PC 69'er : er det muligt?
Fra : Kjeld Olesen

Dato : 01-06-05 12:32

Hej

Jeg har en PC der er gået totalt død. Jeg er ikke helt sikker på om det er
bundkort eller PSU der er stået af. Se evt min post "ATX vil pludselig ikke
starte??" dateret 27/5.

En måde at diagnosticere det på kunne være at disconnecte ATX power kablet
fra MB og connecte til samme fra en anden PC. Er det muligt? OK, drev vil
ikke få strøm, men hvis man bare kan se at maskinen starter op (altså uden
drev), så kan man jo kunkludre at fejlen ligger i PSU og ikke på
motherboardet - og vice versa.

På den måde kunne jeg slippe for at skille hele møjet ad for at finde ud af
hvor fejlen ligger.

mvh/Kjeld

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 01-06-05 12:48

Kjeld Olesen wrote:
> En måde at diagnosticere det på kunne være at disconnecte ATX power
> kablet fra MB og connecte til samme fra en anden PC. Er det muligt?

Jep. Det burde der ikke være noget problem i. Jeg har selv benyttet mig af
den teknik optil flere gang. Men HUSK, at kontrollere alle kabler grundigt,
så du ikke fejlagtigt kommer til at sætte strøm til noget forkert. Men det
burde være lige til...

> På den måde kunne jeg slippe for at skille hele møjet ad for at finde
> ud af hvor fejlen ligger.

Jep - det gider jeg heller ikke til, hvis man kan undvære

--
Mvh/Martin K
www.LEMANSarea.dk - Motorløbet Le Mans i koncentreret form!

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 01-06-05 13:41

"Kjeld Olesen" <kol.nospam@crc.nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> motherboardet - og vice versa.
>
> På den måde kunne jeg slippe for at skille hele møjet ad for at finde ud

Det er da vel ikke så vanskeligt at pille 4 skruer ud, hive PSU'en ud, og så
prøve på en anden maskine eller hvad ?? Hvis du ikke tingene sidder korrekt
er der jo den fare for at brænde noget af det af, og hvad er så
nemmest/billigst??
Gider man ikke hive den ud, må man jo være rede til at acceptere noget
futter af, men det er så bare min mening.

Jesper

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 01-06-05 13:57

Jo, jo, var det bare 4 skruer, så har du ret. Men pågældende PC er bygget op
i et microtower, så man får ikke sådan lige PSUen ud ved bare at fjerne 4
skruer. Motherboardet, og dermed alt andet, skal ud for at få PSUen ud.

Kjeld

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 01-06-05 16:32

> [...]
> i et microtower, så man får ikke sådan lige PSUen ud ved bare at fjerne 4
> skruer. Motherboardet, og dermed alt andet, skal ud for at få PSUen ud.

En idé -- bare sådan rent logisk -- kunne så være at gøre det den anden vej
rundt. Altså at tage en PSU fra en anden maskine, og prøve den af på den
maskine du har mistanke om hvor PSUen er defekt.

Jesper

Fra : Jens G

Dato : 01-06-05 16:41

On Wed, 1 Jun 2005 13:31:39 +0200, "Kjeld Olesen"
<kol.nospam@crc.nospam.dk> wrote:

> [...]
>ikke få strøm, men hvis man bare kan se at maskinen starter op (altså uden
>drev), så kan man jo kunkludre at fejlen ligger i PSU og ikke på

Hvis du gør ovenstående, synes jeg du skal afforbinde IDE/SATA
stikkene på bundkortet, så der ikke kommer uheldige strømme gennem
disse til den slukkede power supply.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært