Findes der en online lovsamling på interne~
Fra : MooreHojer

Dato : 25-05-05 13:16

Hej NG

Findes der et sted/steder på internettet hvor man kan slå op i diverse
love og paragraffer?

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-05-05 13:25

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Findes der et sted/steder på internettet hvor man kan slå op i diverse
> love og paragraffer?

www.retsinfo.dk

Rummer alle love, cirkulærer og kendtgørelser.

/per

Fra : MooreHojer

Dato : 25-05-05 13:35

> www.retsinfo.dk
>
> Rummer alle love, cirkulærer og kendtgørelser.

Tak!

Fra : JensF

Dato : 25-05-05 13:27

http://www.retsinfo.dk/
--

Jens F

Fra : MooreHojer

Dato : 25-05-05 14:22

> http://www.retsinfo.dk/

Jeg er ikke den store juraekspert så jeg har uden held forsøgt at finde
'foreningsloven'... er der overhovedet noget der hedder det?
Det jeg helt specifik efterspørger er den lov der fastsætter kravene til
en forening (stiftelse, ledelse, m.m.), hvis den altså eksisterer.

Er der nogen der ved hvad loven hedder og evt. har et link til den?

På Forhånd Tak!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-05-05 14:34

> Det jeg helt specifik efterspørger er den lov der fastsætter kravene til
> en forening (stiftelse, ledelse, m.m.), hvis den altså eksisterer.

Den findes ikke (foreningsdannelsen er fri i Danmark).
Der findes i anden sammenhæng nogle krav til foreninger (feks. ifbm.
offentlige tilskud), men de krav skal findes rundt omkring i de forskellige
love (om feks. tilskud).

/Per

Fra : MooreHojer

Dato : 25-05-05 14:42

> [...]
> Der findes i anden sammenhæng nogle krav til foreninger (feks. ifbm.
> offentlige tilskud), men de krav skal findes rundt omkring i de

Ok, tak for det

Hvad er det for områder der stilles krav til?
Bare en lille liste ville være perfekt, så skal jeg nok selv finde de
tilhørende love.

På Forhånd Tak!

Fra : Sune Storgaard

Dato : 25-05-05 14:46

MooreHojer wrote:

> Hvad er det for områder der stilles krav til?

Afhænger af hvad du vil opnå.

> Bare en lille liste ville være perfekt, så skal jeg nok selv finde de
> tilhørende love.

Hvis du vil have foreningen godkendt som importør af fiskeyngel, så skal
du.. nej det bliver en lang post det her..

Du kan frit og kvit lave en klub,forening eller sågar kalde det en hule, men
hvis du for eksempel vil have en giro konto tilknyttet, så vil banken nok se
regnskaber og vedtæger. Søger du tilskud fra f.eks. kommunen gælder der
andre ting.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-05-05 15:00

> Ok, tak for det
>
> Hvad er det for områder der stilles krav til?
> Bare en lille liste ville være perfekt, så skal jeg nok selv finde de
> tilhørende love.

Det kan jeg ikke svare fyldestgørende på.
Men man kan vel generelt sige, at overalt hvor foreningen kan have en
grænseflade med det omgivende samfund, kan der potentielt være krav man skal
leve op til. Det bedste til at oplyse om det må være de parter man søger
kontakt med.
Altså:
Hvilke regler findes der for tilskud fra kommunen? -> Spørg kommunen
Hvilke regler skal man leve op til for at kunne momsregistreres -> Spørg
Told og Skat
Osv...

Der kan jo være så mange steder man skal leve op til krav, at det vil være
helt uoverskueligt at sidde inde med al den konkrete viden
I kan evt. søge råd hos en paraplyorganisation, hvis I naturligt hører
hjemme hos sådan en (DIF, Dansk Ungdoms Fællesråd eller lign.)

/(Per

Fra : MooreHojer

Dato : 25-05-05 16:05

> Det kan jeg ikke svare fyldestgørende på.

Ok!

> [...]
> Hvilke regler findes der for tilskud fra kommunen? -> Spørg kommunen
> Hvilke regler skal man leve op til for at kunne momsregistreres ->

Lyder fornuftigt

> [...]
> I kan evt. søge råd hos en paraplyorganisation, hvis I naturligt hører
> hjemme hos sådan en (DIF, Dansk Ungdoms Fællesråd eller lign.)

Det gør vi så

Fra : Martin Bak

Dato : 25-05-05 19:57

> [...]
> Det jeg helt specifik efterspørger er den lov der fastsætter kravene til
> en forening (stiftelse, ledelse, m.m.), hvis den altså eksisterer.

Det er et uhyre velbeskrevet spørgsmål, og der findes talrige bøger og
artikler om emnet og om tilskudsmuligheder etc. etc. Søg feks Google på "at
stifte en forening" -giver henved 300 hits. bl. andre dette:

http://shorterlink.com/?BHKYB3

Martin

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 25-05-05 20:04

"Martin Bak" skrev 25/05/05 20:57:

> [...]
> artikler om emnet og om tilskudsmuligheder etc. etc. Søg feks Google på "at
> stifte en forening" -giver henved 300 hits. bl. andre dette:

Familieadvokaten.dk har faktisk en endnu bedre artikel:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/950.html
--
/kristian