Kgl.Jæger A.E.Würst
Fra : Jørgen Abilfelt-Milt~

Dato : 25-05-05 10:07

Hej i Gruppen.

Jeg har et kæmpe problem med en Jæger hos Hs.Mjst. Kongen.
Hans Navn er: Andreas Ernst Würst.
Han er 36 år i FT: 1834.
Og bor København (Staden) Sant Annæ Øster Kvarter.
Toldbodvejen 284.1sal 3.
Hans kone hedder Frederikke Wilhelmine Hansen. 36 år.
Hendes Moder: Johanne Hanseen 66 år og Enke.
De har en Søn som jeg har meget besvær med.
Carl Christian Schubart. 11 år. ugift.
Jeg har fundet hans fødsel på Fødselsstiftelsen. og i ( Hansen)
Med den rigtige fødselsdag og ikke mere.
Jeg undre mig meget, men kan det navn Schubart være et Patynom.. Og i så
fald hvor kommer det så fra.
Er der nogen steder jeg kan finde han i de Kongelige gemakker eller noget i
den retning.
Ansættelses brev ellr lign.

Med venlig hilsen
Jørgen Miltø.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 25-05-05 11:14

"Jørgen Abilfelt-Miltø" <miltoe@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fald hvor kommer det så fra.
> Er der nogen steder jeg kan finde han i de Kongelige gemakker eller

Hej Jørgen.

Jeg fandt Carl Christian hos Mormonerne - og han havde travlt i midten af
1850'erne; Han blev gift to gange!! Du kan formentlig finde mere om ham,
ved at finde kirkebøgerne for de to vielser. God jagt.

Flemming U

Vielse 18.06.1853, Hof-Og Slotskirken, København,Denmark

0 @I500227344086@ INDI

1 NAME JUTTA JULIE /KULM/

1 SEX F

1 FAMS @F186984709@

1 SOUR @S01@

2 PAGE Batch #: M218394, Sheet #: 00, Source Call #: 0044427, Printout
Call
#: NONE, Dates: 1828 - 1891

0 @I500227602577@ INDI

1 NAME CARL CHRISTIAN THORKELD /SCHUBART/

1 SEX M

1 FAMS @F187116013@

1 SOUR @S01@

2 PAGE Batch #: M218653, Sheet #: 00, Source Call #: 0048213, Printout
Call
#: NONE, Dates: 1856 - 1870

0 @I500227344085@ INDI

1 NAME CARL CHRISTIAN THORKILD /SCHUBART/

1 SEX M

1 FAMS @F186984709@

1 SOUR @S01@

2 PAGE Batch #: M218394, Sheet #: 00, Source Call #: 0044427, Printout
Call
#: NONE, Dates: 1828 - 1891

0 @F186984709@ FAM

1 MARR

2 DATE 18 JUN 1853

2 PLAC Hof-Og Slotskirken, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

2 NOTE Husband Age: 30

3 CONT Wife Age: 21

Vielse den 09.10.1857 i Glostrup:

0 @I500227602578@ INDI

1 NAME JACOBINE KIRSTINE MARIE /CLAUSEN/

1 SEX F

0 @F187116013@ FAM

1 MARR

2 DATE 09 OCT 1857

2 PLAC Glostrup, Kobenhavn, Denmark

2 NOTE Husband Age: 34

Fra : dannebrog

Dato : 25-05-05 11:20

Jeg vil regne med, du kan finde oplysninger om jæger Würts på Rigsarkivet.

Hvis han har været ansat ved militæret, er det hærens stambøger, du skal
søge i. Hvis han var ansat ved hoffet, så er det nok
hofhusholdningsregnskaberne / personaleregnskaber. Jeg kan ikke på stående
fod sige, præcis, hvad du skal have fat i, men der findes særlige arkiver
for de forskellige kongelige personers /ægtepars husholdninger.

Frederikke WÜRTZ f. Hansen, som boede som 47'årig enke i Kbh. i 1845 (se på
www.ddd.dda.dk) kan have søgt den kongelige civilliste om penge (fra 1849
altså....). se: http://www.sa.dk/ra/salgservice/foldere/civil.htm

M.v.h.

Ulrich Alster Klug

--
Slægtsforskning på internet
er netop udkommet, se mere på www.libris.dk

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 27-05-05 07:30

Jørgen Abilfelt-Miltø skrev:
> [...]
> fald hvor kommer det så fra.
> Er der nogen steder jeg kan finde han i de Kongelige gemakker eller noget i

I følge Den almindelige Enkekasse:
Andreas Ernst Henriksen Würtz, Jæger for hans Majestæt Kongen, døbt 16.
feb 1799 i Tikøb, død 25. august 1837
gift med
Friderikke Wilhelmine Pedersdatter, døbt 6. april 1798 Holmens Kirke,
København, død 7. juli 1870.
Pensionen bliver først tegnet i 1831, hvilket kunne tyde på at de først
blev gift på det tidspunkt.
Schubart er ikke et patronym, men kan være et navn moderen har opgivet.

Børge

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 27-05-05 08:45

Børge Fogsgaard skrev:

> [...]
> blev gift på det tidspunkt.
> Schubart er ikke et patronym, men kan være et navn moderen har opgivet.

Jeg har kigget lidt på FT1834 og jeg tror ikke at Andreas Ernst er far
til børnene, selvom der står "deres børn". Det vil også passe med
pensionsindbetalingen i 1831.
Hvis du har mulighed for det så kig i korpulationsprotokollerne for
København omkring 1822-23 (Landsarkivet eller Stadsarkivet)og se om ikke
Frederikke Wilhelmine blev gift med en Schubart/Schubert omkring det
tidspunkt.
Børge

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 27-05-05 09:24

Børge Fogsgaard skrev:

> [...]
> København omkring 1822-23 (Landsarkivet eller Stadsarkivet)og se om ikke
> Frederikke Wilhelmine blev gift med en Schubart/Schubert omkring det

Ja, faderen hedder Carl Fridrich Schubart.
I følge dåben på sønnen Wilhelm Johannes Schubart, Trinitatis 30. marts
1829.

Børge