Hvordan er der i Ungarn
Fra : Jan

Dato : 29-05-05 19:40

Hejsa

Vi ved ikke helt hvad vi skal her til sommer, men kom til at snakke lidt om
hvordan der er i Ungarn, er det dyrt/billigt, hvor langt er der osv...
Vi har hørt om Balatonsøen - er det god for børn osv..

Ja kunne være rart at høre fra andre der har prøvet at køre derned om hvilke
opleverser i har haft af det.

Jan

Fra : Henrik Madsen

Dato : 29-05-05 19:56

On Sun, 29 May 2005 20:40:03 +0200, "Jan" <jan@soerensen.mail.dk>
wrote:

> [...]
>Vi har hørt om Balatonsøen - er det god for børn osv..
>
>Ja kunne være rart at høre fra andre der har prøvet at køre derned om hvilke

Hej..

Det er godtnok ved at være 4 år siden vi var der sidst men dengang var
der udemærket, priserne er/var ihvertfald gode nok..

Eneste ting der er MEGET vigtigt at huske på er at de Ungarske
myndigheder "lever" fedt af at "plyndre" turister..

Specielt omkring deres turistområder, der er mange gange at
skiltningen ved tilsyneladende fine parkeringspladser er meget
mangelfuld, dette er med vilje så de kan skrive turisterne og få penge
i statskassen. (Forsåtet på den måde at en stor fin parkeringsplads
kan godt indeholde et lille fedtet skilt i fjerneste hjørne som så
gælder hele parkeringspladsen som så kan være mange 100 kvm stor så
man ikke kan se skiltet fra den anden ende af pladsen, ikke noget med
skilte ved indgangen til pladsen)..

Godt råd i den forbindelse, parker kun på betalings parkeringspladser,
på den måde er i beskyttet mod de oftest meget aggressive p-vagter.

Henrik

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 30-05-05 15:36

Jan <jan@soerensen.mail.dk> skrev:
>Hejsa

> [...]

Vi har været i Ungarn 4 gange, med og uden børn, og det har været
dejligt. Vejret kan være ustabilt, nogle uger med megen varme og
nogle med "dansk" vejr. Den bedste vej derned er over Østrig,
motorvej det første stykke i Ungarn, til Vezprem, og derefter til
Balaton søen. Vi har boet i Siofok, det er ikke noget at skrive
om, men Balatonfured er et skønt sted med mange
udflugtsmuligheder. Camping Fured er et godt sted med bungalows og
mange faciliteter, samt egen "strand". Priserne er stadig meget
billige, og køreturen er som til Italien, og gode veje (motorveje)
undtagen de sidste 60 km, som er en udmærket hovedvej. Politiet er
som på alle turiststeder, så bare overhold de mest almindelige
regler og hsatigheder, så er der ingen problemer. Husk
motorvejsafgift i Østrig og Ungarn.
Thomas

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 30-05-05 15:39

On Sun, 29 May 2005 20:40:03 +0200, Jan wrote:

> [...]
> Vi har hørt om Balatonsøen - er det god for børn osv..
>
> Ja kunne være rart at høre fra andre der har prøvet at køre derned om hvilke

Hejsa,

Da jeg nu har studeret snart et år i Budapest, må jeg jo hellere svare.

Ungarn er absolut et pragtfuldt land og Budapest er unægteligt en af
Europas smukkeste hovedstæder.

Der er ikke så billigt som der har været, men priserne ligger ca. på
det halve. På den anden side har de stort set fået mafia under kontrol,
så skrækhistorierne man hørte om tidligere, hvor man kunne risikere at
blive opkrævet 500 kr for en kop kaffe er ikke længere relevante. Det er
billigt at gå ud og spise (3 retters menu med god mad og vin kan vel
klares for omkring 100 kr., det betragter jeg ihvertfald som relativt
billigt) og prisen for en stor fadøl på cafeer ligger på omkring 3-400
forint. (9-12 kr). Det er altsammen temmeligt afhængigt af hvor man går
hen. Disse priser er hvis man holder sig fra de mest turistede steder, der
er priser omtrent som i Danmark.

Balatonsøen er ganske lækker, dog meget turistet. Der er flere skilte
på tysk end på ungarsk, jeg tror nærmest tysk er hovedsproget der, da
det sværmer med tyske turister. Hvad det angår tror jeg faktisk det er
bedre at tage til Sverige eller lignende. Men hvis I alligevel tager til
Budapest, er det ingen sag at tage til Balatonsøen, så der kan man
passende tilbringe en dag eller to. Jeg vil dog mene det er langt at tage,
kun for Balaton.

Så, kort fortalt, jeg kan varmt anbefale Ungarn. Som sagt Budapest er
fantastisk smukt og kører men lidt udenfor hovedstaden er der en masse
charmerende små landsbyer.

Skriv endelig hvis I måtte have flere spørgsmål, så skal jeg prøve at
svare.

Mvh.
Kasper

--
"Share your knowledge. It's a way to achieve immortality." -- Dalai Lama