Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon svar på Canon 350D ?
Fra : Ps

Dato : 30-05-05 13:11

Mit gamle coolpix 950 vil ikke mere - og det er tid at opgradere til
SLR digitalt.
ALle snakker og skriver om Canons 350D, men nu er jeg altså Nikon fan,
så jeg kunne godt lide at vide, om der er et svar på vej fra Nikon, med
nær samme specifikationer som 350`eren - specielt det der med
hurtigheden..?!

--
m.v.h. Preben

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-05-05 13:23

Ps wrote:
> [...]
> så jeg kunne godt lide at vide, om der er et svar på vej fra Nikon, med
> nær samme specifikationer som 350`eren - specielt det der med

D50?

Hurtigheden? Kan du være mere specifik?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Ps

Dato : 30-05-05 14:43

Thomas Schreiber wrote:

> D50?
>
> Hurtigheden? Kan du være mere specifik?

Nå ja, jeg mener hurtigheder - eller "responsetiden" om du vil - når
man trykker på udløseren. Et stort problem i mange tidligere
digitalkameraer.

--
m.v.h. Preben

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 15:11

> Nå ja, jeg mener hurtigheder - eller "responsetiden" om du vil - når
> man trykker på udløseren. Et stort problem i mange tidligere
> [...]

Har aldrig hørt det skulle være et problem på Nikons DSLR.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-05-05 14:58

Ps wrote:
> Nå ja, jeg mener hurtigheder - eller "responsetiden" om du vil - når
> man trykker på udløseren. Et stort problem i mange tidligere
> digitalkameraer.

Det er normalt ikke et problem, når vi snakker DSLR - kun med
kompaktkameraer - og det gælder både tidligere og nuværende modeller.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : AS

Dato : 30-05-05 15:34

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> Det er normalt ikke et problem, når vi snakker DSLR - kun med
> kompaktkameraer - og det gælder både tidligere og nuværende modeller.

Er der ikke 2s for 300d at vågne op efter stand-by? Ved ikke om 350d.

Fra : Brian Lund

Dato : 30-05-05 15:49

> Er der ikke 2s for 300d at vågne op efter stand-by? Ved ikke om 350d.

Sikkert noget i den retning, 350D vågner dog nærmest med det samme!
Forsinkelsen fra tryk til billedet bliver taget er dog nærmest 0 på begge
kameraer.

Brian

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-05-05 15:55

Brian Lund wrote:
> Sikkert noget i den retning, 350D vågner dog nærmest med det samme!
> Forsinkelsen fra tryk til billedet bliver taget er dog nærmest 0 på begge
> kameraer.

Ikke på 300D og 10D. Mener at have læst at dette, imho ret vigtige
problem, er løst på 350D.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Brian Lund

Dato : 30-05-05 16:06

> Ikke på 300D og 10D. Mener at have læst at dette, imho ret vigtige
> problem, er løst på 350D.

Jeg har haft et 300D i hænderne et par gange, men det er nu ikke noget jeg
har lagt mærke til, hvor meget er det vi snakker om, 1/10 sek eller mindre
vel?

Brian

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-05-05 16:24

Brian Lund wrote:
> Jeg har haft et 300D i hænderne et par gange, men det er nu ikke noget jeg
> har lagt mærke til, hvor meget er det vi snakker om, 1/10 sek eller mindre
> vel?

Opstartstid er 2-3 sekunder!

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Brian Lund

Dato : 30-05-05 16:50

> Opstartstid er 2-3 sekunder!

Ja det ved jeg, men det var ikke den jeg mente...!
Udløserforsinkelsen!

Brian

Fra : Tommy Fer

Dato : 30-05-05 16:10

Thomas Schreiber wrote:

> Ikke på 300D og 10D. Mener at have læst at dette, imho ret vigtige
> problem, er løst på 350D.

