købe valuta før ferie
Fra : lhs

Dato : 28-05-05 11:38

Hej

Hej er der et strategisk godt tidspunkt at købe rejse valuta før
sommerferie, eller stiger kurserne ikke i takt med sommer sæssonen ?

Lars HS

Fra : Martin K. R.

Dato : 28-05-05 13:43

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hej er der et strategisk godt tidspunkt at købe rejse valuta før
> sommerferie, eller stiger kurserne ikke i takt med sommer sæssonen ?

Næppe. Hvis du ellers køber valutaen i banker eller vekselfirmaer (Forex
etc.), så følger deres kurser Nationalbankens (+ kursskæring), og
Nationalbankens kurser følger de globale økonomiske konjunkturer, økonomiske
nøgletal osv. I den forbindelse er indbyggernes ferievaner vist en ret
negligibel faktor...

Martin

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 28-05-05 15:46

lhs <shane@get2net.dk> (fjern) skrev:
> [...]
>
>Hej er der et strategisk godt tidspunkt at købe rejse valuta før
>sommerferie, eller stiger kurserne ikke i takt med sommer

Med mindre du har en ekstrem god aftale med din bank, så køb hos
Forex, det er absolut det billigste.

--
thomas pb

Fra : Claus

Dato : 28-05-05 17:04

Jeg har lidt kontanter med hjemmefra og bruger så visa/dankort til resten,
når vi holder ferie i Thailand. Visa giver en meget god vekselkurs og det
koster 30,00 kr. pr. hævning. I Thailand kan man f.eks. hæve 10.000,00 bath
pr. dag, hvilket svare til ca. 1.560,00 kr..

MVH

Claus

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 28-05-05 18:37

On Sat, 28 May 2005 18:03:37 +0200, "Claus" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>koster 30,00 kr. pr. hævning. I Thailand kan man f.eks. hæve 10.000,00 bath
>pr. dag, hvilket svare til ca. 1.560,00 kr..

Det kan godt være, at jeg ser helt forkert på tingene - men hvorfor
give 30.- kr hvergang man hæver . Hæv dog et rimeligt beløb inden
turen og så brug VISA , hvis det skulle blive nødvendigt. Jeg hæver
gratis i BGBANK - og det er da ikke særligt vanskeligt at regne ca.
ud, hvad man bruger på en ferietur. De der 30.- kr kan hurtigt løbe
op, hvis man "klathæver " efter behov. Det eneste sted jeg bruger kort
meget er i USA og Canada, hvor man næsten bliver set ned på, hvis man
vil betale kontant

hilsn Mogens

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 28-05-05 20:22

> [...]
> op, hvis man "klathæver " efter behov. Det eneste sted jeg bruger kort
> meget er i USA og Canada, hvor man næsten bliver set ned på, hvis man

Et par modargumenter:

1. Gebyr. Mange betaler gebyr for at veksle i Danmark
2. Kurs. Kursen er bedre på kortet end i banken i DK. Det er klart, at de 30
kroner skal modregnes i dette.
3. Sikkerhed. Det er ret usikkert at rejse med så mange kontankter.
Forsikringen dækker oftest ikke, hvis de bliver stjålet.
4. Behov. Med mindre man er meget sikker på, hvor mange penge man skal
bruge, risikerer man at skulle veksle tilbage når man kommer hjem, og dermed
taber to gange på kursen. Du skal naturligvis ikke "klathæve", men hæve kr.
2000 hver gang. Det er 1,5% som man taber som max. Der er intet gebyr ved
betaling med kort samt en bedre kurs.

Kennet
--
så er vi klar til Afrika.....
læs www.pernille-kennet.dk

Fra : bj

Dato : 28-05-05 21:45

"Kennet og Pernille" <anonym@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hæve kr. 2000 hver gang. Det er 1,5% som man taber som max. Der er intet
> gebyr ved betaling med kort samt en bedre kurs.

eller brug kortet de steder hvor det er muligt til at betale "lige på
beløbet" det koster intet.....

bj

Fra : Steen Johansen

Dato : 28-05-05 22:48

<mogens.amd64@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Dagens kurs i Forex 6,56 og det får du ikke på Visa i Thailand + 30 kr i
gebyr
Jeg tror at Bath er på vej op så det er en god ide at veksle nu.Thaibath
følger US som også er på vej op
MvH Steen

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 28-05-05 23:20

> Dagens kurs i Forex 6,56 og det får du ikke på Visa i Thailand + 30 kr i
> gebyr

Ifølge oanda.com, så vil man få 6,68 på kreditkort. Det er i omegnen af 2%
bedre end Forex. På 2.000 giver man 30 kr., dvs. 1½ %. Det er altså bedre at
hæve på kreditkort.

Kennet

Fra : Claus

Dato : 04-06-05 21:57

Hmm!

Kære venner, hvis jeg bruger godt 40.000,00 kr. på 6 ugers ferie i Thailand,
så er jeg rimmelig ubekymret over at bruge måske 300,00 kr. på VISA gebyr.
Jeg er lidt mere bekymret for om jeg kan få lov til at have evt. kontanter i
fred. Og kursen er RET god på VISA kort.

Men alt er jo en smags sag og smag kan som bekendt ikke diskuteres.

MVH

Claus