Hvad er den rette sikkerhedsafstand
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-05-05 16:58

Foranlediget af tråden "Sikkerheds afstand på motorvej overtrådt -
fotobevis". Kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan man fastsætter den
rette sikkerhedsafstand i henhold til loven.

I Færdselsloven § 15 står der blot: "Afstanden til foran kørende skal
afpasses på en sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis
køretøjet foran standser, eller dets hastighed nedsættes."

Hvordan regner man afstanden ud for de forskellige hastigheder, så man
altid kan være sikker på ikke at få problemer med politiet (når der ikke
er sket en ulykke).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en

Fra : KNT

Dato : 31-05-05 17:19

Det er nok ikke muligt entydingt at beregne korrekt afstand. Den afhænger af
fart, køretøjets bremseevne, vejr, vejbanens beskaffenhed mv.
Dog siger man at der skal være 2 sekunder ved normalt vejrforhold. det er
ved 100 km/t ca. 60 meter.
En anden måde at kalkulere på er det halve af hastigheden målt i meter -
altså med 100 km/t 50 meter.

Knud

Fra : Holst

Dato : 31-05-05 17:17

Kim Ludvigsen wrote:

> Foranlediget af tråden "Sikkerheds afstand på motorvej overtrådt -
> fotobevis". Kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan man fastsætter den
> rette sikkerhedsafstand i henhold til loven.

En rettesnor har altid været, at en passende afstand er den afstand, som
du ved den givne hastighed tilbagelægger på 2 sekunder. Ved 80 km/t er
det for eksempel 45 meter.

Men jeg er heller ikke stødt på det noget sted i færdselsloven, men
måske en eller anden bekendtgørelse.

> Hvordan regner man afstanden ud for de forskellige hastigheder, så man
> altid kan være sikker på ikke at få problemer med politiet (når der ikke
> er sket en ulykke).

( ( Hastighed * 1000 ) / 3600 ) * 2

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-05-05 17:49

"Holst" <newsmay05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> En rettesnor har altid været, at en passende afstand er den afstand, som
> du ved den givne hastighed tilbagelægger på 2 sekunder. Ved 80 km/t er det
> for eksempel 45 meter.

Men det er altså kun en rettesnor, fordi man er nødt til at tage hensyn til
forskelle på de to køretøjer, der kan give forskellige bremselængder (feks.
tungt læs), og sin egen reaktionstid, der kan svinge en del alt efter tid på
dagen og hvor længe man har kørt.

> Men jeg er heller ikke stødt på det noget sted i færdselsloven, men måske
> en eller anden bekendtgørelse.

Det er næppe nedfældet et sted, bla. pga. de forhold jeg nævner ovenfor.
Det vil være endog meget vanskeligt at lave en oversigt over passende
afstande for alle situationer.

/Per

Fra : anders majland

Dato : 31-05-05 19:32

> Det er næppe nedfældet et sted, bla. pga. de forhold jeg nævner ovenfor.
> Det vil være endog meget vanskeligt at lave en oversigt over passende
> afstande for alle situationer.

Jeg har på et tidspunkt haft et tysk bødekatalog hvor der var listet min
afstande og dertilhørende bøder for forskellige hastighedsgrænser. Så man
kan forsøge at skemalægge det selvom det nok ikke bliver mere retfærdigt end
den danske "gummiregel" om at holde passende afstand. Men det er blot
nemmere at give bøder efter - så lidt for tæt (ifølge skemaet) giver en
lille bøde mens meget tæt kan give en højere ...

Fra : Holst

Dato : 01-06-05 08:20

Per Christoffersen wrote:

> Men det er altså kun en rettesnor,

Ja, det var også derfor, jeg startede min sætning med "En rettesnor har
....", for selvfølgelig afhænger den af forholdene. Kører man på en
isglat vej, skal man måske overveje en lidt længere afstand, osv. osv.

> Det er næppe nedfældet et sted, bla. pga. de forhold jeg nævner ovenfor.
> Det vil være endog meget vanskeligt at lave en oversigt over passende
> afstande for alle situationer.

Jeg tror heller ikke, at det er at finde nogen steder. Men man kan jo
aldrig vide.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-06-05 06:51

In article <429c8990$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
>
> Hvordan regner man afstanden ud for de forskellige hastigheder, så man
> altid kan være sikker på ikke at få problemer med politiet (når der ikke

Hos forsvaret brugte vi ofte afstandstal 1, dvs hastigheden i meter.
Men reaktionsevenen regnes for ca.1 sekund, så 1-2 sekunders kørsel skulle
være tilstrækkeligt, medmindre man har ramt den forankørende bil, så
er det ikke tilstrækkeligt.