hvilke router?
Fra : Ole Madsen

Dato : 27-05-05 10:46

Jeg er blevet anbefalet linksys

Linksys Wireless-G Broadband Router With SpeedBooster WRT54GS

når jeg søger på router og mac kommer den frem men ser jeg efter kan jeg
ikke finde noget om mac, hvilke router anbefaler i ? jeg skal have en pc
til at køre webserver ved siden af min mac mini

Ole

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=92983

Fra : Isak Lyberth

Dato : 27-05-05 11:58

Så godt som alle routere, hvis ikke alle, er ligeglad med hvilken
computer der sidder bagved, om det er en windows maskine, en mac eller
en linux computer er ligemeget.
Det er derfor lige meget hvilken model/hvilket mærke du køber når du
snakker routere, bare den kan det du gerne vil have den til af trådløse
features, kryptering, evt firewall.
Så kik hellere på pris + features. Den vil 100% sikkert også virke med
din mac.

Har ikke selv prøvet den linksys, men har haft en aldi ting derhjemme,
Selve boksen kørte upåklageligt, men min arbejdsplads var på det
tidspunkt en Windows XP og Windows XP er bare RINGE til trådløs. PTUJ,
Windows XP is filth, I spit on filth.

Hilsen Isak

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-05-05 12:14

Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:
> [...]
> ikke finde noget om mac, hvilke router anbefaler i ? jeg skal have en pc
> til at køre webserver ved siden af min mac mini

Jeg har selv lige købt WRT54G modellen (altså den uden SpeedBoost).
Det virker selvfølgelig på Mac pga. webinterfacet, men den første
opsætning kan være lidt spejet, hvis man ikke kender dens IP-adresse.
Der medfølger et setup-program til Windows, men det er altså muligt at
opsætte den uden det.

HUSK at slå sikkerhed til på den trådløse del...

Jeg lagde Sveasofts alternative firmware på, men fik problemer med at
routeren døede når der blev kørt ting som Bittorrent, altså noget der
skaber megen trafik. Nu har jeg lagt den nyeste firmware fra Linksys
på istedet, og nu må jeg se om det hjælper. Normalt anbefaler jeg
Linksys, men hvis den stadig dør er det selvfølgelig helt uacceptabelt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ole Madsen

Dato : 27-05-05 13:44

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> på istedet, og nu må jeg se om det hjælper. Normalt anbefaler jeg
> Linksys, men hvis den stadig dør er det selvfølgelig helt uacceptabelt.

tak for svaret til jer begge

Ole

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-05-05 16:54

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> HUSK at slå sikkerhed til på den trådløse del...

Nej, hvad så med os stakler uden internetforbindelser?

> [...]
> på istedet, og nu må jeg se om det hjælper. Normalt anbefaler jeg
> Linksys, men hvis den stadig dør er det selvfølgelig helt uacceptabelt.

Jeg har haft samme problem med (bittorent og mlnet) på mit gamle grå
Appel accesspoint/router.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 2x300GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Kenneth

Dato : 27-05-05 19:06

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Jeg har haft samme problem med (bittorent og mlnet) på mit gamle grå
> Appel accesspoint/router.

Som regel er problemet at p2p klientprogrammerne åbner MANGE tcp
forbindelser (500-1000, måske flere), som hver skal have en lille stump
lager i routerens NAT tabeller. Enten har "routere" ikke så meget
arbejdshukommelse, eller også har de bare tit en fast (lav) grænse for
hvor mange samtidige forbindelser de kan have.

Min gamle, men halvdyre Speedstream 5781 fra TDC, kunne vist have ca.
200 forbindelser, før den begyndte at droppe pakker og ikke ville åbne
nye forbindelser, og jeg har hørt flere tilsvarende historier om Cisco,
Zyxel og flere andre.

Det bedste løsningsforslag er at bruge en gammel Linux PC som router -
de kan have rigtig mange forbindelser, i hvert fald flere end mine p2p
programmer nogensinde har brugt.

Alternativt kan man sænke grænsen for hvor mange forbindelser
programmerne må åbne ad gangen, og forsøge at finde "the sweet spot" for
netop sin egen router - men så henter man selvf. ikke så hurtigt.

Mvh
Kenneth

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-05-05 20:38

Kenneth <jakabov@mail.dk> writes:

> Det bedste løsningsforslag er at bruge en gammel Linux PC som router -
> de kan have rigtig mange forbindelser, i hvert fald flere end mine p2p
> programmer nogensinde har brugt.

http://www.linuxdevices.com kan du se, hvilke moderne
sprømbesparende routere, der allerede kører linux. Linksys WRT54g er
en af dem.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH