Hjælp til chili con carne
Fra : Jens Bruun

Dato : 04-06-05 14:38

Jeg har indkøb et stort stykke oksebov til chili con carne. Jeg har
tidligere altid brugt hakket oksekød, men efter råd herinde fra skal det nu
være med bov. Jeg er dog lidt i tvivl om forberedelserne: Skal jeg skære
boven i terninger eller strimler, inden jeg bruner dem? Hvor lang tid skal
jeg lade det hele simre for at være sikker på, kødet er opløst helt i
trevler?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 05/30/05)

Fra : Helle Petersen

Dato : 04-06-05 15:24

Hej Jens

>Jeg har indkøb et stort stykke oksebov til chili con carne

Ja se der har du jo allerede valgt forkert (ifølge min mexicanske kogebog:
Lourdes Nichols: Spis på Mexicansk)
Ifølge hende er det hakkede oksekød en amerikansk opfindelse (den løsning
jeg normalt tyer til da jeg synes den er nemmere at gå til) i Mexiko (igen
iflg. Lourdes) bruger man SVINEbov i terninger. De skal ligge og marinere i
eddike,salt,peber og sukker inden det brunes af og sættes til at koge med
laurbær til det er mørt (Ingen tidsangivelse jeg ville regne med ½ time)
Imens laver du en mos af lidt bønnevæske,løg og de krydderier du kan lide
til din chili og steger dem på en pande. Lidt mere væske til og det kogte
kød,tomatpure, flåede tomater og kogte bønner oveni. Lad det hele stå og
boble i ihvertfald en halv time. Faktisk synes jeg den smager bedre hvis man
laver den dagen før og varmer den op igen næste dag når den skal spises!!!

Velbekommen Helle

Fra : marix

Dato : 04-06-05 19:00

Jens Bruun wrote:
> [...]
> boven i terninger eller strimler, inden jeg bruner dem? Hvor lang tid skal
> jeg lade det hele simre for at være sikker på, kødet er opløst helt i

hej.
jeg ville pudse sener af og skære boven i tern på 2x2 cm. og så brune
dem af. hellere lidt ad gangen, så du er sikker på at alle terninger får
en stegeskorpe. jeg ville mene at hvis der er nok væske i retten, ville
den skulle simre ca. 45 min. men hvis du vil være på den sikre side, lad
den simre en time, det bliver den ikke dårligere af.
god fornøjelse, marix

Fra : Janne Poulsen

Dato : 04-06-05 21:08

Hvis du bruger oksebov skal du beregne et par timer eller tre efter
terningerne er brunet. Ellers kan det blive en hård fornøjelse. Men prøv dig
lidt frem

Fra : Margrete Johansen

Dato : 05-06-05 07:55

> Hvis du bruger oksebov skal du beregne et par timer eller tre efter
> terningerne er brunet.

Du skal brune hele stykket i en gryde - i olie. Derefter hælder du
vand/øl/tomat og hele løg eller hvad du nu bruger ved, så det lige dækker
kødet. Husk at lægge chilierne med nu - så kan du fiske dem op, når du
synes
det brænder nok i din hals. Når det så har simret til
"faldefrahinanden"punktet, tager du det op og skærer det i stykker. Du
si'r
lige suppen og så kommer alt det sjove.

Hilsen Margrete

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-06-05 08:26

> Skal
> jeg skære boven i terninger eller strimler, inden jeg bruner dem?
> Hvor lang tid skal jeg lade det hele simre for at være sikker på,
> kødet er opløst helt i trevler?

Jeg fjernede sener og fedt, og skar boven i ca. 2cm tern. Disse blev
efterfølgende brunet og fik lov til at simre nogle timer sammen med tomat
(hakkede, purerede og soltørrede), løg osv. De kogte bønner røg med den
sidste times tid sammen med krydderier (kanel, spidskommen, korianderfrø),
chokolade og Guiness. Retten smagte fremragende, omend kødet stadig var i
store tern. Kødet var meget mørt, og jeg kan forestille mig, det trevler op,
når det hele får endnu en time i dag (jeg har selvfølgelig lavet en
kæmpeportion, da chili con carne som bekendt smager bedst på anden- og
trediedagen).

Jeg må gi' jer ret: Det smager meget bedre med oksebov sammenlignet med
hakket oksekød. Svinekød får ingen mig til at lave chili con carne med, lige
meget hvor autentisk det er