Omkostninger/regler for campingvogne???
Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 22:01

Jeg er interesseret i at købe en gammel campingvogn til 2000-4000 kr.

Den jeg har kigget på er med plader på, men hvad er de faste omkostninger
ved at have sådan en?

Den skal vel synes (hvad koster det) og omregistreres (hvad koster det) og
så er der en halvårlig vægtafgift som skal betales. Er der andre løbende
fast udgifter med tiden for at have sådan en og hvor tit skal den synes?

Skal der tegnes nogen lovmæssig forsikring på den? (den skal ikke
kaskoforsikres, men skal man have nogen lovmæssig forsikring på den som man
skal på en bil?)

Hvad koster det at afmelde pladerne og så senere få nogle nye på og skal den
så synes der igen?

Hvordan finder man ud af om man skal have trailerkørekort for at køre med
den? (det er en gammel Hobby 480 De-Luxe)

Hvad skal man have med af papirer fra sælger? Bare en registreringsattest???

Findes der en "købsguide" et sted her på nettet med ting man skal tjekke
inden køb???

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-05-05 11:07

Mikkel skrev:

> Jeg er interesseret i at købe en gammel campingvogn til 2000-4000 kr.
>
> Den jeg har kigget på er med plader på, men hvad er de faste
> omkostninger ved at have sådan en?

Vægtafgift og evt. forsikring og opbevaring

> [...]
> det) og så er der en halvårlig vægtafgift som skal betales. Er der
> andre løbende fast udgifter med tiden for at have sådan en og hvor

400,00 kr for syn og 300,00 for omregistrering.
Den skal ikke synes mere før den bytter ejer igen.

> Skal der tegnes nogen lovmæssig forsikring på den? (den skal ikke
> kaskoforsikres, men skal man have nogen lovmæssig forsikring på den
> som man skal på en bil?)

Den vil normalt være ansvarsforsikret via
bilens trækkrog. Det kræver dog vist at begge dele
er godkendt til synsfri sammenkobling.

> Hvad koster det at afmelde pladerne og så senere få nogle nye på og
> skal den så synes der igen?

Aner det ikke

> Hvordan finder man ud af om man skal have trailerkørekort for at køre
> med den? (det er en gammel Hobby 480 De-Luxe)

Bilen har en max påhængsvægt som fremgår af
registreringsattesten.

> Hvad skal man have med af papirer fra sælger? Bare en
> registreringsattest???

Jeps. Originalen vel at mærke.

> Findes der en "købsguide" et sted her på nettet med ting man skal
> tjekke inden køb???

Ikke mig bekendt.
Hvis ikke vognen er dyrere, må du nok regne med at der
er nogle punkter som skal fixes. Til syn er lys, bremser, dæk,
rust i vangerne og tolerancen på åbningen i koppen
man sætter over krogen det vigtigeste.
Vognens Vægt spiller også ind. En vandtrukken vogn
kan være væsentlig tungere end der er opgivet i papirene.
Du bør checke bunden for råd. Gasinstallationen bør
gennemgåes af en fagmand.

Peter Schrøder

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 14:14

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan være væsentlig tungere end der er opgivet i papirene.
> Du bør checke bunden for råd. Gasinstallationen bør

Skal man selv sørge for at syne campingvognen inden man tager på
motorkontoret og omregistrerer eller får man en indkaldelse til syn
umiddelbart nær tid efter indregistrering?

Fra : Campingstuff

Dato : 27-05-05 14:32

Hej
> Skal man selv sørge for at syne campingvognen inden man tager på
> motorkontoret og omregistrerer eller får man en indkaldelse til syn
> umiddelbart nær tid efter indregistrering?

Ja hvis den købes af en forhandler skal han nok sørge for registreringen, og
forsikring (med mindre det er et vrag).
Men køber man privat bør man sammen gå på motorkontoret.
Jeg har som sælger haft en meget kedelig oplevelse, solgte en cv privat og
køber gad så ikke omregistrere den og finde den kunne jeg simpelthen ikke.
Dvs jeg hang på problemerne hvis der skete noget, politi/motorkontor kunne
intet gøre, så det endte med jeg måtte melde den stjålet, det kunne jeg
fordi jeg stadig efter 7-9 mndr stod som ejer. Og flere opkrævninger af
vægtafgift.

Så ting kan gå grulig galt, men bevares jeg var sælger i det tilfælde.

Ejerskifte på en cv følger ikke samme regler som en bil, der går nemlig ikke
nogen meddelelse til motorkontoret ved køb af cv eller et krav om
forsikring. Og det er kun køber der ved private handler kan afmelde.
Mærkelig nok - det var beskeden jeg fik på motorkkontoret.

vh
Hans Jørgen

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 31-05-05 01:40

"Campingstuff" <hjh@campingstuff.dk> skrev i en meddelelse
Og det er kun køber der ved private handler kan afmelde.
> Mærkelig nok - det var beskeden jeg fik på motorkkontoret.
>
> vh
> Hans Jørgen

Det passer bare ikke helt Hans Jørgen, jeg har haft nøjagtig samme problem.
Solgte i september campingvognen, den nye ejer (autoforhandler)skulle
afmelde og omregistrere den, og lovede at det ville ske indenfor 3 uger, det
var for mig OK.
I Oktober , 5 uger efter salget, fik jeg opkrævning på vægtafgift, jeg
ringede til den nye ejer som sagde at han havde afmeldt vognen samme dag

Da jeg havde fået 3. opkrævning og besked fra Centralregisteret om at
pladerne ville blive "klippet" , ringede jeg til motorkontoret for at spørge
om det ikke var en fejl, men nej, vognen var ikke afmeldt, stod stadig i mit
navn, jeg sendte regningen videre til den nye ejer som dog betalte den uden
videre problemer, samtidig opfordrede jeg ham til omgående at få vognen
registreret i hans eget navn.
Jeg ringede løbende til motorkontoret gennem nogle måneder for at høre om
campingvognen stadig stod indregistreret i mit navn, hvilket den gjorde. I
marts måned blev jeg rigtig godt træt af den sløve autoforhandler og gik på
motorkontoret for at høre hvad jeg kunne gøre. Jeg fik udleveret 2 stykker
papirer som jeg skulle udfylde og sende til dem.

1. Meddelse om manglende registrering af ejer(bruger)skifte.

2. Erklæring om bortkomne nummerplader.

Dette indsendte jeg til mit lokale motorkontor sammen med en kopi af
købekontrakt hvor der står at forhandleren ved et køb jeg har foretaget hos
ham, tager min campingvogn (beskrevet med type, nummerplade nr. m.m.) i
bytte.

Jeg fik for et par uger siden en ny opkrævning på vægtafgift for
campingvognen, kontaktede straks motorkontoret som fortalte at vognen nu
ikke mere stod i mit navn, men var blevet synet og omregistreret i nyt navn
da jeg havde meddelt og bevist at jeg ikke mere var ejer af campingvognen.
Den nye opkrævning er selvfølgelig sendt samme sted som den forrige

Det kan altså godt lade sig gøre som sælger at få campingvognen afmeldt, og
der behøver ikke heller at gå så længe som jeg har ladet det stå på.

Venlig hilsen

Bente Jørgensen