Estland, Letland, Litauen - men Kaliningra~
Fra : Søren Fisker

Dato : 30-05-05 14:16

Hej Gruppe,

Min kone og jeg er ved at planlægge en sommerferie "kør selv" i Baltikum. I
den forbindelse har jeg 2 spørgsmål:

Er der nogen der har nogle tips om færgeruter dertil (Estland og Letland)?

Er der nogen, der evtl. kan råde os vedr. Kaliningrad; er det måske for
voveligt at køre selv dér? Jeg tænker ikke så meget på veje og skiltning; de
er nok ikke noget at prale, men især på kriminalitet som fx vejbander,
korrupt politi, risiko for at få stjålet bilen, etc?

På forhånd tak!
Søren

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-05-05 16:20

(Stockholm-Åbo/Helsinfors) Helsingfors-Tallinn, www.vikingline.se
eller www.silja.se

> [...]
>er nok ikke noget at prale, men især på kriminalitet som fx vejbander,
>korrupt politi, risiko for at få stjålet bilen, etc?

Hvis det er som i Rusland kan fgl. siges:
Ang. tyveri er det jo afh. af bilens "tiltrækningskraft", dvs. ny,
stor, meget udstyr, attraktiv model/mærke, er i risikogruppen.
Der findes overvågede parkeringspladser, det er ikke altid at de vil
have biler med "mærkelige nummerplader", men ved hoteller er det
normalt ikke et problem, der er prisen dog højre.

/Hans

Fra : Augustas Kligys

Dato : 30-05-05 17:08

Hello Søren,

I am Lithuanian (litauisk :) living in Denmark (Aalborg) at the moment.
If you have concrete questions about Baltic region I will be more than happy
to answer them or give some advices/suggestions.

You are welcome to contact me (via my homepage, or the email you see with
this post).

Augustas
http://www.kligys.com/en/

Fra : BSV

Dato : 31-05-05 15:49

Jeg har rejst en del i de lande, jeg vilde nu tænke mig om mindst 7 gange
inden jeg pakkede familien i bilen.
Men Litauen og især Kaliningrad er da de værste.

MVH
BSV

Fra : Søren Fisker

Dato : 31-05-05 16:51

Hej BSV

Kunne du konkretisere lidt, med begrundelse for dine betænkligheder?
Hilsen
Søren

Fra : BSV

Dato : 31-05-05 22:18

Hej

Jeg må først indrømme at det er 5-10 år siden jeg har været der sidst så det
kan jo have ændret sig lidt. Men som du selv siger så er der meget høj
kriminalitet, korrupt politi og det er meget svært at finde rundt da
ordentlige vejskilte er sjældne. Det er få der taler vestlige sprog så meget
at det kan bruges til noget. En bil med vestlige nummerplader lyser op som
et fyrtårn i tusmørke, svarer vel nogenlunde til at du gik igennem Nørrebro
med tusindlapper i en gennemsigtig plastikpose. Du skal huske at
gennemsnitslønnen derovre er extremt lav i forhold til her, så alle ved at
du render rundt med et par års løn i lommen. Det var da en af de kendte
politikere der kaldte Kaliningrad en røverrede, det blev russerne lidt sure
over, men det er ikke helt forkert. Har du ikke været i den slags lande før
så ville jeg starte noget forsigtigt måske med Polen.

Fra : Ped

Dato : 01-06-05 16:16

Søren Fisker wrote:
> [...]
> er nok ikke noget at prale, men især på kriminalitet som fx vejbander,
> korrupt politi, risiko for at få stjålet bilen, etc?

For nu at tage det med færger først, så prøv dette link:

http://www.ferrycenter.se/sokostersjon.htm

Jeg var en tur østersøen rundt i 2002 sammen med et par andre på
motorcykel. Der er en kort beskrivelse af vore oplevelser undervejs på
dette link:

http://home20.inet.tele.dk/pedmail/baltikum.htm

Kaliningrad var inde i billedet under planlægningen, men blev taget ud
p.g.a. de ret stramme russiske visumregler, hvor man (i hvert fald
dengang) stadig var forpligtet til at krydse grænsen på et bestemt
tidspunkt, skulle forudbetale ophold osv. Som en del af en gruppe turde
jeg godt tage til Kaliningrad, som faktisk er lidt af en turistmagnet.
Alene ved jeg ikke rigtigt... - nok ikke med eget køretøj. Ikke fordi
jeg ville være bange for at blive overfaldet, men der er ufatteligt
meget bueraukrati og en del korruption, og man kan nemt risikere
uforvarende at komme i klemme. Et sted i Letland mødte vi en gruppe
tyske autocampere, der havde været igennem Ukraine, Hviderusland,
Rusland (op til Murmansk) og hjemad gennem de baltiske lande. Det var en
guided tur med ægte, russisk guide, og de fortalte at de aldrig ville
være kommet igennem uden ham. Dels er der sprogproblemerne, dels en
masse bureukrati omkring køretøjspapirer, forsikringer osv og andre
papirer som kan være rent lokale (eller rent fup), dels skal man være
uhyre fintfølende overfor myndighederne, for det er nemlig lige galt om
man bestikker for lidt eller for meget.

Med hensyn til De baltiske Lande har I efter min mening intet at frygte,
og jeg vil ønske God Tur!

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Søren Fisker

Dato : 01-06-05 17:16

Hej Jens!

Tak for svar. Jeg tror vi vælger Kaliningrad fra, både p.g.a. dit svar, men
også Augustas og BSV's svar. Godt at have en hjælpsom gruppe!
Søren

Fra : BSV

Dato : 02-06-05 06:57

Prøv at læse her om visumregler så er man vist kureret for Kaliningrad
(samme regler som Rusland.) Man skal specielt lægge mærke til regler når man
ikke bor på hotel hvor der står at man behøver hjælp fra lokale for at
registrere sig og man for lært det russiske køsystem at kende. Det kan man
nemt få en halv ferie til at gå med.

http://www.ostwest.com/en-accom.html

Hvis man har læst det så er man vist kureret for Kaliningrad.

Men god tur igennem de andre lande, hvis du beslutter dig til det, men vær
opmærksom, det er virkelig noget andre forhold end herhjemme.

Kør forsigtigt derovre, vejene er ikke så gode derovre og pas særligt på
jernbaneoverskæringerne, det kostede mig engang et bundkar og to dages
arbejde med at få finde en der kunne svejse det. Jeg husker det tydeligt da
min makker han sagde, jeg tror squ vores olie ligger henne på vejen. Den
efterfølgende ejer af bilen har sikkert undret sig over at bundproppen var
svejset til, men det var altså forklaringen, en jernbaneoverskæring i
Litauen.