Undtagelserne er saltede / syltede eller varmebehandlede ting ( f.eks har en
leverpostej været varmet så kraftigt op at de fleste bakterier er døde )..

> Eller bare glemme det og købe kød et andet sted næste gang?

Glem det, og lad være med at gemme fersk kød i køleskabet i en uge inden du
bestemmer dig for at fryse det..

> [...]
> holde sig mindst halvdelen af den tid der står på pakken, bare den
> ligger i køleskabet - skulle den have været spist, eller smidt i

Som alt andet fersk kød: 1-2 dage i køleskabet eller i fryseren med det
samme..

Slagteren kunne også være kommet til at lave en fejl på etiketten..

/peter

Fra : anders

Dato : 05-06-05 11:02

det er helt ´normalt at kd lugter af "prut" når man åbner for vacummt. åbne
det altid en halv til en hel time først.
Den frste pose du smed ud var helt rigtig at smide ud, for når vacummet er
gået kan du ikke regne med mht datoen.Den anden er jeg sikker på har været i
orden.

mvh anders

Fra : Kert Rats

Dato : 07-06-05 22:09

Fjærtekød skyldes - har jeg ladet mig fortælle af en dyrlæges datter - at
kødet lynmodnes med bl.a. eddikesyre. Jo dårligere kødkvalitet, des
voldsommere må kødet modnes - og der sker altså med hjælp af bl.a.
eddikesyre.
Kan nogen her i gruppen be- eller afkræfte ovenstående?
Glæder mig til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats