Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik: Et bette egern i Göteborg
Fra : Erik W.

Dato : 31-05-05 15:06

I Göteborg er der en dejlig park kaldet Slottsskogen samt en stor botanisk
have lige ved siden af. Den kan bestemt anbefales hvis man alligevel er på
de kanter.
Jeg var på jagt efter den grønspætte som jeg så sidst jeg var der uden
kamera. Denne gang havde jeg kameraet med, men der var ingen grønspætte at
se nogen steder. Til gengæld så jeg denne lille fyr
http://erik.w-foto.dk/displayimage.php?pid=63&fullsize=1
Jeg vil gerne have både positive og negative kommentarer til billedet.

Mvh Erik

Fra : KNL DtP

Dato : 31-05-05 15:12

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne have både positive og negative kommentarer til billedet.

Først og fremmest et glimrende skud, som både viser den lille fætter, og de
omgivelser, den lever i.

Jeg så gerne, at der var lige lidt mere DoF, så halen kunne blive skarp. Kan se
at du har skudt den på f/4,5 - 1/200 sek. - 800 ISO - 500 mm, så der er ikke ret
meget at give af...

Herligt med den helt uskarpe baggrund - dog forstyrrer det helt lyse område mig
en del. Det stjæler opmærksom fra egernet, hvilket er synd.

.... men et lækkert billede!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Erik W.

Dato : 31-05-05 17:24

"KNL DtP" skrev i news:429c70d2$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
Kan se
> at du har skudt den på f/4,5 - 1/200 sek. - 800 ISO - 500 mm, så der er

Ja det var gråvejr og den sad helt inde under trækronen hvor der ikke var
meget lys. Jeg var ked af at gå op på ISO 1600 og jeg kunne ikke gå længere
mht lukketid da jeg skød håndholdt uden støtte.

> Herligt med den helt uskarpe baggrund - dog forstyrrer det helt lyse
område mig
> en del. Det stjæler opmærksom fra egernet, hvilket er synd.
>
> ... men et lækkert billede!

Mange tak for kritikken Kristian. Jeg ved ikke rigtigt om jeg er enig med
dig i at halen skal være skarp. Med den brændidde her kan man kun meget
vanskeligt få sådan et dyr skarpt over det hele. Jeg kan godt se det med det
lyse område i trækronen, at det kan være distraherende, men på den anden
side danner det ligesom en diagonal der leder mod dyrets ansigt.
Jeg tog et andet billedet af fyren før den smuttede op i træet
http://erik.w-foto.dk/displayimage.php?pid=62&fullsize=1 det er skarpere
fordi jeg kunne sætte mig på hug og støtte optikken mod knæet, men det er
mere en registrering af et egern.

men igen... tak for kritikken

Mvh Erik

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-05-05 17:51

Erik W. wrote:
> [...]
> fordi jeg kunne sætte mig på hug og støtte optikken mod knæet, men det er

Super billede Erik! HVIS jeg skulle ændre noget, ville jeg pifte
farverne lidt op, da egernet har noget rødligt farve på "overarmene"

Måske ville jeg prøve at "fjerne" den hvide "vatbold" i øverste højre
hjørne.

--
ThomaS schreiber
http://schreiber.se

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-05-05 17:54

Erik W. wrote:
> [...]
> http://erik.w-foto.dk/displayimage.php?pid=63&fullsize=1
> Jeg vil gerne have både positive og negative kommentarer til billedet.

Sjov lille fyr. Fint beskæring. Kan godt lide man kan se detaljerne i
træet. "Kanten af træet" til venstre giver ligesom billedet "tyngde" på
en god måde. Lidt mere smæk på farverne på egernet og måske prøve at
"fade / fjerne" det hvide i billedet lidt ud. Men ellers et meget godt
billede imho.

--
ThomaS schreiber
http://schreiber.se

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-05-05 18:23

Erik W. wrote:

> Jeg vil gerne have både positive og negative kommentarer til billedet.

Det er absolut et se-værdigt billede, det kunne kun blive bedre,
hvis egernet havde haft gang i noget med en nød eller kogle.

I Københavns botaniske have har jeg set pensionister der håndfodrer
egern med små stykker chokolade , og en ældre dame der kunne lokke
en musvit hen og spise solsikkefrø af hånden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik W.

Dato : 31-05-05 23:53

"Niels Riis Ebbesen" skrev i news:429C9D85.7050605@niels-ebbesen.net...

> Det er absolut et se-værdigt billede, det kunne kun blive bedre,
> hvis egernet havde haft gang i noget med en nød eller kogle.

Jeg siger mange tak Niels. Den har gang i at slikke sin pote ren, men det er
nok ikke så tydeligt på billedet.

> I Københavns botaniske have har jeg set pensionister der håndfodrer
> egern med små stykker chokolade , og en ældre dame der kunne lokke
> en musvit hen og spise solsikkefrø af hånden...

I Århus hvor jeg bor, er egern meget sky af en eller anden grund, men i
Göteborgs parker løber de rundt og tager brød på jorden. jeg kunne dog ikke
selv lokke den her hen til mig, for den havde allerede et stykke brød da jeg
fandt den, og da jeg kom for tæt på fræsede den op i træet hvor den lod som
om den var ligeglad med mig.

Vi var på fortovscafé samme dag og der satte gråspurvene sig på folks
tallerkner og spiste af kagerne. Iøvrigt er også skader og sjaggere meget
lidt sky i Göteborg, jeg ved ikke hvorfor.

Mvh Erik

Fra : Morten Wartou

Dato : 31-05-05 22:51

Erik W. wrote:
> [...]
> http://erik.w-foto.dk/displayimage.php?pid=63&fullsize=1
> Jeg vil gerne have både positive og negative kommentarer til billedet.

Dejligt billede. Meget lækre farver. Egern er sgu' nogle sjove fyre - i USA
fik jeg lejlighed til at få full-frame billeder af egern ved 17 mm - der var
ikke noget pjat med at løbe bare fordi der stod 94 kg menneske på 193 cm
foran dem.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Det korte af det lange er, at jeg aldrig mere vil spilde tid på anmelde
net-kriminalitet og børneporno på nettet" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik W.

Dato : 31-05-05 23:51

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
var
> ikke noget pjat med at løbe bare fordi der stod 94 kg menneske på 193 cm

Mange tak Morten - må vi ikke se det der vidvinkel egern?

Mvh Erik

Fra : Morten Wartou

Dato : 31-05-05 23:55

Erik W. wrote:
> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Mange tak Morten - må vi ikke se det der vidvinkel egern?

Hehe. Jo, på et eller andet tidspunkt. Jeg har ikke fået gjort så meget ved
mine billeder, udover at have siddet og kigget på dem. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-06-05 20:09

Morten Wartou wrote:

> [...]
> i USA fik jeg lejlighed til at få full-frame billeder af egern ved 17
> mm - der var ikke noget pjat med at løbe bare fordi der stod 94 kg

Vildt OT men alligevel:
Jeg troede aldrig, at jeg skulle komme ud for at jage egern væk, men i
Yosemite oplevede konen og jeg, at egern kunne blive så nærgående, at vi
dårlig nok kunne indtage vores madpakke for dem.
Som en amerikaner sagde: "The are like rats, but with much better PR!"

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Erik W.

Dato : 01-06-05 21:08

"Jan Bøgh" skrev i en meddelelse

> Som en amerikaner sagde: "The are like rats, but with much better PR!"

ROFL

Mvh Erik