Hvordan kaldes en query-string?
Fra : TL

Dato : 30-05-05 00:45

Hej alle

Jeg har på: www.powersaturday.dk/forside.php brugt include til at få top.php
side(med min
menu) og bund.phpside med for at danne siden.

Når jeg vil lave de andre sider og inkludere top.php, så står
forside-punktet i menuen (som jo
er statisk) stadig med class="current" - Hvordan kan jeg overføre denne
current
class i menu'en til de andre sider med bruge af samme top.php side ??

For skal jeg lave en ny top-side til hver underside er hele ideen ligesom
gået til spilde, da jeg selvfølgelig laver den for ikke at loade menu'en
hver gang.

Det skal lige siges, at på ovenstående er linket til 'Galleri' ikke omdannet
til php, hvorfor et klik her fører hen til den rene html-side hvor der ikke
er nogle problemer. Men alle de andre links i menuen er til php-sider.

Jeg har fået at vide at jeg kan kalde top.php med en querystring der angiver
hvilket menupunkt der
skal være fremhævet (fx top.php?menu=Events). Men savner et klart svar på
hvordan det fungerer/skrives
i praksis da jeg er lidt 'tung' i php endnu.

TL

--
www.lindkold.dk

dk

Fra : Thomas Hygum

Dato : 30-05-05 09:20

TL skrev den 30-05-2005 01:45:
> [...]
> hvordan det fungerer/skrives
> i praksis da jeg er lidt 'tung' i php endnu.

Jeg forstår ikke helt dit problem. Men hvis du starter en side med
top.php?menu=Events, så vil $_SERVER['QUERY_STRING'] variablen
indeholde: menu=Events, og $menu vil indeholde 'Events'.
Prøv selv at tilføje
echo "<br>server-query:".$_SERVER['QUERY_STRING']."<br>menu:$menu";
et sted i top.php og start den med top.php?menu=Events

Fra : Jacob Atzen

Dato : 30-05-05 10:02

On 2005-05-30, Thomas Hygum <hygum@tigerensrede.dk> wrote:
> Jeg forstår ikke helt dit problem. Men hvis du starter en side med
> top.php?menu=Events, så vil $_SERVER['QUERY_STRING'] variablen
> indeholde: menu=Events, og $menu vil indeholde 'Events'.

Under forudsætningen, at register_globals er slået til - hvilket den i
de fleste tilfæde ikke bør være, da det er et stort sikkerhedshul. Den
"rigtige" måde at tilgå request variable på er gennem $_REQUEST, $_GET
og $_POST. Det virker selvom register_globals ikke er slået til.

- Jacob Atzen

Fra : Benny Nissen

Dato : 30-05-05 10:06

Thomas Hygum wrote:

> [...]
> echo "<br>server-query:".$_SERVER['QUERY_STRING']."<br>menu:$menu";
> et sted i top.php og start den med top.php?menu=Events

I stedet for at tilgå $menu direkte er det bedre at bruge
$_REQUEST['menu'] eller i dette tilfælde $_GET['menu']

Hvis serveren er sat op med safe_mode slået til vil $menu nemlig ikke
indeholde noget af sig selv.

--
Benny

Fra : Peter Brodersen

Dato : 31-05-05 01:35

On Mon, 30 May 2005 11:06:09 +0200, Benny Nissen <news@bennynissen.dk>
wrote:

>Hvis serveren er sat op med safe_mode slået til vil $menu nemlig ikke
>indeholde noget af sig selv.

register_globals, ikke safe_mode.

--
- Peter Brodersen