Hvad bruges ¤ til på tastatur
Fra : john

Dato : 26-05-05 05:11

Spørger Politiken
Hvad siger de kloge hoveder på NG ?
john

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 26-05-05 07:44

kig på www.newz.dk.

Mvh thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-05-05 10:15

"john" <johniussen@hotmail.com> skrev

> Hvad siger de kloge hoveder på NG ?
> john

Det er en reminiscens fra fortiden..

De første 64 tegn eller deromkring er specialkommandoer, som går helt
tilbage fra tiden med fjernskrivere. Det er derfra, man har lånt det
oprindelige tegnsæt, og derfor er disse tegn stadig at finde. Det bruges
antageligvis ikke længere i windows, men det kan sagtens tænkes, at det
bliver brugt som kommandotegn i DOS, hvor man jo bruger "escape-sekvenser"
til f.eks. printeren.

Claus

Fra : zczc

Dato : 26-05-05 19:19

> [...]
> bliver brugt som kommandotegn i DOS, hvor man jo bruger "escape-sekvenser"

Det forklaring var vist hjemmelavet - ikke?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-05-05 13:10

"zczc" <Hans@lgø.zc> skrev

> Det forklaring var vist hjemmelavet - ikke?

Er det noget specifikt, du vil diskuterer, eller vil du bare spille dum?

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : zczc

Dato : 27-05-05 13:57

> "zczc" <Hans@lgø.zc> skrev

> Er det noget specifikt, du vil diskuterer, eller vil du bare spille dum?
>
> Claus
> --

Jeg konstaterer bare, at din viden om fjernskrivere måske ikke er helt
korrekt. Jeg vil såmænd ikke diskutereR noget.

Fra : Erling Simonsen

Dato : 27-05-05 13:20

Claus Tersgov skrev:
> [...]
> bliver brugt som kommandotegn i DOS, hvor man jo bruger "escape-sekvenser"

Ikke helt korrekt.
Se her:
160 240 A0 &#160; &nbsp; No-break space
161 241 A1 &#161; &iexcl; ¡
162 242 A2 &#162; &cent; ¢
163 243 A3 &#163; &pound; £
164 244 A4 &#164; &curren; ¤
165 245 A5 &#165; &yen; ¥
166 246 A6 &#166; &brvbar; ¦
167 247 A7 &#167; &sect; §
168 250 A8 &#168; &uml; ¨
169 251 A9 &#169; &copy; ©
--
¤-tegnet står således for currensy

m.v.h.
Erling Simonsen
--
www.oz1eee.dk

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 27-05-05 14:26

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> bliver brugt som kommandotegn i DOS, hvor man jo bruger "escape-sekvenser"
De første 32 tegn er kontroltegn. '¤' er ikke et af dem. Det findes
overhovedet ikke i de gamle tegnsæt, som fjernskriverne brugte.
Kontroltegnene bruges stadig i alle de systemer, som bruger ascii,
herunder Windows, DOS, og Linux. Måske bruges '¤' i visse programmer til
et eller andet specialformål, jeg har selv lavet et sådant program
engang, men som hovedregel bruges det ikke og har aldrig brugtes til
noget som helst, hverken i DOS eller noget andet styresystem.

Escape-sekvenser er mange ting. Sådan som du beskriver det, gætter jeg
på at det blot er en anden måde at angive et kontroltegn på, da
kontroltegnene ikke har en gryf.

I DOS og Windows bruges to kontroltegn til at angive linieskift. Der nr.
13 efterfulgt af nr. 10. Hvis man vil indtaste disse tegn, som jo ikke
er synlige, kan man i nogle programmer fx. indtaste #13#10. Og så vil
programmet oversætte det til de usynlige kontroltegn. Det er altså reelt
kontroltegnene som sendes til printeren, ikke escape-sekvenserne.

Der findes også escape-sekvenser som sendes til printeren. De starter
ofte med kontroltegn nummer 27 som hedder escape.Det er en anden historie.

--
Jan Fjeldmark mailto:janf@janf.dk http://janf.dk/
Hvad du end tror du er, så er du altid meget mere.

Fra : CopyCat

Dato : 26-05-05 11:41

> Hvad siger de kloge hoveder på NG ?

http://en.wikipedia.org/wiki/%A4

~~Frank.,

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-05-05 01:27

john wrote:
> Spørger Politiken
> Hvad siger de kloge hoveder på NG ?

Jeg fatter ikke hvordan de kan skrive den slags når jeg kunne finde
svaret på 10 sekunder med Google.

/David

Fra : CopyCat

Dato : 27-05-05 07:35

> Jeg fatter ikke hvordan de kan skrive den slags når jeg kunne finde
> svaret på 10 sekunder med Google.

Jeg ved ikke hvordan du gør ., men hvis jeg søger med google på ¤ så finder
den intet .. absolut intet ..

~~Frank .,

Fra : John

Dato : 27-05-05 16:10

CopyCat wrote:

> Jeg ved ikke hvordan du gør ., men hvis jeg søger med google på ¤ så finder
> den intet .. absolut intet ..

Har du læst artiklen i Politiken?

Mvh

John

Fra : CopyCat

Dato : 27-05-05 16:18

> Har du læst artiklen i Politiken?

Nopez ..

~~Frank .,

Fra : YouKnowWho

Dato : 27-05-05 10:58

"john" <johniussen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Spørger Politiken
> Hvad siger de kloge hoveder på NG ?

I knægtens matematikbog benytter de symbolet, og der hedder det 'kløver'
I forklaringen står at 6¤45 læses som 6 kløver 45.

Mvh John

Fra : CopyCat

Dato : 27-05-05 16:19

> I knægtens matematikbog benytter de symbolet, og der hedder det 'kløver'
> I forklaringen står at 6¤45 læses som 6 kløver 45.

Det stemmer jo meget godt overens med at det er en generelt valutasymbol ..

~~Frank.,

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 22:53

hehe!

jeg kan huske i Den gamle maskines tid' ADC ' vist en eller anden svensk
maskine fra før comodore 16, der brugte man ' Soltegnet ' som vi kaldte det
dengang, i stedet for dollartegnet. det gjorde man vist også i basic på
denne maskine.
Den blev vist også brugt til at liste det direktorie man var i..... men det
er jeg ikke helt sikker på. Det er fa.... mange år siden...

gert