Include ifm. mapper
Fra : Peter

Dato : 01-06-05 21:43

Jeg har lidt problemer med include-filer i PHP. Nedenfor har jeg ved hjælp
af eksempler prøvet at belyse mit problem. Jeg håber at nogen her i NG kan
anvise en smartere måde at lave 'globalt virkende' includes på i PHP.

En include som denne:
<!--#include virtual="/include/filnavn.asp" -->
Vil i ASP virke overalt på sitet - både i rodbiblioteket, i en mappe, i en
undermappe og i en under-undermappe etc. jeg kan altså flytte frit rundt på
filerne - uden at filmen knækker.

I PHP virker følgende:
<?php require("include/filnavn.php"); ?> - i rodbiblioteket
<?php require("../include/filnavn.php"); ?> - i en mappe
<?php require("../../include/filnavn.php"); ?> - i en undermappe
Det giver i mine øjne meget mere arbejde - og filmen knækker så snart jeg
eksempelvis kopierer en fil fra mappen /include til mappen /include/scripts.

Jeg er totalt newbie ifm. PHP - men PHP må da kunne gøre noget tilsvarende
ASP. Eller hvad?

Mvh

Peter

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-06-05 22:02

On Wed, 1 Jun 2005 22:42:34 +0200, "Peter" <peter@forward.dk> wrote:

>Jeg er totalt newbie ifm. PHP - men PHP må da kunne gøre noget tilsvarende
>ASP. Eller hvad?

Du kan gøre brug af $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] foran stien. Det vil
tilføje den del af den absolutte sti, der fører dig hen til din
webmappe.

<?php require($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/include/filnavn.php"); ?>

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter

Dato : 01-06-05 22:52

> [...]
> webmappe.
>
> <?php require($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/include/filnavn.php"); ?>

OK.

Det er ikke så elegant som i ASP, men hvis det gør hvad jeg har brug for, så
er det fint nok til mig. Det kunne blive en oplagt lille snippet til min
Dreamweaver.

Tusind tak for hjælpen.

Peter

Fra : Jacob Atzen

Dato : 01-06-05 22:23

On 2005-06-01, Peter <peter@forward.dk> wrote:
> [...]
> af eksempler prøvet at belyse mit problem. Jeg håber at nogen her i NG kan
> anvise en smartere måde at lave 'globalt virkende' includes på i PHP.
[snip]

> Jeg er totalt newbie ifm. PHP - men PHP må da kunne gøre noget tilsvarende
> ASP. Eller hvad?

set_include_path()

- Jacob Atzen

Fra : Peter

Dato : 01-06-05 22:55

> set_include_path()

Den kræver vist lidt forklaring for en newbie som mig. Kan du vise et
eksempel med den anvendt?

Mvh

Peter

Fra : Jacob Atzen

Dato : 01-06-05 23:05

On 2005-06-01, Peter <peter@forward.dk> wrote:
> Den kræver vist lidt forklaring for en newbie som mig. Kan du vise et
> eksempel med den anvendt?

Antag dine filer ligger under /home/peter/php, f.eks:

/home/peter/php/foo.php
/home/peter/php/include/bar.php

Dit script kan så se ud som:

set_include_path('/home/peter/php');