Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opsætning af Canon 1D Mk II til atalierfot~
Fra : Per Falkjær Jensen

Dato : 30-05-05 20:09

Kære NG,
Til bryllup og atalierfotografering påtænker jeg at anskaffe ovennævnte
kamera.
Til brug i atalier vil jeg gerne forbinde kameraet til en PC, således at jeg
umiddelbart efter at have taget billedet kan jeg se det på den tilknyttede
PC.
Hvilket program kan jeg med fordel benytte til det? En fotogrosist var ikke
klar over om det medfølgende Canon software virkede på den måde.
Hvis jeg har kigget lidt på billederne og jeg begynder at tage nogle flere
billeder skal programmet gerne selv gå over i "receive-mode" - jeg vil
nødigt miste nogle billeder.
Med venlig hilsen - Per Falkjær Jensen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-05-05 20:21

"Per Falkjær Jensen" <Pefa@mail.dk.DetteSlettes> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvilket program kan jeg med fordel benytte til det?

Capture One 3.7 Pro (www.phaseone.com) kan det - du kan downloade en trial
udgave.
Det er iøvrigt et godt program til behandling af RAW filer.

Den medfølgende software burde også kunne det.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael Bothager

Dato : 30-05-05 21:11

Per Falkjær Jensen wrote:
> [...]
> Hvis jeg har kigget lidt på billederne og jeg begynder at tage nogle flere
> billeder skal programmet gerne selv gå over i "receive-mode" - jeg vil

Hej Per

Du har flere muligheder. Hvis du tager video-out, og sætter det op til
et fjernsyn, og sætter huset til at vise billedet med autopreview, så
kan du vise det på den måde. Billedet bliev stadig lagret på kortet, men
preview ryger også ud på tv-skærmen.

EVU'en (følger med kameraet) kan også arbejde "tethered"[1] med kameraet
vha. et firewire-kabel. Her bliver billedet downloadet med det samme til
din computer. Breeze Systems har noget tilsvarende, bibble kan vist
også, og endelig capture-one. Jeg tror ikke den skifte "automagiskt",
men sætter den op til at modtage indtil man gøre noget andet.

Endelig kan du køre trådløst med en lille sender, WFT-E1, hvis du har en
basestation/trådløs laptop stående. Her behøves du ikke at skifte, men
kan bare læse filerne i filsystemet efterhånden som de kommer dumpende
ned. Men det er en halvpebret løsning. FOrdelen er dog også at du ikke
render rundt med at 6-meters firewire-kabel til st snuble i.

Det nemmeste for dig er at søge lidt på google efter "tethered shooting"
og WFT-E1.

[1] ved sq ikke hvad det hedder på dansk :/
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Søren B

Dato : 30-05-05 22:57

Der er ingen tvivl om at EOS D1 mkII er et lækkert kamera, men hvis du kun
bruger det til atalier eller brylluper synes jeg du kommer til at betale for
noget du ikke har brug for, i forhold til et EOS 20D, der kun koster en
tredjedel.

Det er begge 8 megapix kameraer med samme billedprocessor og du kan
opgradere med seneste formware til 20D'eren så du også har mulighed for at
bruge den tråløse WFT-E1 sender til at uploade dine billeder direkte til
computeren. Begge kameraer kan gemme i RAW formatet, og det er den samme
software du bruger til at konvertere til jpg/tiff.

Fordelen ved 1D mkII er på en række andre områder der ikke direkte vedrører
kvaliteten af det færdige billede, men mere drejer sig om håndteringen af
kameraet. 1Dmk2'eren er simpethen er mere lækkert kamera at arbejde med.
Desuden er det mere robust, det tåler støv, fugt, tæsk osv. mange gange
bedre, og det har bedre autofokus samt kan skyde flere billeder i træk end
20D'eren. Altsammen noget der vigtigt hvis du fotografere under svære
forhold, som f.eks. sportsarrangementer, krige, kongelige brylluper og den
slags.

Dette råd gives under forudsætning af at du er en privatperson der skal
betale med dine surt sammensparede penge. Hvis du derimod er
moms-registreret eller på anden måde kan trække det fra i skat, så skal du
bare købe det bedste på markedet, og du finder ikke noget bedre en EOS
1Dmk2. Alternativt er der også EOS 1Ds mk2 som er 16 megapixel udgave, men
der prisen en helt anden igen.

held og lykke med købet

/Søren