Jeg har ihvertfald ikke oplevet det problem. Opstarts tiden er lidt
lang. ca 2,5 sek. men når du har fokuseret til du tager billedet går der
et split sekund.

mvh Tommy Fer

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-05-05 16:25

Tommy Fer wrote:
> Jeg har ihvertfald ikke oplevet det problem. Opstarts tiden er lidt
> lang. ca 2,5 sek. men når du har fokuseret til du tager billedet går der
> et split sekund.

Det er opstarttiden jeg mener er katastrofal. Når jeg tænder mit dSLR
vil jeg skyde - jeg vil ikke skyde når en gang mit dSLR tænder

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-05-05 16:53

In article <429b3039$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Det er opstarttiden jeg mener er katastrofal. Når jeg tænder mit dSLR
> vil jeg skyde - jeg vil ikke skyde når en gang mit dSLR tænder

Derfor satte jeg også standby timeout op / til uendeligt når jeg
var på fototur.

Fra : Tommy Fer

Dato : 30-05-05 17:59

Thomas Schreiber wrote:

> Det er opstarttiden jeg mener er katastrofal. Når jeg tænder mit dSLR
> vil jeg skyde - jeg vil ikke skyde når en gang mit dSLR tænder

Det var bare ikke det du svarede på

Men jeg ser det bestemt heller ikke som et problem, tænder det når jeg
går hjemmefra og slukker når jeg kommer hjem.

mvh Tommy Fer

Fra : Peter Sindrup

Dato : 30-05-05 19:04

"AS" <ars@TrasH.net> wrote in message news:3vFme.40833>

> Er der ikke 2s for 300d at vågne op efter stand-by? Ved ikke om 350d.

Det var 3 sec. med D300 og 0,2 sec. med D350 (så hurtigt at du ikke
registrerer det)

Peter

Fra : Brian Lund

Dato : 30-05-05 19:20

> Det var 3 sec. med D300 og 0,2 sec. med D350 (så hurtigt at du ikke
> registrerer det)

300D, 350D

Brian

Fra : Peter Sindrup

Dato : 30-05-05 19:44

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk>

> 300D, 350D

Sorry.
Det er 3 sec. med 300D og 0,2 sec. med 350D (så hurtigt at du ikke
registrerer det)
Og for at undgå enhver misforståelse, så er det opstartstiden, ikke "shutter
lag"

Peter

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-05-05 15:09

Ps wrote:

> Nå ja, jeg mener hurtigheder - eller "responsetiden" om du vil - når
> man trykker på udløseren. Et stort problem i mange tidligere
> digitalkameraer.

Og der kan D70 samt efterfølgere vist snildt være med

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 14:20

Jeg ville købe et D70s.

Fra : CP

Dato : 30-05-05 18:10

Hej Preben - og andre

Du kan i dag få et Nikon D70 evt. med 18-70 mm S-objektiv til ikke ret mange
kroner, hvis du surfer lidt på nettet. Du kan endda få det til en nogenlunde
fornuftig pris med dansk manual og dansk garanti hos en eller anden
fotohandler i nærheden af, hvor du bor - uanset hvor det er. Og det må være
løsningen.

Du kan naturligvis også købe et D70s - sådan et har jeg nu. Men sandt at
sige, så kan jeg ikke se nogen væsentlig forskel på de to modeller.
Displayet er lidt større på s-modellen, men til gengæld er det synlige
indtryk af opløsningen i displayet ringere og farverne er efter min mening
også dårligt valgte, mens D70 er fin på de punkter.

At autofokusen skulle være bedre tror jeg ikke på - min er nærmere
langsommere. Lagringskapaciteten skulle være bedre på D70s, men for mig har
det ingen betydning, for jeg ville alligevel aldrig skyde så mange billeder
i serie, som D70 snildt lagrer uden forsinkelser (D70 og D70s skulle
angiveligt være Canon - også 20D - langt overlegen på det punkt). Og som det
sidste - der er tilslutning for kabel-fjernbetjening. Ja det får jeg nok
brug for. Men der kan altså også fås en trådløs fjernbetjening både til D70
og til D70s - og den koster endda næsten intet.

