Problemer med udlejer ifm. tilbagebetaling~
Fra : Kim, Aalborg

Dato : 27-05-05 12:55

Hej alle.

Nu er det så min tur til at spørge jer om råd.

Jeg selv og min kæreste flyttede fra en lejelejlighed 1. marts. Vi havde
korrekt opsagt med 3 måneders varsel.

På udflytningsdagen gennemgik udlejer og jeg hele lejligheden. Alt var som
det skulle være. Ingen efterregning sagde han.

Vi aftalte så at han skulle tilbageholde 1000,- af vores indskud på 12600,-.
Det var som sådan også fint nok, vi havde før fået en efterregning på
varme/vand på nogle få hundrede kroner.

I forbindelse med udflytningen bestilte jeg varmeaflæsning af radiatorerne
og der kom også en fyr (autoriseret) ud og kiggede på dem alle og gav mig en
kvittering på aflæsningen.

Nu (knap 3 måneder efter udflytning) har jeg så lige snakket med udlejeren
fordi vi ikke har modtaget det aftalte indskud endnu. Han fortæller mig så
at de 1000,- ikke er nok og at det kan blive meget mere, men han er først
sikker når der kommer en endelig varmeafregning.

En anden lejer (overboen) havde tidligere problemer med udlejer mht. varme
og mistede næsten 10000,- fordi udlejer havde påstået, at der ikke havde
været lavet varmeafrening i mange år.

Nu sidder jeg jo med sved på panden fordi det samme jo kan ske for os. Må
udlejer tilbageholde alle de penge? Vi har jo før modtaget en opgørelse fra
ham på nogle hundrede kroner (jeg har stadig kvitteringen/regningen), så man
skulle jo tro at han har haft styr på det hele.

Mvh. Kim, Aalborg.

Fra : Kim, Aalborg

Dato : 27-05-05 13:26

> Nu er det så min tur til at spørge jer om råd.

Jeg glemte helt at nævne, at jeg godt er klar over, at loven siger at man
skal have en opgørelse indenfor 14 dage fra fraflytning, men jeg er usikker
på, om sådan noget som en varmeopgørelse indgår i de 14 dage eller om en
sådan må tage længere tid.

Mvh. Kim, Aalborg.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-05 13:42

"Kim, Aalborg" <Fritze76@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal have en opgørelse indenfor 14 dage fra fraflytning, men jeg er
> usikker på, om sådan noget som en varmeopgørelse indgår i de 14 dage eller

Du skal ikke have en opgørelse, men en liste over krav.
Der behøver altså ikke være sat tal på indenfor de 14 dage, men der skal en
specificering til.

Af gode praktiske grunde kan varmeopgørelse i langt de fleste tilfælde ikke
opgøres inden de 14 dage er forløbet.

/Per

Fra : Kim, Aalborg

Dato : 27-05-05 13:51

> Du skal ikke have en opgørelse, men en liste over krav.
> Der behøver altså ikke være sat tal på indenfor de 14 dage, men der skal
> en specificering til.

Ok, fair nok.

> Af gode praktiske grunde kan varmeopgørelse i langt de fleste tilfælde
> ikke opgøres inden de 14 dage er forløbet.

Det er også ok, men når han tidligere har tilsendt en
varmeopgørelse/opkrævning, hvordan kan han så påstå at der ikke er styr på
varmeregnskabet og at vi måske skal betale flere tusinde kroner for varme,
som vi ikke har brugt? Så vidt jeg kan gennemskue, så ligger problemet i at
de gamle ejere af ejendommen ikke havde holdt så godt styr på
varmeregnskabet.

Mvh. Kim, Aalborg.

Fra : Grunt

Dato : 27-05-05 15:53

On Fri, 27 May 2005 14:51:10 +0200, "Kim, Aalborg" <Fritze76@hotmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>som vi ikke har brugt? Så vidt jeg kan gennemskue, så ligger problemet i at
>de gamle ejere af ejendommen ikke havde holdt så godt styr på

Du skal vente på varmeregnskabet og afregne med din tidligere udlejer når den
kommer, men du skal ikke vente på tilbagebetaling af depositum, de 2 ting har
intet med hinanden at gøre.

Om ikke andet kan du for under 120 kr. få afgjort sagen ved huslejenævn.

Fra : Grunt

Dato : 27-05-05 15:47

On Fri, 27 May 2005 14:41:45 +0200, "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>
>Du skal ikke have en opgørelse, men en liste over krav.
>Der behøver altså ikke være sat tal på indenfor de 14 dage, men der skal en

Der tager du helt fejl, der er domme på at det er en endelig opgørelse der skal
foreligge inden 14 dage efter fraflytningsdagen.

