Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ixus 700, problemer med autofocus i manual~
Fra : Jakob

Dato : 26-05-05 12:11

Jeg vil lige høre ixus 700 ejere herinde om i har problemer med
autofocus i manual mode. Jeg bruger ikke automode da jeg har haft
problemer med uskarpe billeder, men når jeg bruger manuel mode har
kameraet ofter overordentlig svært ved at finde autofucuspunkt.

Derfor vil jeg meget gerne høre hvordan det funger hos jer.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-05-05 16:12

In article <MPG.1cffcd4cece60e4989a99@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> kameraet ofter overordentlig svært ved at finde autofucuspunkt.
>
> Derfor vil jeg meget gerne høre hvordan det funger hos jer.

Jeg fulgte rådet fra dpreview, og har slået AiAF autofokus fra,
og kører kun med centerfokus. Ligesom jeg på mit 20D også kører
med center / eller andet manuelt valgt fokuspunkt.

Fra : Jakob

Dato : 26-05-05 17:41

In article <slrnd9bppv.2cp.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Jeg fulgte rådet fra dpreview, og har slået AiAF autofokus fra,
> og kører kun med centerfokus. Ligesom jeg på mit 20D også kører
> med center / eller andet manuelt valgt fokuspunkt.

Jo jo jeg forklarer mig nok ikke godt nok. Jeg har også fulgt det råd og
kører kun med centerfokus. Problemet ligger i at jeg tit er ude for at
autofocus ikke bliver låst på en afstand, du ved grøn firkant, men
forbliver orange. Nogle gange kan jeg blive ved med at forsøge på
forskellige objekter i forskellige afstande. Det var det jeg ville høre
om nogen har været ude for.

Når jeg nu har fat i en ixus 700 ejer bliver jeg også lige nødt til at
høre dig om du har haft problemer med dårlig eksponering og uskarp tele
på det kamera ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-05-05 20:54

In article <MPG.1d001a99a3047ed6989a9c@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> forbliver orange. Nogle gange kan jeg blive ved med at forsøge på
> forskellige objekter i forskellige afstande. Det var det jeg ville høre

Der gælder det samme her som med andre kameraer, du skal finde noget
kontrast den kan fokusere på. Den er nok lidt mindre lysfølsom, og
dermed lidt mere lyskrævende end mit 20D. Jeg kan ikke fokusere på
mine lukkede persienner, men kan godt på stolpen i midten, for her
er der kontrast ud til persiennerne. Bare som eksempel. Hvad fokuserer
du på ?

> Når jeg nu har fat i en ixus 700 ejer bliver jeg også lige nødt til at
> høre dig om du har haft problemer med dårlig eksponering og uskarp tele
> på det kamera ??

De relativt få billeder jeg har taget med det har jeg ikke haft
eksponeringsproblemer. Er dine billeder over- eller undereksponerede ?
Hvilken form for belysningsmåling har du valgt ?

jeg er enig i, at det ikke er optimalt med fuld tele. Specielt er det
der er tætte på end fokus ofte tåget i en eller anden grad. Og på mange
billeder er der ikke noget der er helt skarpt.

Jeg mangler lidt RAW filer fra kameraet, for jeg kan ikke helt vurdere
hvor meget der "smadres" i billedbehandlingen, og hvor meget der skyldes
optikken. Har overvejet at høre om det er noget de kan kalibrere.

generelt er min holdning, at jeg nok burde have købt et 5 mpix i
stedet, og at kameraet er en konstruktionsfejl. Altså optik der ikke
kan levere til sensor.

Fra : Jakob

Dato : 26-05-05 21:00

In article <slrnd9caal.2em.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> er der kontrast ud til persiennerne. Bare som eksempel. Hvad fokuserer
> du på ?

ALT :0), når det sker er det som om at kameraet går i baglås og ikke kan
fokuserer på noget, jeg leder virkelig efter kanter når det sker. Men ok
jeg vil lege lidt mere med det.

