Anticuchos /hvor finder jeg annatto?
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 25-05-05 08:43

Jeg har svaghed for flamberede hjerter og faldt over nedenstående opskrift
på Tobago - den skulle i øvrigt komme fra Peru og være Latinamerikas svar på
kebab.

Er der en venlig sjæl, der ved hvor jeg kan finde annattofrø enten hele
eller pulveriserede eller som pasta - og så hedder de vist achiote? Jeg har
forsøgt mig hos Sem Sem i København, og gik lidt i panik, da han ikke engang
havde hørt om det, for han har ellers ALT. Morten Torres fra
www.torrestrading.dk mener, frøene fåes i asiatiske madpushere, anyone?

Opskriften er ikke prøvet, da jeg ikke har fundet annattotingen.

Anticuchos eller hjerter på pinde:

Et oksehjerte, ungefähr to kilo
Et hvidløg eller 16 fed pillet og kværnet
En teskefuld friske chili, kværnet
En teskefuld spidskommen
Salt og peber
Tre deciliter rødvinseddike

Sauce:
30 gram tørrede røde chili
En teskefuld kværnede anattofrø
En teskefuld olie

Fjern urenheder og fedt fra hjertet og skær det i tommetykke tern. Ned i
skålen.
Hvidløg, frisk chili, pidskommen, salt og peber plus eddike rodes sammen.
Hæld det over hjertetern evt. ekstra eddike, så det dækker.
I køleskabet med låg i 24 timer.

Hjerte ud af marinade. Sæt begge dele til side.

Ryst frøene ud af de tørrede chilier og opblød i vand i 30 minutter.
Tør og blend chilierne med annatto, olie og cirka 2 deciliter af marinaden.
Saucen skal være tyktflydende.

Stik hjerterne på pinde, smår dem med saucen og grill dem hårdt i fire
minutter.

Serveres med resten af saucen som dyppelse.
Kører fint med majs - kogt eller grillet - og fritter.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Aksel.pe

Dato : 25-05-05 15:41

Abildgaard 3140 wrote:
> [...]
>
> Er der en venlig sjæl, der ved hvor jeg kan finde annattofrø enten hele
> eller pulveriserede eller som pasta - og så hedder de vist achiote?

Ja, achiote er en pasta, der laves af frø fra træet Bixia orellana
der også kaldes achiotero.
Om du kan få frøene herhjemme er måske tvivlsomt. Der er nok større
chancer for at du kan købe pastaen færdiglavet.
Med venlig hilsen
Aksel