>Af gode praktiske grunde kan varmeopgørelse i langt de fleste tilfælde ikke
>opgøres inden de 14 dage er forløbet.

Så vidt jeg forstår div. artikler, så skal varmeregnskabet opgøres separat, og
skal ikke medtages i den endelige opgørelse, og at overskud i opgørelsen skal
udbetales snarest efter opgørelsen er kommet frem, altså senest 14 dage efter
fraflytning.

Tilbagebetaling af depositum må ikke holdes som"garanti" for betaling af
varmeregnskab, som udmærket godt kan afregnes til udlejer meget senere på året.

Da lejer ifølge lejeloven skal oplyse udlejer om sin nye adresse, kan denne
sagtens sende varmeregnskabet senest 4 måneder efter han selv har fået endelig
opgørelse fra varmeværket.

Fra : Rune Wold

Dato : 27-05-05 15:56

Grunt wrote:

[klip]

> Der tager du helt fejl, der er domme på at det er en endelig opgørelse der skal
> foreligge inden 14 dage efter fraflytningsdagen.

Hold nu op Gerner. Vi har tidligere forklaret dig, hvordan tingene
hænger sammen. En endelig opgørelse er selvsagt ikke nødvendig, og der
foreligger ikke domme, der fastslår det modsatte.

Tallene kan derfor godt ændre sig, når blot de enkelte poster er
indikeret indenfor de 14 dage.

/Rune Wold

Fra : Grunt

Dato : 27-05-05 22:32

On Fri, 27 May 2005 16:56:20 +0200, Rune Wold <uu@invalid.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>foreligger ikke domme, der fastslår det modsatte.
>
>Tallene kan derfor godt ændre sig, når blot de enkelte poster er

Vrøvl, det er noget der sker ved flyttesynet og ved almen udlejning bruges ofte
standard takster og det hele nedfældes f.eks. i en flyttesynsrapport som
parterne underskriver. Dernæst kan der i selve opgørelsen forekomme afvigelser,
der for almen udlejning ikke kan overskride 10% hvis lejer skal betale hele
beløbet. Opgørelsen skal tilsendes lejer senest 14 dage efter fraflytningen.

>/Rune Wold

"Underretter udlejeren ikke senest 2 uger efter synet lejeren skriftligt om
istandsættelsesarbejdernes omfang, den anslåede udgift og lejerens andel heraf,
bortfalder udlejerens krav mod lejeren"

Og dom er faldet i sagen.

U.2003.2261Ø

TBB 2003, s. 463

"Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er forløbet
mere end 2 uger fra fraflytningsdagen"

Og dom er faldet i sagen.

V2002.B-0425-01
T:BB 2002, s. 262

Så er der forskellige domme om hvornår en fraflytning har fundet sted, så man
kan beregne fra hvornår de 2 uger gælder hvor udlejer forinden skal sende den
endelige opgørelse.

En af dommene falstslår også at datoen påskrevet brevet ikke gælder som sidste
frist, men alene den dag brevet skønnes at være kommet frem (dagen efter) som
info til en tråd omhandlende sidste frist for endelig opgørelse.

Fra : Rune Wold

Dato : 28-05-05 15:48

Grunt wrote:

[klip]

> "Underretter udlejeren ikke senest 2 uger efter synet lejeren skriftligt om
> istandsættelsesarbejdernes omfang, den anslåede udgift og lejerens andel heraf,
> bortfalder udlejerens krav mod lejeren"

NB.: "den anslåede udgift"

At du kan tage denne dom til indtægt for at der skal foreligge en
*endelig* flytteopgørelse er ubegribeligt.

/Rune Wold

Fra : Grunt

Dato : 28-05-05 16:32

On Sat, 28 May 2005 16:47:53 +0200, Rune Wold <uu@invalid.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>
>NB.: "den anslåede udgift"
>
>At du kan tage denne dom til indtægt for at der skal foreligge en
>*endelig* flytteopgørelse er ubegribeligt.

Ja, naturligvis er det ubegribeligt for dig.

Men for privat udlejning er det sådan. Se det citerede fra lejeloven.
For almen udlejning benyttes en "bekendtgørelse for vedligeholdelse og
istandsættelse af almene boliger" for at beskrive hvornår en opgørelse over
udgifterne skal være lejeren i hænde, desuden er der altså også lovteksten.

