Egenindkomst som SU-modtager
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 26-05-05 13:56

Jeg arbejder ved siden af studiet, og nærmer mig (på lang sigt) det
fastsatte beløb, som man må tjene ved siden af SU'en (årsfribeløbet). Jeg
har ladet mig fortælle, at beløb som indsættes på kapitalpension tæller med
som negativt bidrag i indkomsten. M.a.o kan man indsætte det beløb, man
måtte tjene for meget på en kapitalpension og på den måde undgå en
tilbagebetaling af SU - og endvidere sætte lidt tilside til alderdommen

For at sikre mig gyldigheden af ovennævnte nærlæste jeg SU-loven
(http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030078929-REGL) og finder i $ 23
flg.:
"Stk. 2. Egenindkomsten er enhver positiv indkomst, der henføres til eller
indgår i den personlige indkomst, kapitalindkomsten og aktieindkomst, der
beskattes efter personskattelovens § 8 a, stk. 2. ".

Jeg hæfter mig ved termen "enhver positiv indkomst", og frygter således at
"trick'et" med kapitalpensionen ikke virker. Er der nogen der kan præcisere
dette? Og endnu vigtigere: er der nogen, som har haft succes med omtalte
"trick"? Jeg kender adskillige, som "har hørt om det", men ingen som har
praktiseret det selv. Måske det kan være noget i retning, af at man får
arbejdsgiveren til at overføre noget af indkomsten til pensionskontoen, og
på den måde helt undgår, at det tælles med i indkomsten(?)

På forhånd tak!

/Kenneth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-05-05 16:40

In article <4295c6f4$0$223$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Kenneth Brun Nielsen wrote:
> [...]
> arbejdsgiveren til at overføre noget af indkomsten til pensionskontoen, og
> på den måde helt undgår, at det tælles med i indkomsten(?)

Såfremt arbejdsgiveren administrerer pensionen / indbetaler pengene for
dig, så trækkes de før skattegrundlaget fastsættes. Så det skal være
arbejdsgiveradministreret, ellers er det et fradrag.

Du kan så hæve pengene efter nytår mod 60% skat.

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 27-05-05 14:41

> Såfremt arbejdsgiveren administrerer pensionen / indbetaler pengene for
> dig, så trækkes de før skattegrundlaget fastsættes. Så det skal være
> arbejdsgiveradministreret, ellers er det et fradrag.

OK. Hvordan kan man egentlig retfærdiggøre den forskel? Det er vel samme
princip, uanset hvem (arbejdsgiver el. een selv), der indbetaler
pensionsbidraget?

> Du kan så hæve pengene efter nytår mod 60% skat.

Ja. Men først et år, hvor jeg ikke er SU-modtager, velsagtens? Ellers er det
vel bare at udskyde problemet...

Tak for svaret!

/Kenneth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-05-05 16:39

In article <429722ce$0$698$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Kenneth Brun Nielsen wrote:

> OK. Hvordan kan man egentlig retfærdiggøre den forskel? Det er vel samme
> princip, uanset hvem (arbejdsgiver el. een selv), der indbetaler
> pensionsbidraget?

Nej, for den frivillige indbetaling er frivillig, og noget du kan
spekulere i. Det antages at man ikke gør det med den arbejdsgiver-
administrerede. Og ofte er den arbejdsgiveradministrerede tvang,
således at man ikke kan disponere selv.

> Ja. Men først et år, hvor jeg ikke er SU-modtager, velsagtens? Ellers er det
> vel bare at udskyde problemet...

Eller fravælger klip. Det kunne du også gøre fremfor pensionen.

Prøv at ringe til SU styrelsen for at høre om arbejdsgiveradministreret
pension er med.

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 27-05-05 17:14

> [...]
> spekulere i. Det antages at man ikke gør det med den arbejdsgiver-
> administrerede. Og ofte er den arbejdsgiveradministrerede tvang,

Aha. Så du mener ikke, at jeg bare kan bede lønkontoret om at klare det?
(det er nok svært for dig at sige, men måske du ved noget..). Det perfekte
ville jo være, at alt det som man tjener mere end de ca. 5900 kr (månedlig
fribeløb) overføres til pension.

> Eller fravælger klip. Det kunne du også gøre fremfor pensionen.

Tja. Man skal bare sidde til en rimelig god timeløn for at det giver mening.
Gider ikke beregne det eksakte beløb, men det må være noget med at man giver
afkald på en SU-rate af 4619 kr. for at måtte tjene yderligere 8798 kr (=
14673-5875 = forskellen mellem laveste og mellemste) fribeløb). Lad os
antage en timeløn på 120 kr (fiktiv), svarer denne forskel til ca 75 timer.
Og det som man får ud af de 75 timer er altså ca. 8798-4619 =~ 4150. Så er
timelønnen efterhånden nede på 50-60 kr - FØR skat. Og det passer altså ikke
helt til mine ønsker - så hellere undlade at arbejde..

> Prøv at ringe til SU styrelsen for at høre om arbejdsgiveradministreret
> pension er med.

Sidst jeg ringede, kunne hun bare remse de regler op, som jeg selv kan læse.
Men det kan da være, at jeg skal prøve igen, og se om der sidder en mere
kyndig ved telefonen.

Endnu en gang tak for svarene

/Kenneth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-05-05 17:26

In article <429746b4$0$73238$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Kenneth Brun Nielsen wrote:

> [...]
> ville jo være, at alt det som man tjener mere end de ca. 5900 kr (månedlig

Lønkontoret gør det normalt bare. Men jeg tror grunden til det ikke
regnes med er, at det ofte er tvangsbidrag.

> [...]
> timelønnen efterhånden nede på 50-60 kr - FØR skat. Og det passer altså ikke
> helt til mine ønsker - så hellere undlade at arbejde..

Ikke helt korrekt, for du kan køre dobbeltklip senere. Så du udskyder bare
din SU.

> [...]
> Men det kan da være, at jeg skal prøve igen, og se om der sidder en mere

Så send det skriftligt. et skriftlig svar er bindende for dem.

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 27-05-05 18:04

> Lønkontoret gør det normalt bare. Men jeg tror grunden til det ikke
> regnes med er, at det ofte er tvangsbidrag.

OK. Det skal prøves..

(...)

> Ikke helt korrekt, for du kan køre dobbeltklip senere. Så du udskyder bare
> din SU.

Så vidt jeg ved, kan man kun køre dobbeltklip, hvis man gennemfører
uddannelsen på normeret tid - og det gør jeg ikke (som de fleste andre
civilingeniører iøvrigt). Så for mit vedkommende, vil jeg mene at
ovenstående er korrekt(?).

(..)

> Så send det skriftligt. et skriftlig svar er bindende for dem.

God idé.

/Kenneth