Så lyt til mit råd og køb et D70. Det er et fremragende kamera, når du lige
har skudt dig ind på det. Og det er nemt.

mvh carsten

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 30-05-05 18:56

Ps <remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> så jeg kunne godt lide at vide, om der er et svar på vej fra Nikon, med
> nær samme specifikationer som 350`eren - specielt det der med

Er det ikke snarere Canon 350D som er Canons svar på Nikon D70 (de to er
nogenlunde lige hurtige)?
Sammenligninger mellem de to (og Canon 300D og Nikon D70s og D50 finder
du f.eks. på www.dpreview.com)

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : ___P.Sir___

Dato : 31-05-05 12:56

Ps wrote:

> [...]
> så jeg kunne godt lide at vide, om der er et svar på vej fra Nikon,
> med nær samme specifikationer som 350`eren - specielt det der med

Nå hvad er nu det...nu står der lige i børsen idag, at NIkon kommer med
et nyt DSLR, F50, til Juni. Er det en fejl eller hvad? F50 er da ikke
nyt, er det?

--
m.v.h. Preben

Fra : zczc

Dato : 31-05-05 14:02

"___P.Sir___" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Nå hvad er nu det...nu står der lige i børsen idag, at NIkon kommer med
> et nyt DSLR, F50, til Juni. Er det en fejl eller hvad? F50 er da ikke
> nyt, er det?

Mon ikke det nye hedder D50?

Fra : ___P.Sir___

Dato : 31-05-05 21:55

zczc wrote:

> "___P.Sir___" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det nye hedder D50?

Hm, jo, april 2005 står der på dpreview. Hvor Nikon`en iøvrigt får 3
stjerner, mod Canon`s 4½. Går man ned gennem specifikationerne er det
også åbenlyst, at Canon vinder på mange områder, måske lige bortset fra
LCD skærmen.
Så...hvis DET er svaret fra Nikon, så er det ikke et særligt
overbevisende svar.

--
m.v.h. Preben

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-06-05 01:37

> [...]
> LCD skærmen.
> Så...hvis DET er svaret fra Nikon, så er det ikke et særligt

Hvorfor kigger I overhovedet på D50?
D70 sælges lige nu til nogenlunde samme pris som 350D og det bundlet med det
så hæderkronede kitobjektiv AF-S 18-70/3,5-4,5 DX IF ED.

Forskellen mellem D70 og D70s er meget små, og de vigtigste er skam kommet
med i firmwareopdateringen til D70.

Der var fornyeligt omtalt en test her i gruppen, hvor man havde holdt D70 og
350D op imod hinanden hvor man havde udstyret 350D'eren med den end
kitobjektivet noget bedre Canon Ef-S 17-85/4-5,6 IS
http://www.pbase.com/miljenko/d70vs350dx
IMHO er Nikon D70 bestemt ikke gået bag af dansen endnu.
Og for at sige det klart:
AF-S 18-70/3,5-4,5 DX IF ED er langt langt langt bedre end Canons kitoptik
og stadig en del bedre end Canons EF-S 17-85/4-5,6 IS - Tjek selv billederne
af manden i testen. Nikon'en er langt skarpere.

Husene er der slet ikke så meget forskel på., såe ......

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : lg

Dato : 02-06-05 08:12

Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> billederne
> af manden i testen. Nikon'en er langt skarpere.

Det har mine utrænede øjne så svært ved at se...

Jeg syntes at Canon billedet af manden er en anelse for lyst (udbrændt
highlight i panden), men samtidig mindre støjfyldt i skyggeområderne end
Nikon'en.

Men mht. til skarpheden - der kan jeg efter bedste overbevisning ikke se
forskel - er det bestemte detaljer det ses på, eller billedet som helhed?

Nysgerrig fordi jeg selv snart skal beslutte mig for et DSLR

mvh
Lennart

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-06-05 10:51

lg wrote:

> Det har mine utrænede øjne så svært ved at se...

Det kommer med træningen

> Jeg syntes at Canon billedet af manden er en anelse for lyst (udbrændt
> highlight i panden), men samtidig mindre støjfyldt i skyggeområderne
> end Nikon'en.