> De relativt få billeder jeg har taget med det har jeg ikke haft
> eksponeringsproblemer. Er dine billeder over- eller undereksponerede ?
> Hvilken form for belysningsmåling har du valgt ?

Overekponerede, men det skal siges det er blevet bedre efter jeg har
lært det lidt bedre at kende. Men jeg synes der skal arbejdes pænt meget
for det i betragtning af at det er et P&S kamera. Jeg synes der er
tendens til udbrændte højlys men det kan godt være at jeg forventer for
meget af det.

> generelt er min holdning, at jeg nok burde have købt et 5 mpix i
> stedet, og at kameraet er en konstruktionsfejl. Altså optik der ikke
> kan levere til sensor.

OK så er det nok ikke mit der er noget galt med. Jeg må sige jeg er også
lidt lunken :0), men tak for dine inputs. Når jeg bruger det i makro er
resultaterne generelt forrygende, men det er jo ikke meget af min
hverdag der foregår i makroskala :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-05-05 22:52

In article <MPG.1d0049379e89a601989a9d@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
>
> ALT :0), når det sker er det som om at kameraet går i baglås og ikke kan
> fokuserer på noget, jeg leder virkelig efter kanter når det sker. Men ok

Jeg har altid kunnet finde en god forklaring når det er sket.

> [...]
> for det i betragtning af at det er et P&S kamera. Jeg synes der er
> tendens til udbrændte højlys men det kan godt være at jeg forventer for

Du kan ændre det til centervægtet gennemsnit, altså firkanten uden
symboler i. Så regner den alt med. Eller kan lave spotmåling (prikken)
og lave en meget begrænset lysmåling (hvor resten så kan blive forkert
eksponeret da kun en lille del af billedet bliver korrekt belyst).

> [...]
> lidt lunken :0), men tak for dine inputs. Når jeg bruger det i makro er
> resultaterne generelt forrygende, men det er jo ikke meget af min

Også OK i vidvinkel, og OK med blitz. I fuldt zoom synes jeg faktisk at
jeg kan finde mønster i uskarpheden. Enten som om der er områder der er
helt JPEG smadrede (ensfarvede flader der for for store), elle rnoget der
måske er digital zoomet op ? Eller noget AA filter eller lign. Jeg
ved ikke helt hvor meget af det der generer mig der er software og hvor
hvor meget der er hardware. Jeg mangler RAW.

Fra : Jakob

Dato : 27-05-05 07:32

In article <slrnd9ch72.2go.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
> [...]

> ved ikke helt hvor meget af det der generer mig der er software og hvor
> hvor meget der er hardware. Jeg mangler RAW.

Jeg synes bare det lyder underligt at det skulle være et
softwareproblem. Kan ikke se at der skulle være behov for anderledes
komprimering ved tele når man ikke bruger digitalzoom. Jeg tror bare
optikken er dårlig må jeg sige.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : MAT

Dato : 27-05-05 07:52

> [...]
> for det i betragtning af at det er et P&S kamera. Jeg synes der er
> tendens til udbrændte højlys men det kan godt være at jeg forventer for

Har i et par år anvendt Ixus 400 og prøvede for nylig Ixus 700. Vil mene at
optikken slet ikke er god nok til 7 megapixels. Det er ødelæggende for
Canon's image at de har markedsført et kamera udelukkende for at hoppe på
vognen med flere og flere megapixels for at følge trenden og holde
salgstallet oppe, med det resultat at billederne bliver ringere og ringere.
Linsen/optikken er endda dårligere end på Ixus 400. Desforuden, og det
gælder for alle Ixus modeller, er det mit indtryk at den dynamisk spændvidde
i billederne, der som udgangspunkt er ringere for digitale end analoge film,
er absolut i den lave ende. Ved optagelser i bjerge eller i.ø. hvor der er
behov for stor spændvidde i billedet er Ixus uegnet. Enten er himlen totalt
lys og udvasket eller også er det, der ikke er himlen, alt for mørkt. Dette
er ringere end for fx 20D og klart ringere end med fx en analog 100-200 ASA
film. Den dynamiske spændvidde er formentlig reduceret fra 7-8 blændværdier
til højst 5. Eneste løsning er at tage to billeder eksponeret for
henholdsvis de lyse og mørke partier og klippe dem sammen, men hvilket
arbejde...!
Og telen er, som antal megapixels, kun salgsgas. Skarpheden uden for
centerfokus, og specielt i hjørnerne ved mere end 2x tele, får jo en til at
tro er man har brugt sløringsfilter. Læg hertil den tid der går fra man
trykker på knappen til billedet er taget. Er motivet i bevægelse er det rent
gætværk hvordan resultatet bliver. Kameraet er i princippet uegnet til
motiver i hurtig bevægelse, med mindre man vil fyre en halv snes billeder
af, har en heldig hånd og stiller sig tilfreds med det.
Og blitzen..., rækkevidde max. 3 meter og masser af skygger. Som modlysblitz
til næroptagelser OK, men ellers, nej, og røde øjne, ja - hvis det er det
man vil ha'.
Kameraets eneste force er P&S ved god belysning uden for meget kontrast,
overskyet, tåget ect., med motiver der ikke bevæger sig og gerne
næroptagelser, og så kun med højst 2 x tele og undlade at bruge følsomhed
200 og 400 som giver kornede billeder og udvaskede farver. Alt har sin
begrænsning, men gode til at markedsføre deres kameraer, det er Canon, og
designet, ja det fejler ikke noget. Måske skulle man blot købe skallen og
ha' det stående til pynt!

Venligst

Fra : Jakob

Dato : 27-05-05 10:20

In article <4296c3a3$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, non-exit@non-
exit.com says...

> Har i et par år anvendt Ixus 400 og prøvede for nylig Ixus 700. Vil mene at
> optikken slet ikke er god nok til 7 megapixels. Det er ødelæggende for
> Canon's image

Jeg købte det uden mulighed for returnering, noget jeg kun turde pga
canons gode ry, det gør jeg så ikke igen.

> gælder for alle Ixus modeller, er det mit indtryk at den dynamisk spændvidde
> i billederne, der som udgangspunkt er ringere for digitale end analoge film,
> er absolut i den lave ende.

Lige der rammer du noget væssentligt. Jeg har været meget i tvil om det
skyldes at der var tale om et digitalkamera, eller om det var specielt
for det her kamera. Jeg har ikke en masse års fotoerfaring på bagen, men
jeg præcis som du skriver problemer med det dynamiske område, men jeg
ved som sagt ikke om det er et generelt problem, og om mine
forventninger til hvad der kan lade sig gøre med den nuværende teknologi
er for store. Jeg har prøvet at tage billeder af en skovbund hvor lyset
brød igennem og resultatet var dårligt. Hvis de mørkere områder var
eksponeret fint, var de lyse områder brændt ud.

> gætværk hvordan resultatet bliver. Kameraet er i princippet uegnet til
> motiver i hurtig bevægelse, med mindre man vil fyre en halv snes billeder
> af, har en heldig hånd og stiller sig tilfreds med det.

Ok jeg synes egentlig at hastigheden på kameraet generet er ret god, den
er hvertfald ligesågod som de konkurrenter jeg har set. Det er faktisk
en af de ting jeg er tilfreds med.

> Og blitzen..., rækkevidde max. 3 meter og masser af skygger. Som modlysblitz
> til næroptagelser OK, men ellers, nej, og røde øjne, ja - hvis det er det
> man vil ha'.

Igen det er nok en fælles akilleshæl ved de superkompakte P&S kameraer.

Men ok moralen er at købe et sted hvor det kan returneres næste gang :0)

--
Venlig hilsen

Jakob