"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:429e2130$0$681$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Det er da noget af en udvanding i forhold til at udsagnet "banken skal
> tilbageføre pengene", som flere i gruppen "påstår"
Påstanden er baseret på Forbrugerombudsmandens retningslinjer, som man kan
finde på denne forskrækkeligt lange adresse:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/betalingsmiddellov/retningslinier/fjernsalg-og-brug-af-betalingskort/
Kernen vedr. dette findes i afns. 5:
"5. Indsigelser om misbrug, ikke-levering og fortrydelsesret
Gør kortindehaveren gældende,
a) at en fjernsalgstransaktion hverken er foretaget eller bemyndiget af
kortindehaveren,
b) at debiteringen overstiger det beløb, der er aftalt med
betalingsmodtageren,
c) at den bestilte ydelse ikke er leveret, eller
d) at kortindehaveren eller den angivne modtager har udnyttet en
lovbestemt eller aftalt fortrydelsesret ved at undlade at modtage eller
afhente den bestilte ydelse,
skal kortudstederen stille opkrævningen i bero, mens indsigelsens rigtighed
undersøges. Kan indsigelsen ikke umiddelbart tilbagevises som uberettiget,
må kortudstederen alene opkræve det beløb, som kortindehaveren kan vedkende
sig. Er kortindehaveren allerede blevet debiteret for transaktionen, skal
det omtvistede beløb straks tilbageføres til kortindehaveren.
En senere debitering/gendebitering må kun ske i det omfang kortudstederen
kan godtgøre, at indsigelsen er urigtig. "
Enten er der rod i Forbrugernes hus, så den ene del ikke ved, havd den anden
gør, eller også er vurderingen i denne sag, at den ikke falder under
retningslinjerne. Det sidste vil dog være mærkeligt, fordi det fremgår af
kommentarerne til retningslinjernes anvendelsesområde (afsn. 1), at:
"Det er uden betydning for anvendelsen af retningslinierne, om
fjernsalgstransaktionen er sket i forbindelse med et traditionelt postordre
køb, en telefonisk bestilling, en bestilling via internet eller andet medie
til modtagelse af bestillinger. "
> En tro og love erklæring er vel rigeligt bevis på at man er blevet snydt
> "Snyderen" kan så have bedre beviser og sådan er det
Det er jo også sagen bliver fremstillet i retningslinjerne.
Hvis nogen orker kan man jo stille spørgsmålet direkte til
Forbrugerstyrelsen.
Den direkte mailadresse kan findes på sitet.
/Per
/Per