Billedet er IMHO ikke ret godt til sammenligning. Bl.a. er mandens størrelse
ikke ens og jeg ville have foretrukket at der havde været tale om nogenlunde
ens belysning.
Jeg tror faktisk at noget af det, du kalder støj er udtryk for struktur i
overfladen. Jeg prøvede at forstørre billedet, og det ser ud til at det, der
på læderjakken ligner støj, faktisk er jakkens struktur.

Men sammenligningen er problematisk, da skarphed primært hidrører fra
optikken og støj fra huset. Og samtidig er skarphed en hundesvær størrelse
at bedømme på web. Kun rå ubehandlede RAWfiler gør det imho muligt, da
jpgkonverteringen påvirker dette.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : lg

Dato : 04-06-05 08:20

"Jan Bøgh" skrev:
> [...]
> optikken og støj fra huset. Og samtidig er skarphed en hundesvær størrelse
> at bedømme på web. Kun rå ubehandlede RAWfiler gør det imho muligt, da

Det kan jeg følge dig i - men Frodo Nilfinger skriver at Nikon'en på det
pågældende billede er _klart skarpere_ end Canon'en - er det et soleklart
faktum (for det trænede øje ;)) eller er det til debat?

mvh
Lennart

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-06-05 09:02

lg wrote:

> [...]
> pågældende billede er _klart skarpere_ end Canon'en - er det et soleklart
> faktum (for det trænede øje ;)) eller er det til debat?

Hvis talen går på de tidligere omtalte billeder af manden, ville jeg
mene at det er til debat. Sammenligningen er ikke strikt nok, skarphed,
som vi ser den, er ikke et entydigt begreb og blot det at de to billeder
er eksp. forskelligt, er nok til at give fejl.
Men hvorfor bekymre sig når man er i tvivl om, om der er forskel. Der er
andre parametre, der er langt mere betydningsfulde ( eks hvor intuitiv
og nem/hurtig betjeningen er).

Fra : lg

Dato : 04-06-05 09:54

"Ole Larsen" skrev:
> Men hvorfor bekymre sig når man er i tvivl om, om der er forskel. Der er
> andre parametre, der er langt mere betydningsfulde ( eks hvor intuitiv og
> nem/hurtig betjeningen er).

Jeg er nu heller ikke bekymret - blot forundret over at nogle oplever en
klar forskel i skarphed som jeg ikke ser.

mvh
Lennart

Fra : ___P.Sir___

Dato : 06-06-05 10:39

> [...]
> hvorfor bekymre sig når man er i tvivl om, om der er forskel. Der er
> andre parametre, der er langt mere betydningsfulde ( eks hvor

Netop - det er - ihvertfald for mig - noget af det vigtige, når valget
skal tages. At man kan trykke på knappen - og så tages billedet NU, og
ikke når hesten ER faldet. Og at man så kan tage det næste billede
umiddelbart efter, uden at skulle vente flere sekunder på at det bliver
gemt på kortet.
Hvilket af de to kameraer, D70 eller 350èren vinder så i dèn
sammenligning?

--
m.v.h. Preben

Fra : zczc

Dato : 06-06-05 11:40

> [...]
> gemt på kortet.
> Hvilket af de to kameraer, D70 eller 350èren vinder så i dèn

Ingen.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 05-06-05 18:32

___P.Sir___ <remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> LCD skærmen.
> Så...hvis DET er svaret fra Nikon, så er det ikke et særligt

Vær opmærksom på at det er tilfældige brugere der giver kameraerne
stjerner!

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : CP

Dato : 31-05-05 13:57

Hej

Det er en fejl. Jeg testede som en af de første i DK F50 omkring 1994.

Nyheden hedder D50, og det er en lillebror til D70 (D70s). Der er en del
forskelle - læs evt. nogle af de tyske fotoblade - som regel kan man se på
forsiden, hvilke kameraer de tester.

Men en af forskellene er, at D50 bruger SD-kort, mens næsten alle andre
SLR-digitalkameraer bruger CF.

mvh carsten