Måske OT: Rettelse af skæv LP
Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 08:45

Hej NG

Jeg har været heldig at få en stak LP´er, men desværre er der et par
stykker, der er så skæve at de ikke kan afspilles. Er det muligt at rette
dem?

Nielsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 27-05-05 09:25

"Nielsen" <iq159(snabela)tanke.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg har været heldig at få en stak LP´er, men desværre er der et par
> stykker, der er så skæve at de ikke kan afspilles. Er det muligt at rette
> dem?

Jeg prøvede engang at rette en LP op ved at lægge den mellem 2 glasplader og
en tur i ovnen ved 60-70 grader.
Hvor lang tid kan jeg ikke helt huske, men jeg mener jeg lod den ligge 40-50
min. og så var den rettet ud igen.
Hvis du vil forsøge med denne metode, så husk at gøre LP'en og glasset
GRUNDIGT rent først, sådan en LP bliver jo noget blød når den bliver udsat
for varme, så støv og andet skidt kan godt sætte sig fast så du ikke kan få
det af igen (erfaring fra en kammi der udførte samme procedure før mig).

Mvh
Benjamin

Fra : Sune Salminen

Dato : 27-05-05 11:18

Laziter [9440] wrote:

> [...]
> udsat for varme, så støv og andet skidt kan godt sætte sig fast så du
> ikke kan få det af igen (erfaring fra en kammi der udførte samme

Rigtig godt tip, men måske skulle man lige øve sig med en James Last LP
fra genbrugsbutikken først!!

Klasker rillerne ikke sammen i varmen??

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Poul Erik

Dato : 27-05-05 13:18

On Fri, 27 May 2005 12:18:05 +0200, "Sune Salminen"
<salminen@monkeydoktor.dk> wrote:

>Rigtig godt tip, men måske skulle man lige øve sig med en James Last LP
>fra genbrugsbutikken først!!

Helt sikkert en god ide.

>Klasker rillerne ikke sammen i varmen?

Jo, hvis de bliver for varme, og derfor er så lav varme som muligt det
bedste.

Jeg har også haft problemet med en LP.

Jeg startede med at lægge en rist ned i varmeskuffen på , og lagde en
poleret marmor plade ind på den, lagde LP'en ovenpå, og herefter en 5
mm glasplade. Tændte derefter på 50 grader. Da den havde været tændt
en times tid, slukkede jeg for varmeskuffen, og lod den køle ned
natten over. Næste dag tog jeg den ud, og den var nu rettet helt ud,
og jeg kunne ikke se eller høre at den havde været skæv.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 13:28

> Rigtig godt tip, men måske skulle man lige øve sig med en James Last LP
> fra genbrugsbutikken først!!
>
> Klasker rillerne ikke sammen i varmen??
>

> -Sune

Enig Sune, det er et godt tip, men da det drejer sig om gamle Thin Lizzy,
The Kinks og David Bowie plader, skal der helt sikkert laves nogle forsøg
først.

Nielsen

Fra : Jake

Dato : 27-05-05 14:18

Jeg kommer i hvertfald efter dig hvis det går galt!!!

- Jake

Fra : Laziter [9440]

Dato : 27-05-05 14:55

> [...]

> The Kinks og David Bowie plader, skal der helt sikkert laves nogle forsøg

Hvis det kan berolige dig, så var den plade jeg lavede nummeret med en af
mine favoritter.
Det var en Manowar maxi med Defender som jeg var over 2 år om at skaffe hjem
fra England.
Den virkede upåklageligt bagefter, ingen skidding eller lyd-forringelse

Mvh
Benjamin

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-05 20:37

Laziter [9440] wrote:

> [...]
> fra England.
> Den virkede upåklageligt bagefter, ingen skidding eller lyd-forringelse

DÉT ville også have været en forbrydelse at baldre den sag.... ingen
samling er komplet uden Defender :)

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 15:25

Så er den første plade "bagt" færdig, og den spiller som den skal.

Mange tak for hjælpen

Nielsen