Brændenældesuppe??
Fra : Ruth

Dato : 31-05-05 12:56

Jeg læser med fornøjelse indlæggene i denne gruppe og håber I kan hjælpe mig
med et simpelt spørgsmål.
Kan man fryse suppen af brændenælder?
Jeg har også blancheret nogen som allerede er frosset ned.
På forhånd tak.
Mvh Ruth

Fra : RJ

Dato : 31-05-05 14:29

Kunne man mon få opskriften?

Jeg smagte for mange år siden brændenælde/skvalderkåls supper og det smagte
rigtigt godt.

Nu har jeg så en ret stor mængde brændenælder i min have som ikke er til at
udrydde og jeg har flere gange haft tanken at spise dem - men en opskrift
har jeg aldrig kunnet finde.

pft.

/Rikke

Fra : Simon

Dato : 31-05-05 14:44

If you can't beat them, eat them? :)

Fra : Ruth

Dato : 31-05-05 17:26

"RJ" <softlips_sugarbabyFJERN@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu har jeg så en ret stor mængde brændenælder i min have som ikke er til
> at udrydde og jeg har flere gange haft tanken at spise dem - men en

Jo det kan du godt, men jeg ved stadig ikke om den kan fryses.
Det er ellers ikke rart med for mange af dem i haven

Opskriften er her:
Brændenældesuppe 2
2 løg
2 fed hvidløg
hakkede grøntsager f.eks. gulerod, kartoffel, salatrest el. lign.
Ca. 2 liter hakkede brændenælder
Løg, hvidløg og grøntsager svitses. Der tilsættes grøntsagsbouillon og vand.
Når grøntsagerne er kogt møre, tilsættes brændenælderne og koger med 5 -10
min. Suppen krydres efter behag evt. med urtesalt. Blendes og serveres med
f.eks. kvarkdressing.
Mvh.
Ruth

Fra : Tone Hilde

Dato : 31-05-05 15:15

Her har jeg oppskrift på verdens beste brenneslesuppe som jeg lager hver
vår.

500 g (5 middelstore) poteter
250 g nestler
2 ss smør
9 dl hønsekraft
salt og pepper
4 ss lettrømme

Skrell poteter og skjær dem i tykke skiver. Vask og grovhakk neslene. (Bruk
bare de øverste 5-6 cm av unge nesler).

Kok potetene i lettsaltet vann i 10 minutter. La vannet renne av. Smelt smør
i et kokekar, tilsett nesler og kok dem på svak varme i 10 minutter. Spe med
den varme kraften og tilsett de halvkokte potetene. Småkok i ytterligere 10
minutter. Når alt er mørt, avkjøles det litt og moses i hurtigmikseren. Smak
til med salt og pepper og rør inn rømmen. Varm suppen til kokepunktet.

Denne suppen kan bare lages tidlig om våren når neslene er unge og saftige.
Har hørt at man ikke skal fryse nesler,men er ikke sikker. Er det noen som
vet noe om det?

Lykke til !!!!
Tone.

"Ruth" <ruth_elisabeth@schmidt.mail.dk> skrev i melding

Fra : Tone Hilde

Dato : 01-06-05 18:38

dette er en prøve

Fra : PH

Dato : 01-06-05 23:13

Tone Hilde wrote:
> dette er en prøve

Men hvordan gik det? Kunne det fryses ned?

PH

Fra : Bo Warming

Dato : 02-06-05 06:14

"PH" <Ingen_Spam@til_mig.dk> wrote in message

> Men hvordan gik det? Kunne det fryses ned?

Helt sikkert, JA. Irma har solgt frossen kørvelsuppe engang.

Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-05 18:48

"Ruth" <ruth_elisabeth@schmidt.mail.dk> wrote in message
> Jeg læser med fornøjelse indlæggene i denne gruppe og håber I kan hjælpe
> mig med et simpelt spørgsmål.
> Kan man fryse suppen af brændenælder?
> Jeg har også blancheret nogen som allerede er frosset ned.

Hvis en dej med emulgatorer fryses, kan den i visse tilfælde skades -
ligesom mælkefedtdråbernes kolloidstabiliserende protein skades af
iskrystaldannelse, så fasernes samles = skiller (!)

Hvorfor skriver Tuborg på etiketten, at øl ikke tåler at fryses - det er da
kun hvis glasflasken sprænges, at der er ulempe? Jeg kan ikke smage
fryseskader i de øller, jeg har haft i fryseren - kan du? Elsker de
ølsnobberi, som de lever af, og derfor vil de opdyrke og skabe
vandrehistorie med nul sandhedsindhold - altså på sigt skade dansk omdømme
ved at VI HADER VIDENSKABELIG SANDHED OG DOBBELTBLIND TEST OG KONTROLLERENDE
SMAGSPANELER?
Når vi er i Irak, så lad os vise at vi foragter AL sund fornuft.....

At klare væsker kan ændres ved nedfrysning, tror jeg ikke på - og uklar
suppe er næppe stabiliseret af sårbare, særligt sammenrullede
aminosyregarnnøgler. Tåler noget kogning, tåler det også frysning (men tåler
øl kogning/pasteurisering - udover at brus mistes?)

Så at brændenældesuppe *ikke* påvirkes af iskrystaldannelse, vil jeg godt
vædde om