Laserprinter?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-06-01 01:45

Hej

En kunde har bedt mig finde en _stor_ og god laserprinter, - i kapacitet
noget i retning af en Laserwriter 16/600 (ikke farve). Den
- skal kunne holde til kraftigt og vedvarende brug, min. 1000 sider
daglig,
- have plads til mindst 500 ark i skuffe,
- minimum 600x600dpi, / 8 sider pr minut
- må meget gerne have fax faciliteter,
- skal kunne køre som netværksprinter via ethernet,
- må gerne kunne køre A3 format, men det er dog ingen betingelse,
- minimum 32mb RAM og gerne med tilslutning til HD (skriftbank)

Jeg har selv nogle idéer om evt. at kunne finde en brugt Tectronics (fx.
740 eller 840), QMS, eller en af de store HP LaserJets, evt. en Apple
12/600 eller 16/600. Problemet er bare, at disse printere ofte har kørt
så længe, at de har passeret deres bedste alder, - dvs., nærmer sig det
antal udprint før skift af printværk.

Er der nogen, der fx. har erfaringer med QMS, Phaser 7xx og 8xx series
og evt. de store HP 6 modeller? evt også HP 9xxx series LaserJets.

Ideér og erfaringer modtages meget gerne - også off-list.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-06-01 08:11

> [...]
> daglig,
> - have plads til mindst 500 ark i skuffe,
> - minimum 600x600dpi, / 8 sider pr minut

Bemærk venligst at Apple har valgt _ikke_ at opdatere driveren til
16/600 til OS 9.

Det betyder at faxmulighden forsvinder og at der skal indstalleres
"gamle" drivere for at printe.

Vi er igang med at omlægge vores "fax-ud-af-huset" af samme grund og
mister dermed suveræne faciliteter, som postscript-fax og fax-ind.

Preben

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-06-01 12:51

In article <1eubfye.1xqavb41ryss1wN%preben@lokalsatSLET.dk>,
preben@lokalsatSLET.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Det betyder at faxmulighden forsvinder og at der skal indstalleres
> "gamle" drivere for at printe.

Der skal ikke installeres "gamle" drivere for at printe.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-06-01 13:26

> Der skal ikke installeres "gamle" drivere for at printe.

KLIP fra
<
http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/wo/3.25.17.5.0.
0.1.8>

TITLE Mac OS 9:
Apple LaserWriter 8f Printer Driver Not
Compatible

TOPIC
As reported in Mac OS 9 Late Breaking News, the Apple LaserWriter 8f
printer driver is notcompatible with Mac OS 9. If you have this driver
installed, remove it and use the LaserWriter 8 driver instead.

KLIP slut

Preben

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-06-01 14:18

In article <1eubun3.1gk2xwd130n6heN%preben@lokalsatSLET.dk>,
> [...]

> printer driver is notcompatible with Mac OS 9. If you have this driver
> installed, remove it and use the LaserWriter 8 driver instead.

Hvis du ikke skal bruge faxmuligheden (eller den ikke er installeret),
så kan man bruge den driver der kommer med OS 9.x. Det er ikke en gammel
driver.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-06-01 10:42

> Hvis du ikke skal bruge faxmuligheden (eller den ikke er installeret),
> så kan man bruge den driver der kommer med OS 9.x. Det er ikke en gammel
> driver.
Rigtigt nok.
Fik blandet fax/print lidt vel meget sammen.

Under alle omstændigheder er det brandærgeligt at Apple vælger at
forbigå deres egen suværene printer i opdateringsfasen.

Preben

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-06-01 13:47

In article <1euj1ow.aw2tl619ix94wN%preben@lokalsatSLET.dk>,
preben@lokalsatSLET.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Under alle omstændigheder er det brandærgeligt at Apple vælger at
> forbigå deres egen suværene printer i opdateringsfasen.

Det er nu ikke printeren der er blvet forbigået, det er faxmuligheden.
Det er det samme problem med andre Apple printere med faxmulighed, som
fx Select 360.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-06-01 12:53

Hej Preben

Tak for det! - Det er en ikke uvæsentlig oplysning. Det må jo så også betyde,
at den driver, der installeres sammen med OS 9.x og 9.1 er den gamle
version....(-

mvh. Eri kRichard

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-06-01 17:36

> [...]
> 12/600 eller 16/600. Problemet er bare, at disse printere ofte har kørt
> så længe, at de har passeret deres bedste alder, - dvs., nærmer sig det

Jeg har som privat købt en HP LaserJet 4050N. Sort/hvid med duplexenhed,
en skuffe med plads til 500 ark [ekstra skuffe kan købes] og en anden
indgang med plads til 100 ark. Forsynet med ethernet [10/100BaseT]. Pris
16.500 incl. moms som ny, for et halvt år siden. 16M RAM, kan forsynes
med HD. Postscript. 16 sider per minut.

Ulempe: den udskriver ikke i farver.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Søren Straszek

Dato : 02-06-01 15:03

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
> indgang med plads til 100 ark. Forsynet med ethernet [10/100BaseT]. Pris
> 16.500 incl. moms som ny, for et halvt år siden. 16M RAM, kan forsynes

Jeg har også kun gode erfaringer med hp 4050TN serien - det jeg har
stående på mit kontor har nu udskrevet 67000 sider på et år, og den har
aldrig svigtet.

Søren

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 02-06-01 17:43

Søren Straszek <straszek@stofanet.dk> wrote:

> Jeg har også kun gode erfaringer med hp 4050TN serien - det jeg har
> stående på mit kontor har nu udskrevet 67000 sider på et år, og den har
> aldrig svigtet.

Og jeg kan så lige tilføje, at forskellen mellem 4050N og 4050TN er at
hvor 4050N indeholder en skuffe med plads til 500 ark [man kan tilføje
en ekstra skuffe], indeholder 4050TN to skuffer med plads til hver 250
ark.