Hjælp til fejlfinding
Fra : JJ

Dato : 01-06-05 19:54

Hej

En aften gik min computer pludselig ud som et lys.

Problemet er, at jeg ikke har kunnet få liv i den igen. Det eneste livstegn
der er, er en grøn diode der lyser på bundkortet. I mit forsøg på at få den
til at virke, har jeg pillet alt fra, undtaget strømforsyning og processor
(inkl. blæser), så nu er strømforsyningen sat til bundkortet med processor.
Alligevel sker der ikke noget når jeg forsøger at starte computeren. (jeg
har selvfølgelig sat den lille powerswitch ledning på bundkortet)

Min konklusion er at derfor, at det enten er strømforsyning, bundkort eller
processsor det er galt med. Mit spørgsmål er nu hvordan jeg kommer videre i
min fejlsøgning, så at jeg kan få byttet den defekte del (alt er forøvrigt
købt via internettet). Jeg har desværre ikke nogen reservedele jeg kan prøve
at bytte ud med.

Det er en P4 2,8 processor + et Asus p4p800 deluxe bundkort + en NorhQ
strømforsyning.

Jeg håber meget på jeres hjælp, da jeg ikke aner hvad jeg skal gøre.

Mvh. John

Fra : Laziter [9440]

Dato : 01-06-05 20:15

"JJ" <de@de.de> skrev i en meddelelse

> Jeg håber meget på jeres hjælp, da jeg ikke aner hvad jeg skal gøre.

Tja, prøv om du kan låne dig til en anden PSU og start derfra..
Evt. prøv din CPU i et andet bundkort, hvis du ikke selv har et liggende så
prøv i din vennekreds.
Omvendt kan du også prøve en anden CPU i dit bundkort.
Ja der er vist flere muligheder at vælge imellem, det er bare at sætte
fantasien løs og prøve sig frem.

Mvh
Benjamin

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 20:35

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Omvendt kan du også prøve en anden CPU i dit bundkort.
> Ja der er vist flere muligheder at vælge imellem, det er bare at sætte

Må jeg lige indskyde, at det godt kan betale sig at sørge for at den grønne
lysdiode *ikke* lyser = slukket på psu, når man piller hardware ud og i. (
bare for en sikkerheds skyld )

mvh
Ebbe

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-06-05 20:45

> [...]
> strømforsyning.
>
> Jeg håber meget på jeres hjælp, da jeg ikke aner hvad jeg skal gøre.

Du er nødt til at skaffe reservedele/låne hos venner.
Det er med stor sandsynlighed strømforsyningen, som er gået, så prøv at låne
sådan en. Ellers kan du købe en billig en. Det er også det billigste forsøg
du kan lave.
Som jeg ser det er der kun udskiftning af dele tilbage, for at konstatere,
hvad der virker.
Bor du i nærhed af 4800 kan du låne en psu af mig.

Kurt

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 01-06-05 21:00

Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> Det er med stor sandsynlighed strømforsyningen, som er gået, så prøv
> at låne sådan en. Ellers kan du købe en billig en. Det er også det

Strømforsyningen kan relativt let testes. Afmontér stikket fra PSU'en i
bundkortet, men lad en harddisk eller to sidde på PSU'en. Nu kortslutter du
den grønne og en af de sorte ledninger (svjh). Det burde tænde PSU'en.
Tænder skidtet ikke, har du fundet fejlen.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : JJ

Dato : 02-06-05 12:33

Hej Jeppe

Tak for tricket - det vil jeg prøve.

John

Fra : JJ

Dato : 02-06-05 12:31

Hej Kurt

Jeg håber meget det er strømforsyningen den er gal med, så det vil jeg prøve
at undersøge nærmere.

Ellers tak for dit tilbud om at låne en psu af dig. Desværre bor jeg i 6400
området. Det var ellers et fint tilbud - jeg håber derfor at du vinder i
lotto på lørdag