Ang. afskrivningslovens §5 A
Fra : Thomas G

Dato : 27-05-05 11:29

Hej

Håber ikke det her er OT.

jeg har en virksomhed.
Til virksomheden købte jeg i 2003 en bærbar til ca. 12000 kr

i løbet af 2004 gik den i stykker og jeg solgte den så som defekt for 1000
kr.

Hvad gør jeg så med afskrivning på den?
jeg nedskrev den med 25 % i 2003

Er der moms på når jeg sælger den?

Det her er hvad jeg har kunnet tænke mig frem til indtil videre:

værdi 2004 ( (12000 - moms)- 25%) = 7200
tab ved salg = 6400

salgsværdi (800 + moms) = 1000

Afskrivningsberettiget værdi falder med 6400 inden afskrivning 2004

indtægt stiger med 800

salgsmoms stiger med 200

men hvad med de sidste 800 som stadig figurere på den
afskrivningsberettigede konto efter at jeg har fjernet de
6400 som var tab?

og så lige:
hvad betyder de her linier?:
"... Den skattepligtige kan kun opnå fradrag for tab, i det omfang
formindskelsen med den uafskrevne del af anskaffelsessummen efter 5. pkt.
ikke fører til en negativ saldo efter § 5."

fra afskrivningsloven http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20040097629-regl
§5 A.

håber nogen kan/vil hjælpe..

Mvh. Thomas

Fra : Rune Wold

Dato : 27-05-05 11:55

Thomas G wrote:

[klip]

> men hvad med de sidste 800 som stadig figurere på den
> afskrivningsberettigede konto efter at jeg har fjernet de
> 6400 som var tab?

I og med du debiterer kassen med 800 kr., så krediterer du
anlægsaktivkontoen med det samme beløb.

[klip]

> [...]
> formindskelsen med den uafskrevne del af anskaffelsessummen efter 5. pkt.
> ikke fører til en negativ saldo efter § 5."

Bliver din driftsmiddelkonto negativ, hvis du fratrækker kr. 7.200?

I det omfang den bliver det, kan AFL § 5A ikke anvendes, hvilket er det
6. pkt. af bestemmelsen (uddraget) bestemmer.

/Rune Wold

Fra : Thomas G

Dato : 27-05-05 16:21

> I og med du debiterer kassen med 800 kr., så krediterer du
> anlægsaktivkontoen med det samme beløb.

skal jeg ikke indkræve moms af de 800?

pkt.

> Bliver din driftsmiddelkonto negativ, hvis du fratrækker kr. 7.200?

min driftsmiddelkonto bliver ikke negativ

> I det omfang den bliver det, kan AFL § 5A ikke anvendes, hvilket er det
> 6. pkt. af bestemmelsen (uddraget) bestemmer.

okay tak.

men jeg forstår stadig ikke helt hvordan jeg posterer et salg af et aktiv.
Aktivet bliver i øvrigt solgt med tab i forhold til den værdi det har efter
afskrivninger.

mvh. Thomas

Fra : Rune Wold

Dato : 27-05-05 16:40

Thomas G wrote:

[klip]

> men jeg forstår stadig ikke helt hvordan jeg posterer et salg af et aktiv.

Mener du regnskabsteknisk?

I så fald må jeg henvise til det, jeg skrev tidligere.

Hvis der er nogen skatteretlige krav til en sådan postering, så findes
de i mindstekravsbekendtgørelsen

http://147.29.40.90/_SHOWF_A629924608/1518&B19990106805REGL&0009&000005

> Aktivet bliver i øvrigt solgt med tab i forhold til den værdi det har efter
> afskrivninger.

Det er også kun det tab, du kan straksfradrage i medfør af AFL § 5A

/Rune Wold