køb af camoingvogn - hvornår er bedst?
Fra : Michael Christiansen

Dato : 24-05-05 22:23

Vi står overfor at ville købe en brugt campingvog. Den skal ikke
nødvendigvis bruges i sommerferien.

Hvilket tidspunkt er det bedst at købe en brugt vogn. Jeg tænker på, om
der
er sæsonudsving i priserne op til eller i sommerferien.

Bliver de billigere i takt med, at ferien nærmer sig eller er i gang.
Eller
måske lige efter ferieperioden.

mvh Michael

Fra : Sten Bo

Dato : 25-05-05 01:14

"Michael Christiansen" <micchris@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er sæsonudsving i priserne op til eller i sommerferien.
>
> Bliver de billigere i takt med, at ferien nærmer sig eller er i gang.

Ja.

og nej

og ja

hilsen

Fra : Sten Bo

Dato : 25-05-05 01:28

> [...]
> er sæsonudsving i priserne op til eller i sommerferien.
>
> Bliver de billigere i takt med, at ferien nærmer sig eller er i gang.

Ja.

- nej

og ja

hilsen

Fra : Søren

Dato : 26-05-05 12:25

> Bliver de billigere i takt med, at ferien nærmer sig eller er i gang.
> Eller
> måske lige efter ferieperioden.

Min erfaring siger mig at de først bliver billigere efter sommerferien. Dvs.
sep. okt.
Men det kommer nok helt an på hvad du vil købe, vil du købe en decideret
vintervogn så tror jeg ikke det gælder.

Fra : Jacob Madsen

Dato : 28-05-05 15:54

Vi har kigget CV siden oktober sidste år og først slået til nu. Der er ikke
nogen direkte linie i priserne.

Jacob

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 29-05-05 23:15

> [...]
der er sæsonudsving i priserne op til eller i sommerferien.

> Bliver de billigere i takt med, at ferien nærmer sig eller er i gang.

Det er ikke muligt at svare helt entydigt på dine spørgsmål, men der er
perioder henover en sæson, hvor det er muligt at finde vogne til nedsatte
priser. Men i alle tilfælde er der både kalendermæssige og lokale forhold.
Det, der er "god latin" i en landsdel, er det modsatte i en anden.

"Det gode kanontilbud" er meget svært at finde. De fleste forhandlere "
nedjusterer" deres brugtvognslager efter nytår. I forbindelse med årsskiftet
falder værdien på brugte vogne. Derfor sænker de ofte priserne nogle tusinde
kroner, alt efter hvilket prisleje vognen ligger i. Det er selvfølgelig
størst for de dyreste vogne.

Hvis en vogn har stået i lang tid, så finder du det største prisfald her.
Jeg kender til et par vogne, der i 2001 kostede ca. 75.000,- kr. De er
desværre ikke blevet solgt, så priserne er i dag faldet (over flere omgange)
til henholdsvis 57.000,- og 66.000,- kr. Vognene er ellers helt i orden i
forhold til andre vogne fra 1995, men alligevel er de ikke solgt. Jeg var
selv, sidste år, ved at købe den ene til min datter, men hun fortrød
(heldigvis for min pengepung) inden jeg skrev slutseddel. Nu er det jo ikke
sådan, at forhandlerne reklamerer med at de har en eller flere usælgelige
vogne, så det er en god ide (hvis man har tid og tålmodighed), at holde øje
med brugtvognslisterne over en længere periode. Hvis du spotter sådan en
vogne, så er "den gode handel" inden for rækkevidde.

Hvis du kikker på en nyere brugt, så er det måske værd at overveje en
såkaldt årgangsvogn. Det er en fabriksny vogn, der ikke er solgt i det år
den er fra. Jeg kikkede lige i brugtvognsdatabasen på Campingferie, hvor der
er 1½ side med nye vogne fra 2003 og før. For de dyreste modeller er der op
mod 25.000,- at spare. Der er 3 sider med 2004 modeller, der sælges til
nedsatte priser, eller inkl. et nyt fortelt, så der er den del at vælge
imellem. Men pas på med at købe en vogn fra en forhandler, der ligger for
langt væk, for du skal gerne tilbage til ham for at få repareret diverse
under garantien. Så kan besparelsen let ædes op i kørsel over lange
afstande.

Hvis du ser på en vogn i de laveste prisklasser, så er det måske en ide at
se på afhentningsvognene. Men her skal du være ekstra omhyggelig med at se
efter fejl og mangler. Forhandleren skal gøre dig opmærksom på vognens
tilstand, eller ansvarsfraskrive sig sine forpligtigelser overfor købeloven,
hvilket han gerne gør i slutsedlen. Det kan være meget svært at kræve sin
ret, hvis der, både generelt og specifikt, over mangler, der er nævnt i
slutsedlen. Jeg har hørt om et par afhentningsvogne, hvor gas anlægget, som
var defekt, blev klippet i stykker så det ikke kunne bruges før vognen kunne
leveres.

Sælgerne er generelt sultne efter brugtvognssalg i de måneder, hvor der ikke
sker så meget i butikken, f.eks. november, december samt januar og februar
uden for de uger, hvor der er campingudstillinger. Der er sjældent noget at
hente i måneder med ekstra stor travlhed, f.eks. i måneden før påske, gerne
april, i maj lige før pinse, i juni kort før ferien, i august, når
campisterne er blevet trætte af deres vogn i ferien og vil have en ny/nyere.

Det er muligt at få sin vogn billigere, men der er mange forhold der skal
tænkes på.

--
Mvh.

J-P. Rasmussen
sletmigførst.jpr@campingferie.dk

I NG udtaler jeg mig altid som privatperson.