Rengøgring kabinet!
Fra : Henrik K

Dato : 26-05-05 16:16

Er der nogen der har et godt fif til hvordan man gør plast delen, ren på et
kabinet! Hvis det da overhovdet kan lade sig gøre. Har nemlig et lidt ældre
kabinet som er blevet noget gult med tiden!

mvh
henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-05-05 16:32

Henrik K skrev:

> på et kabinet! Hvis det da overhovdet kan lade sig gøre. Har nemlig
> et lidt ældre kabinet som er blevet noget gult med tiden!

Et falmet kabinet kan ikke renses.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-05-05 16:55

Hej!

Jesper G. Poulsen wrote:

> Et falmet kabinet kan ikke renses.

Gu kan det da renses. Men det bliver dog ikke hvidt igen

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-05-05 18:15

> Et falmet kabinet kan ikke renses.

En omgang (maler)grundrens kan gøre underværker,
der er dog et produkt der er endnu bedre men det regner jeg for en
"forretningshemmelighed"

Henrik Nielsen
henrik@configdata.dk
--*Størrelsen på en fil er ikke nødvendigvis proportional*--
--*med det kaos den kan forårsage.* --

Fra : Thomsen

Dato : 26-05-05 19:23

"Henrik K" <hkragelund@nospamc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et kabinet! Hvis det da overhovdet kan lade sig gøre. Har nemlig et lidt
> ældre kabinet som er blevet noget gult med tiden!

Hvad med lidt eksperimenter med Klorin......det ku' jo være.

Fra : Brian Josefsen

Dato : 27-05-05 12:32

Thomsen wrote:

> Hvad med lidt eksperimenter med Klorin......det ku' jo være.

Det der er gult er enten mados og forurening, eller nikotin. Det første
fjerner du nemmest ved at piske noget blå bio-tex (ikke den grønne, men
den blå) op så det skummer rigtig godt, og så lægger du delene i blød i
det, kan evt gøres med viske stykker omkring. Samme blanding kan også
bruges til at fjerne tapet(meget nemmere end en damp renser) eller til
at lægge sol briller og ur i over natten når man har malet, så kan man
skylle det af bagefter. Nikotin lægger sig ikke i et lag, men indfarver,
så der er ikke noget andet håb end maling, eller køb en metal front. God
fornøjelse.

/Josefsen - Som har været maler engang og mener at Flemming Leth er fuld
af løgn !

Fra : Jacob E.

Dato : 27-05-05 12:42

Brian Josefsen wrote:
> [...]
> delene i blød i det, kan evt gøres med viske stykker omkring. Samme
> blanding kan også bruges til at fjerne tapet(meget nemmere end en

Jeg skal faktisk igang med at fjerne noget tapet - har du en godt fif til en
procedure med det dersens Bio-tex?

Mvh Jacob

Fra : Brian Josefsen

Dato : 30-05-05 17:55

Jacob E. wrote:
> Brian Josefsen wrote:

<snip>
> Jeg skal faktisk igang med at fjerne noget tapet - har du en godt fif til en
> procedure med det dersens Bio-tex?
>
> Mvh Jacob

Lunken vand, blå bio-tex, pisk det op, klask det på med en kalk kost,
lav kaffe, klask noget mere på, drik en kop kaffe, og skrab af, rigeligt
er godt, pas på dit gulv.

/Josefsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-05-05 13:09

"Brian Josefsen" <josefsen@wasd.dk> skrev

> [...]
> fornøjelse.
>
> /Josefsen - Som har været maler engang og mener at Flemming Leth er fuld

Nikotin kan ofte fjernes rimelig godt med tredobbelt salmiak. Men prøv først
om det ødelægger plasten. Det er ikke alle plastyper, som kan tåle salmiak.

I øvrigt kan jeg ikke forstå, at du som maler kan anbefale at male oven på
nikotin?! Hovedbestandelen i nikotin er fedt- og oliestoffer, og dem kan
man selvsagt ikke male på. Det kommer aldrig til at hænge fast på sigt...

Som maler har du sikkert også været med til at blande salmiak i plastmaling,
så den bider sig bedre fast, når man maler gamle lofter

Claus

Fra : Brian Josefsen

Dato : 30-05-05 17:57

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> man selvsagt ikke male på. Det kommer aldrig til at hænge fast på sigt...
Man grunder først, med noget der ikke lader skjolderne slå igennem.

> Som maler har du sikkert også været med til at blande salmiak i plastmaling,
> så den bider sig bedre fast, når man maler gamle lofter
Nej, bruger en spærrer, eller maler med en højglans oliemaling første
gang. Salmiak lugter ad helvede til, og man kan ikke byde folk stanken i
deres hjem, og jeg vil ikke, og kender ingen der gider arbejde med det.

Yderligere kommentarer i denne tråd vil jeg gerne have CC: på mail hvis
det er henvendt på mig.

/Josefsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-05-05 13:03

> [...]

ældre
> kabinet som er blevet noget gult med tiden!

Jeg bruger udelukkende glasrens på spray. Lige nu bruger jeg dette købt i
Aldi for det halve af normalprisen: www.tersgov.dk/rens.jpg Det fjerne både
fedt og nikotin og andet skidt. Alternativt kan man bruge sprinklervæske
fortyndet med vand.

Hvis det gule du hentyder til er solblegning, så kan du ikke rense det væk.
Det er en stor opgave at polere det op. Men det kan sagtens lade sig gøre,
men det kræver specialviden og specialudstyr. Er plastikken derimod
lakkeret, så er det ikke lige til, fordi lakken ofte er for tynd, og ofte er
det indfarvet i plastikken.

Du kan f.eks. bruge en dremmel eller lignende med polerskiver, og til
polermiddel bruger du wienerkalk blandet med almindelig sprit til en grød .
Tilfældigvis har jeg et billede liggende af noget wienerkalk købt i netto:
www.myboat.dk/kalk1.jpg Udover filtskiver skal du også have en lille
kludeskive. Man kan købe komplette sæt til miniboremaskinerne, hvor det
meste følger med.

Det er et glimrende polermiddel til plast, og kan bl.a. fås hos Matas. Men
vær opmærksom på, at polering sviner ad helvede til!

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.