Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Ny artikel vedr. AF-Nikkor 17-55/2.8
Fra : Lars Troels

Dato : 27-05-05 16:24

Hej

Jeg har lavet en lille sammenlignende skarphedstest som kan findes her:
www.larstroels.dk/17-55test.htm

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 19:46

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har lavet en lille sammenlignende skarphedstest som kan findes her:
> www.larstroels.dk/17-55test.htm

Tillykke med den! Den er bare så god, som jeg sagde!

Dejligt at du laver en seriøs og reproducerbar test. Den viser det samme
resultat, som jeg fik og blev lidt revset for.

En lille finte er at 50mm 1,4 ved f8 var bedre både i kontrast og skarphed i
forhold til 17-55mm. Dog kun marginalt.
Din test viser at 50mm ved f8 mister i både skarphed og kontrast. Det er
lidt overraskende, og retfærdiggør måske at 1,4'eren er dyrere. Den var til
gengæld dårligere ved 2,8.

En anden detalje, som din test også indikerer er, at skarpheden er 95% fuldt
åben. Så der er kun lidt gevinst ved at blænde ned. (Den skal lige en ned
ved 55mm!)

Jeg er meget glad for den og har vænnet mig til den ekstra vægt, men det
diskrete er ligesom gået fløjten - specielt med modlysblænden
Den er stor og nødvendig i kraftigt modlys. Her kræver det ofte en ekstra
hånd, men det var det samme med 18-70'ere.

Gert

Fra : Lars Troels

Dato : 31-05-05 10:40

> [...]
> Din test viser at 50mm ved f8 mister i både skarphed og kontrast. Det er
> lidt overraskende, og retfærdiggør måske at 1,4'eren er dyrere. Den var

Hej Gert.

Tak for reaktionen. Jeg har fået mange henvendelser/spørgsmål om
randskarpheden og f/8 billedet, så jeg undersøger yderligere og laver en
tilføjelse til testen i de kommende dage. Relativt let at gøre da det er
reproducerbart.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk