Tomle den på Cuba
Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 22:14

Hej NG

Jeg rejser til Cuba på søndag, og har i den forbindelse læst, at der findes
en lov der påbyder alle ofentlige køretøjer at samle blaffere op hvis der er
plads i bilen.

Dette har sat tankerne igang med at tomle den runt i landet. Jeg vil derfor
høre om der er nogen der har erfaring med at tomle den på Cuba.

Hilsen

Bjarke Jensen

Fra : Morten S Hansen

Dato : 25-05-05 22:53

"Bjarke Jensen" <bjasenSNABELAtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor
> høre om der er nogen der har erfaring med at tomle den på Cuba.

Hej Bjarke.

Jeg har lige været en måned på cuba - men ikke blaffet...
Det er rigtigt at offenlige biler/trucks m.v. er forpligtede til at tage
folk op - men så simpelt er det ikke helt...
Som regel er der ligefrem ansat en mand som står i vejkanten og organiserer
kørslen - så du skal først finde disse mænd og derefter stille dig i kø
efter de lokale.
Desuden er både de offenlige 'peso'-busser, trucks m.v. ikke meget for at
tage turister op på samme vilkår som de lokale - holdningen er at vi har
penge og derfor skal bruge turistbusser eller taxi.
I Lonely Planet skriver de dog at det til tider kan lade sig gøre - men et
godt spansk er absolut minimum.

Vi kunne intet spansk da vi tog til øen - og brugte primært turistbusser til
at komme rundt (stadig som backpackere) - hvilket var meget nemt. Folk er
genelt gode til engelsk og meget gæstfrie. Vi boede næsten udelukkende
privat - i Casa Partiulares, hvilket var både nemt, billigt og en perfekt
måde at møde den lokale befolkning.

skriv endelig hvis du har flere spørgsmål.

mvh. morten

Fra : BSV

Dato : 26-05-05 07:52

Jeg har været på Cuba mange gange.

Blaffe på Cuba er nok vanskeligt på Cuba som der bliver skevet især hvis man
ikke kan spansk. Det er næsten kun Cubanere der arbejder i turistindustrien
der taler engelsk og det er dog de færreste. Det er også rigtigt at Cubanere
anser turister for at have mange penge og dem vil de gerne have fat i, de er
økonomisk meget fattige i forhold til os. Månedsløn er omkring
7-12$ for de fleste Cubanere. Generelt er der i alle byer en såkaldt
"Terminal" hvor al Cubansk trafik udgår fra, der kan man gå hen hvis man vil
transporteres på Cubansk. Der kommer både busser og lastbiler med havebænke
bagpå og man kan da prøve, men uden spansk er det ikke nemt og måske heller
ikke billigt.

Et alternativ kan være: http://www.viazul.cu/home.htm de er forholdsvis
billige og på deres terminaler tales der engelsk.

Hvis i skal bo i Cuba så se her
http://www.cubaparticular.com/showlist.asp?Lang=0&loc=prov-3 her kan findes
mange gode oplysninger.

Men en ting i skal huske det er at der findes mange platugler på Cuba og man
skal passe på at beholde sin sunde fornuft og skepsis aktiv for det er et
virkelig forskelligt land man er kommet til. Men generelt er Cubanere meget
venlige, gæstfrie og snakkesalige mennesker, jeg ved det fordi jeg taler
spansk og har været gift med en cubaner i snart 10 år.

Men en ting vil jeg advare om på Cuba der er der nogle der er kommet meget
galt afsted, se dette link om en der var heldig
http://www.ageofconsent.com/cuba.htm

Hvis du vil vide mere så skriv bare.

MVH
BSV

Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-05-05 19:00

On Thu, 26 May 2005 08:51:49 +0200, "BSV" <bs@altdata.dk> wrote:

>Men en ting vil jeg advare om på Cuba der er der nogle der er kommet meget
>galt afsted, se dette link om en der var heldig
>http://www.ageofconsent.com/cuba.htm

Ok, selvfølgelig surt MEN..

Jeg sidder her og får lidt svært ved at få ondt af sådan et fjols..

Han er 42 og gift med børn og hele skidtet og så laver han en "date"
med en "17" årig cubansk pige han ikke kender...

Kunne godt have ønsket at han i det mindste havde været tilbageholdt
så længe at hans kone havde endt med at få besked.

Men på den anden side, hvis der skal så ekstreme ting til for at komme
galt afsted på Cuba så er landet jo ikke så skidt endda. Det samme
ville vel være sket i Danmark hvis han havde forsøgt noget lignende
her..

Henrik

Fra : BSV

Dato : 28-05-05 00:15

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> galt afsted på Cuba så er landet jo ikke så skidt endda. Det samme
> ville vel være sket i Danmark hvis han havde forsøgt noget lignende

Det kan du jo have meget ret i, men det var nu måske ikke lige specielt det
man skulle lægge mærke til. Jeg ved jo ikke lige hvor gammel spørgeren er,
det samme ville ske hvis man var 18 år og de mener det altså alvorligt med
deres love i Cuba. Pigerne i Cuba er meget tidlige og tro mig, de kan
fordreje hovedet på enhver dansk ungesvend og han skulle jo nødig ende i et
Cubansk fængsel af den grund, de er ikke så sjove som de danske. Udover
disse "farer" er Cuba et meget fredelig land, jeg ville hellere gå alene om
natten igennem hele Habana end en lille tur på Vesterbro.

MVH
bsv

Fra : Henrik Madsen

Dato : 29-05-05 10:38

On Sat, 28 May 2005 01:14:54 +0200, "BSV" <bs@altdata.dk> wrote:

> [...]
>det samme ville ske hvis man var 18 år og de mener det altså alvorligt med

Hvis en udenlandsk mand kommer til Danmark og ender i kassen med en 14
årig pige er det jo ikke mindre en overtrædelse af diverse paragraffer
end det ville være i Cuba.

Pigerne i Cuba er meget tidlige og tro mig, de kan
>fordreje hovedet på enhver dansk ungesvend og han skulle jo nødig ende i et
>Cubansk fængsel af den grund, de er ikke så sjove som de danske.

Kender så heldigvis intet til hverken danske eller cubanske fængsler,
det tætteste jeg har været på et "fængsel" var på en rundvisning for
mange år siden på en politistation hvor vi så detentionen.

> Udover disse "farer" er Cuba et meget fredelig land, jeg ville hellere gå alene om
>natten igennem hele Habana end en lille tur på Vesterbro.

Igen, farerne kan jeg ikke se skulle være så meget værre end "farerne"
ved at gøre nøjagtigt det samme i Danmark. Hvis en (som i dit
eksempel) 42 årig mand indleder sig med en 14 årig pige i Danmark så
kan jeg garantere at så er han også i "fare" i Danmark.

Men nu arbejder jeg så også i et firma hvor man direkte har
"udpenslet" hvad man kan tillade sig på rejser i udlandet og hvilke
ting man skal holde sig fra...I den "udpensling"
står der f.eks at man skal holde sig fra prostituerede i fremmede
lande bl.a fordi man ikke kan vide hvad alder personen er eller hvad
den seksuelle lavalder det pågældende sted er..

Syntes bare at det er lidt for "meget" at advare folk der vil til Cuba
om at det kan være farligt fordi man som 42 årig der er sammen med en
på 14 risikerer at ryge i kachotten. Det samme ville sgu ske i
Danmark....Håber jeg da...

Henrik

Fra : BSV

Dato : 29-05-05 19:58

> [...]
> eksempel) 42 årig mand indleder sig med en 14 årig pige i Danmark så
> kan jeg garantere at så er han også i "fare" i Danmark.

Nu prøvede jeg at forklare at alderen er ligyldig, den skal du såmænd ikke
hænge dig så meget i det samme ville ske for en 18 årig. Så kan det da godt
være at mit eksempel ikke var så godt men det var et jeg lige havde set ikke
mere i det.

> [...]
> lande bl.a fordi man ikke kan vide hvad alder personen er eller hvad
> den seksuelle lavalder det pågældende sted er..

Hvem dælen har snakket om prostituerede jeg har i hvert fald ikke. Husk at
Cuba er en af de få tilbageblevne lande hvor det er totalt uopnåeligt at få
udrejsetilladelse fra, man flygter faktisk stadig i små åbne synkefærdige
både over åbent hajfyldt farvand for at komme væk. Så man kommer virkeligt
til et land hvor alt er totalt forskelligt, så forskelligt at man selv om
man kan spansk er lang tid om at forstå det. En manual på en hyldemeter
ville fra dit firmas side ville ikke engang være nok til at lære dig at
omgåes cubanere.

> [...]
> om at det kan være farligt fordi man som 42 årig der er sammen med en
> på 14 risikerer at ryge i kachotten. Det samme ville sgu ske i

Ja selvfølgelig, men i Danmark når vi nu endelig skal diskutere det
pågældende tilfælde så skulle hun faktisk kun være et år ældre så kunne han
såmænd være 80 så ville der ikke ske noget somhelst. Sådan er det ikke i
Cuba kan jeg betro dig, da skal de skam være 18 år og det selv om det er en
18 årig turist det drejer sig om. Det man skal forstå på Cuba er at man
lukker meget forskellige kulturer og folk med enorm økonomisk forskellig
baggrund sammen. Dette har krævet meget konsekvente love på Cuba for at det
ikke skulle gå hel galt. Selv om en 18 årig turist går på gaden med en 18
årig Cubanerinde i hånden så betragtes det som prostitution i Cuba. I dette
tilfælde vil det ikke ske turisten noget, men pigen kan i
gentagelsestilfælde ryge i opdragelseslejr i flere år. Men havde hun bare
været 16-17 år så kan turisten risikere 1 års fængsel. Det var faktisk det
jeg ville pointere, og ikke opfordre til diverse moralske opstød.