Katte i fælles gård...helst uden konflikte~
Fra : NIL

Dato : 28-05-05 20:43

Kære gruppe...

Jeg har to dejlige katte: En stor vamset Maine Coon og en lidt mere vimmer
rød korthåret af mere konventionelt tilsnit!
Men der er...eller rettere...der kan komme et problem: Vi er ved at få lavet
fælles Grøn Gård på Østerbro i København. I den forbindelse bliver der
naturligvis etableret sandkasser til børnene. Og uha! Det vil mine katte
kunne li'! Selv om de er meget flinke til at bruge kassen, har jeg allerede
set, hvordan de har lagt nogle 'klatter' derude. Og der har allerede været
kommentarer fra andre beboere. Jeg vil selvfølgelig helst undgå konflikt,
men hvad kan jeg gøre? Det skal siges, at jeg bor i stueetagen, og kattene
har deres gang frit ud og ind ad vinduene dagen igennem.
Findes der en 'teknisk' løsning på sandkasseproblemet? Kunne man forestille
sig, at der kunne smøres et eller andet på hele vejen rundt om sandkasserne,
så kattene ikke ville overskride denne 'grænse'? Nogen bud?

Det skulle nødig ende med, at jeg ville være nødt til at skille mig af med
kattene, eller flytte!

Med venlig hilsen
Niels L.

Fra : fam. Ager

Dato : 28-05-05 20:51

"NIL" <nilau4@FJERNyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så kattene ikke ville overskride denne 'grænse'? Nogen bud?
>
> Det skulle nødig ende med, at jeg ville være nødt til at skille mig af med

hvad med at foreslå, at der bliver lavet en form for overdækning på
sandkassen når den ikke er i brug?, det kommer selvfølgelig an på, hvor stor
den er. men der er med garanti flere andre katte end dine, der vil finde det
skønt med en mega kattebakke..(-:
vi har selv bøvl med halve af nabolaget katte, der skider i vores ungers
sandkasse, og det er altså klamt! ,og der har vi så lavet et net over som
løser problemet!.

mvh. marie

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 28-05-05 21:15

> [...]
> sandkasse, og det er altså klamt! ,og der har vi så lavet et net over som

Hejsa

Som de andre vil jeg også foreslå dig, at foreslå sandkasser med låg...

Nu ved jeg ikke lige hvad det er for en slags sandkasser der er
planlagt, men jeg ved, at man kan købe "færdige" træsandkasser med
tilhørende låg! For sådan en har vi nemlig stående i haven - her bliver
den dog ikke brugt til børn, men netop til kattene ;)

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 28-05-05 20:53

> [...]

> så kattene ikke ville overskride denne 'grænse'? Nogen bud?
>
> Det skulle nødig ende med, at jeg ville være nødt til at skille mig af med

Hej Niels,

Kunne du evt. overtale dine medbeboere til at få sandkasser med låg? Så
kan låget fjernes, når børnene bruger sandkassen.

Det ville være en fornuftig løsning. Hvis ikke dine katte kommer forbi,
så er der uden tvivl nogle andre katte, der gør det.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : NIL

Dato : 28-05-05 22:30

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det ville være en fornuftig løsning. Hvis ikke dine katte kommer forbi,
> så er der uden tvivl nogle andre katte, der gør det.

Tak til jer alle for svar!

Det er sådan, at sandkasserne _er_ lavet. Og det er altså ikke sandkasser i
en størrrelse, som lige kan dækkes af et låg. Én af sandkasserne er ca. 6x7
meter.
Selve gården er endnu ikke lavet færdig, men der er lavet afgrænsninger og
fyld sand i. Det er jo et par herlige kattetoiletter!
Måske er det nok, at de bliver dækket over af en form for net? Måske har
kattene ikke lyst til at 'sætte sig' når der ligger et net over (selvom
nettet berører sandet)? Hvis det er sådan, at et 'løst' net kan gøre
tricket...kunne det da muligvis være en løsning. Det skal selvfølgelig være
hurtigt og nemt at fjerne nettet...og omvendt.
Det skulle nødig være sådan, at de øvrige beboere pludselig udvikler sig til
at blive kattehadere!

Flere tips og tricks vil blive modtaget med glæde!

Hilsner
fra Niels

Fra : Jane

Dato : 29-05-05 08:11

NIL skrev i <news:4298e2f5$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Flere tips og tricks vil blive modtaget med glæde!

Tja jeg tænker på... hvad med at hegne hele legepladsen ind?
På den måde vil forældrene også sikre sig at deres små
poder ikke løber ud i trafikken hvis de har opmærksomheden
et andet sted et par sekunder.

Jane/Mathilde
--
http://spaces.msn.com/members/kkgnsdlkng/

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 28-05-05 22:12

Hej Niels
Ja det kan godt være et problem, sandkasse og børn/katte.
Der er forslag om låg, men her er der også en løsning:
http://www.lsnet.dk/sandkassenet.htm
Hilsen Lisbet
PS. i øvrigt også et knaldhamrende godt alternativt til sin
terrasse/altan afskærmning, så kattene ikke falder ud.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : maz

Dato : 29-05-05 07:10

NIL wrote:
> [...]
> forestille sig, at der kunne smøres et eller andet på hele vejen
> rundt om sandkasserne, så kattene ikke ville overskride denne
Katte hader lugten af citrusfrugter. Du kan prøve at dryppe citron rundt på
kanten (prøv evt. koncentratet i flaske, og lad dine katte lugte til det
først og se hvordan de reagerer - de skulle meget gerne løbe langt væk!).
Jeg vil også foreslå trådnet over sandkasserne, men helst et, der ligger på
rammen, så kattene ikke kan komme til sandet.
Og så må du nok indstille dig på, at du må tjekke sandkassen engang imellem,
for at ikke at gøre tingene værre. Hvis muligt, kan du så ikke lave en
miniature-sandkasse til kattene lige uden for jeres vinduer og vise dem, at
de skal bruge den? Og så prøv at holde øje med dine katte i nogle dage, og
få dem væk fra børnenes sandkasser, så de lærer at forstå, at de ikke må
bruge dem.

> Det skulle nødig ende med, at jeg ville være nødt til at skille mig
> af med kattene, eller flytte!
Det håber jeg heller ikke. Men så er du nok nødt til at gøre noget aktivt,
om ikke andet - rense sandkasserne hver dag ;)
NB: Kommer der andre katte i gården? Hvis ja, så vil de jo givetvis også
bruge sandkasserne.

/M