Fra : SoftMan Brian

Dato : 27-05-05 22:25

"Grunt" <grunt@postkassefejl.dk> wrote in message

> Der tager du helt fejl, der er domme på at det er en endelig opgørelse der
skal
> foreligge inden 14 dage efter fraflytningsdagen.

Kan du komme med et specifikt eksempel på bare ÉN dom der siger det?

Fra : SoftMan Brian

Dato : 27-05-05 22:33

"Kim, Aalborg" <Fritze76@hotmail.com> wrote in message
> En anden lejer (overboen) havde tidligere problemer med udlejer mht. varme
> og mistede næsten 10000,- fordi udlejer havde påstået, at der ikke havde
> været lavet varmeafrening i mange år.

3 Spørgsmål

1: Hvor længe har i boet der?
2: Har i information om hvornår varmeåret kører fra/til?
3: Har i tidligere fået varmeregnskab for foregående år?

Generelt har udlejer 4 måneder efter afslutning af varmeår eller 2/3 (kan
ikke lige huske præcist) måneder efter afregning med leverandør, til at
udsende varmeregnskab. Hvis udlejer ikke overholder den frist, mister
udlejer ret til opkrævning i henhold til varmeregnskabet.

Fra : Kim, Aalborg

Dato : 28-05-05 13:48

> 3 Spørgsmål
>
> 1: Hvor længe har i boet der?

Vi boede der halvandet år.

> 2: Har i information om hvornår varmeåret kører fra/til?

Det plejer at være 1. oktober til 1. oktober

> 3: Har i tidligere fået varmeregnskab for foregående år?

Ja, vi betalte 742,- (ca.) til ham for efterregning af varme.

> [...]
> udsende varmeregnskab. Hvis udlejer ikke overholder den frist, mister
> udlejer ret til opkrævning i henhold til varmeregnskabet.

Ok. Hans argumentation er, at de tidligere ejere af ejendommen ikke har
holdt styr på varmeregnskabet og der derfor ligger ubetalt varmeregnskab og
de eneste han har at "tørre" sit tab af på er os. Det er det der undrer mig:
At han må tage sig betalt af vores indskud til at dække sit tab for
TIDLIGERE års varmeregnskab, når vi nu kun har boet der halvandet år.

Jeg er klar over at I ikke direkte kan rådgive juridisk, men jeg vil gerne
modtage en anbefaling for, om det kan betale sig at anskaffe advokatbistand
inden det hele går for vidt.

Tak for svarene.

Mvh. Kim, Aalborg.

Fra : Grunt

Dato : 28-05-05 14:34

On Sat, 28 May 2005 14:48:10 +0200, "Kim, Aalborg" <Fritze76@hotmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>holdt styr på varmeregnskabet og der derfor ligger ubetalt varmeregnskab og

Du kan fortælle ham at varmeregnskabet for et hvilket som helst år skal være
kommet frem til lejeren senest 4 måneder efter udlejer har fået endelig
afregning fra varmeværket. Er varmeregnskabet ikke kommet frem til den tid kan
lejer undlade at betale og efter ydeligere 2 måneder undlade at betale
varmebidrag.
(og det er 4 måneder i alle tilfælde ifølge huslejenævnspraksis)

§ 42. Er regnskabet ikke kommet frem til lejeren ved udløbet af den i § 40, stk.
1, nævnte frist, mister udlejeren sin ret til til at kræve tillægsbetaling af
lejeren.

Stk. 2. Fremsendes regnskabet ikke inden 2 måneder efter den i stk. 1 nævnte
frist, kan lejeren undlade at indbetale varmebidrag, indtil lejeren har modtaget
regnskabet og har modtaget et eventuelt for meget betalt varmebidrag for den
afsluttede varmeregnskabsperiode."

>de eneste han har at "tørre" sit tab af på er os. Det er det der undrer mig:
>At han må tage sig betalt af vores indskud til at dække sit tab for
>TIDLIGERE års varmeregnskab, når vi nu kun har boet der halvandet år.

I kan fortælle ham at det er i skam helt lige glade med og vis ham citatet fra
lejeloven, samt kræv jeres depositum og fortæl ham i afventer et korrekt
varmeregnskab på den tid det er foreskrevet i lejeloven.

>Jeg er klar over at I ikke direkte kan rådgive juridisk, men jeg vil gerne
>modtage en anbefaling for, om det kan betale sig at anskaffe advokatbistand
>inden det hele går for vidt.

Det er allerede gået for vidt da han nægter at udbetale jeres tilgodehavende af
depositum. Det ligner selvtægt, som jo er kriminelt.